وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: «تاریخ جامع ایران» مدافع کیان و منافع ملی ماست

1394/3/27 ۱۲:۲۴

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: «تاریخ جامع ایران» مدافع کیان و منافع ملی ماست

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مجموعه 20 جلدی «تاریخ جامع ایران» پژوهش‌های تاریخی را به صورت قابل ملاحظه‌ای ارتقا می‌دهد و هویت و تاریخ ایران را به دلایلی که مدت‌ها پنهان شده بود، برای جهانیان آشکار می‌سازد. از این منظر، این مجموعه مدافع کیان و منافع ملی ما خواهد بود.

 

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مجموعه 20 جلدی «تاریخ جامع ایران» پژوهش‌های تاریخی را به صورت قابل ملاحظه‌ای ارتقا می‌دهد و هویت و تاریخ ایران را به دلایلی که مدت‌ها پنهان شده بود، برای جهانیان آشکار می‌سازد. از این منظر، این مجموعه مدافع کیان و منافع ملی ما خواهد بود.

 آیین رونمایی مجموعه 20 جلدی «تاریخ جامع ایران» از صبح امروز 26 خرداد 1394 با حضور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی،رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پژوهشگران و محققان حوزه تاریخ در مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

جنتی در این مراسم با تاکید بر این‌که مجموعه بیست جلدی «تاریخ جامع ایران» نمایش هویت ایرانی در سه حوزه فرهنگ، سیاست و جامعه‌ است افزود: هدف این مجموعه آشنایی ایرانیان با عناصر هویت‌ساز ایرانی بوده است و در این‌جا منظور من از ایران، ایران کهن است که به دانش و فرهنگ بشری خدمات بی‌مانندی کرده است.

وی همچنین ادامه داد: مجموعه 20 جلدی تاریخ جامع ایران پژوهش‌های تاریخی را به صورت قابل ملاحظه‌ای ارتقا می‌دهد و هویت و تاریخ ایران را که به دلایلی که مدت‌ها پنهان شده بود، برای جهانیان آشکار می‌سازد. از این منظر، این مجموعه مدافع کیان و منافع ملی ما خواهد بود.

وی با بیان این‌که دشوارترین نوع پدید‌آوری، دایره‌المعارف‌نویسی و تاریخ‌نگاری است، گفت: این کار از سه نظر دشوار است. نخست این‌ که دایره‌المعارف‌‌نویسی و تاریخ‌نگاری کاری زمان‌بر است؛ تا آن‌جا که ممکن است یک پژوهشگر یک دهه از عمر خود را روی این کار بگذارد و چه بسا دایره‌المعارف‌نویسان و تاریخ‌نگارانی که طی نگارش مجموعه 20 جلدی «تاریخ جامع ایران» روی در نقاب خاک کشیدند و اگر چه امروز کالبد خاکی‌شان خاکی شده است اما روح‌هایشان از چاپ این اثر شادمان می‌شود.

وی ادامه داد: از سویی دیگر دایره‌المعارف‌نویسی و تاریخ‌نگاری نیازمند رعایت قواعد و استاندارد‌های بین‌المللی است. به همین دلیل، هر پدید‌آور و مولفی از پس این کار بر نمی‌آید زیرا که یکی از دقیق‌ترین و تخصصی‌ترین شیوه پدید‌آوری در فرهنگ مکتوب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که دایره‌المعارف‌نویسی و تاریخ‌نگاری نیازمند صرف وقت و انرژی بسیاری است، گفت: این در حالی است که این کار برای پدیدآورندگان منافع مادی ندارد و اگر عشق به این مرز و بوم نبود تدوین چنین پدیده‌ای انجام نمی‌شد.

وی تاکید کرد: اهل فن به خوبی می‌داند که ویرایش و تذهیب چنین آثاری چقدر دشوار است! از این مجموعه 20 جلدی پیداست که نویسندگان آن بر منابع، استخراج مطالب، تحلیل، ضبط دقیق اَعلام و روش ارجاع به منابع تا چه حد دقیق بوده‌اند و با رنج چندین‌ساله چنین مجموعه‌ای را پدید آورده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که تاریخ ما را از سیاست‌های گذشتگان آگاه می‌کند، گفت: بیهقی می‌گوید ملتی که از تاریخ خود خبر نداشته باشد، طعم تلخ شکست را بیش از شیرینی پیروزی تجربه می‌کند. فراموش کردن تجربه‌های پیشینیان ما را به فراموشی مبتلا می‌سازد.

جنتی سپس به نقل قولی از فتح‌الله مجتبایی اشاره کرد و افزود: ایشان می‌گوید آدم اگر حافظه نداشته باشد، آدم نیست. تاریخ هر ملت حافظه هر ملت است و اگر تاریخ ندانیم معیاری برای سنجش کارهایمان نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حدیثی از امیر‌المومنین‌(ع) درباره تاریخ گفت: امام علی‌(ع) مردم را به کشف در تاریخ و عبرت از آن دعوت کرده و بر جستجوگران تاریخ رحمت و مغفرت می‌فرستند. امام علی(ع) تاریخ را محصول گذشتگان برای حیات آیندگان می‌دانند.

به گفته جنتی، میراث گذشته هر ملت، سازنده هویت آن است و ملتی که گذشته‌اش را فراموش کند، فرهنگ و تمدنش رو به افول می‌رود. بنا بر این، راه احیای ملت، بازخوانی تاریخ فرهنگ هنر و اساطیرشان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان این‌که استفاده از تاریخ موجب سازندگی انسان می‌شود، یادآور شد: حیات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه بر تجربه گذشتگان استوار است و همه آثار گذشتگان ثروت‌هایی است که در اختیار نسل بعد و همه آن‌ها در گرو ثبت و ضبط دقیق تاریخ است.

وی در بخش دیگی از سخنانش با تجلیل از فعالیت‌های 30 ساله مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی گفت: این مرکز کارنامه قابل ستایشی دارد و یکی از مظاهر بارز آن تلاش برای گردآوری تاریخ جامع ایران به عنوان یکی از اسناد هویت ملی ما است که بیش از 10 سال تحقیق و پژوهش و... زمان برده است و محققان و پژوهشگران آن کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر بوده‌اند.

جنتی با تاکید بر این‌که تاکنون اثر تاریخی با این جامعیت پدید نیامده است، اضافه کرد: این اثر در برگیرنده تاریخ باستان و پس از اسلام است و هر موضوعی در تاریخ اعم از تاریخ هنر، وسایل ارتباطات جمعی، دریانوردی، جغرافیا‌نگاری و... را شامل می‌شود که در این اثر از آن تبیینی عالمانه صورت گرفته است.

ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: