جنتی: هنر ایران را بیش از گذشته به جهان معرفی می کنیم

1394/9/1 ۰۹:۳۹

جنتی: هنر ایران را بیش از گذشته به جهان معرفی می کنیم

پیش نمایش آثار فریده لاشایی در نمایشگاهی با عنوان “در جست و جوی گمشده” با حضورعلی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از هنرمندان،علی مرادخانی معاون وزیر در امور هنری، مدیران گالری ها و میهمانان خارجی عصر جمعه ۲۹ آبان در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

 

پیش نمایش آثار فریده لاشایی در نمایشگاهی با عنوان “در جست و جوی گمشده” با حضورعلی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از هنرمندان،علی مرادخانی معاون وزیر در امور هنری، مدیران گالری ها و میهمانان خارجی عصر جمعه ۲۹ آبان در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، در این نمایشگاه مجموعه ای از آثار دوره های گوناگون فعالیت هنری فریده لاشایی در کنار آثار هنرمندان ایرانی و خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شده است و افتتاحیه عمومی نمایشگاه نیز شنبه ۳۰ آبان ، ساعت ۱۸ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

علی جنتی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار از این نمایشگاه با اشاره به اهمیت نمایشگاه “در جست و‌جوی گمشده” گفت: فریده لاشایی از هنرمندان تاثیرگذار در رده بسیاری از هنرمندان مطرح جهانی است و این نمایشگاه با توجه به اینکه آثار این هنرمند را از مراکز و مجموعه های گوناگون گردآوری کرده حایز اهمیت است.

جنتی همچنین با اشاره به تاثیر برجام گفت: بی تردید برجام در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و از جمله در حوزه فرهنگ و هنر تاثیرگذار است و می تواند زمینه هایی را برای توسعه فرهنگ و هنر و تعامل بین المللی فرهنگ و هنر فراهم کند و ما امیدواریم بتوانیم هنر ایران را بیش از گذشته در جهان معرفی و مطرح کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تفاهم نامه موزه هنرهای معاصر تهران با بنیاد فرهنگی پروس آلمان اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه بیانگر آن است که فرصت‌هایی برای تعامل هنری فراهم است و کشورهای دیگری از جمله ایتالیا نیز خواستار آثاری از موزه هنرهای معاصر و تعامل و ارتباط فرهنگی هستند. مجید ملانوروزی؛ سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در مراسم پیش نمایش آثار فریده لاشایی گفت: موزه هنرهای معاصر تهران در راستای برنامه‌های هنری معاصر گام بر می دارد و امروز نقش یکی از مهمترین هنرمندان ایران را گرامی داشته است. ملانوروزی در ادامه افزود: یکی از ویژگی های این نمایشگاه استفاده از نمایشگاه‌گردان مهم اروپایی؛ «جرمانو چلانت» است و فریار جواهریان نمایشگاه گردان دیگر نمایشگاه است که قبلا تجربه نمایشگاه باغ ایرانی را در موزه هنرهای معاصر تهران داشته است. امیدوارم چیدمان نمایشگاه هنرمندان و علاقه‌مندان را با یک نگاه تازه در کیوریتوری آشنا کند و مقدمه ای باشد تا موزه هنرهای معاصر تهران کار خود را با نمایشگاه گردان‌های جهانی ادامه دهد. مدیرکل هنرهای تجسمی با قدردانی از گروه برگزار کننده نمایشگاه “در جست و جوی گمشده” و بانک گردشگری به عنوان حامی مالی نمایشگاه گفت: حضور بانک ها و بنگاههای اقتصادی در حوزه هنر می‌تواند به رونق اقتصادی هنر و توسعه هنرهای تجسمی کمک کند. جرمانو چلانت؛ مدیر بنیاد پرادا و نمایشگاه گردان نمایشگاه “در جست و جوی گمشده” نیز در این مراسم با قدردانی از موزه هنرهای معاصر تهران گفت: وجود هنرمند؛ فریده لاشایی باعث وجود این نمایشگاه است و در کنار آن آثار هنرمندان ایرانی به نمایش گذاشته شده است.

چلانت افزود: امیدواریم راه برای من و دیگران برای همکاری با موزه هنرهای معاصر تهران باز شود. هر نمایشگاهی که گردآوری و برگزار کردم چیزی به من آموخته است و این نمایشگاه نیز مستثنی نیست و نمایشگاه “در جست و جوی گمشده” نیز چیزهایی به من یاد داده است. فریار جواهریان؛ نمایشگاه گردان این مجموعه نیز در این مراسم گفت: این برای من رویایی بود که چنین نمایشگاهی را با یک نمایشگاه گردان جهانی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار کنیم و امروز این رویا به واقعیت رسیده است. جواهریان با قدردانی از مجید ملانوروزی و احسان آقایی؛ سرپرست ومشاور هنری موزه هنرهای معاصر تهران گفت: امیدوارم این روش ادامه پیدا کند و نمایشگاه گردان های جوان نمایشگاه یک هنرمند را در کنار آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار کنند و نمایشگاه هایی از آثار هنرمندانی مانند ناصر عصار، محسن وزیری مقدم و منیر شاهرودی فرمانفرمایان برگزار شود.

جواهریان افزود: گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران سرمایه مهمی است که همه ما به آن افتخار می کنیم. در کشورهای دیگر موزه ها کمتر از یک چهارم بودجه خود را از دولت می گیرند و بقیه بودجه های آنها را بانیان و حامیان هنر تامین می کنند و امیدوارم بانیان و حامیان هنر به موزه هنرهای معاصر تهران کمک کنند تا ساختمانی در شأن گنجینه موزه داشته باشیم. در پیش نمایش آثار فریده لاشایی هنرمندانی از جمله بهمن فرمان آرا، پری صابری، قباد شیوا، فرح اصولی،گیزلا وارگا سینایی،داود حیدری،ابراهیم حقیقی،حافظ میر آفتابی، علی شیرازی، محمد حسین عماد، مدیران گالری‌ها و میهمانان خارجی حضور داشتند. در نمایشگاه “در جست‌وجوی گمشده” ۱۳۰ اثر از زنده یاد فریده لاشایی در زمینه نقاشی، شیشه، طراحی، ویدئوآرت و … در کنار ۴۰ اثر از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمده است. در همین راستا نشست یک روزه‌ای با حضور هنرمندان، منتقدان و صاحب نظران ایرانی و خارجی ، یکشنبه اول آذر از ساعت ۱۴ تا ۲۰ در سالن اجتماعات موزه برگزار می‌شود. در این همایش خانم کاترین دزگر رئیس موزه گنت بلژیک با عنوان”زیبایی شناسی ظریف،اخلاق محکم”وخانم ونیشیا پورتررئیس بخش هنرمعاصر کشورهای اسلامی موزه بریتیش میوزیوم در باره آخرین اثر فریده لاشایی بر اساس “فجایع جنگ” اثر فرانسیسکو گویا سخنرانی خواهند کرد. همچنین خانم ها مدیا فرزین منتقد هنری از نیویورک و مرجان تاجدینی مورخ هنر وهمچنین خانم فریار جواهریان دبیر نمایشگاه و جرمانو چلانت مدیر هنری بنیاد پرادا و دبیر نمایشگاه در گفت وگو با همدیگر در مورد آثار به نمایش در آمده بحث و گفتگو خواهند کرد. نمایشگاه “در جست‌وجوی گمشده” از ۳۰ آبان‌ به صورت رسمی افتتاح ‌شد و تا ۷ اسفند امسال میزبان علاقه مندان به هنر است.

منبع: روزنامه اطلاعات

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: