وزير ارشاد: روابط ايران و مقدونيه گسترش مي‌يابد

1395/2/6 ۱۱:۱۳

وزير ارشاد: روابط ايران و مقدونيه گسترش مي‌يابد

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت:فرهنگ درايجاد ارتباط ميان ملت‌ها و دولت‌ها از نقش ويژه و به‌سزايي برخوردار است که اين نقش علاوه بر روابط ديپلماتيک مي‌تواند ملت‌ها را به يکديگر بيشتر نزديک کند.


 


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت:فرهنگ درايجاد ارتباط ميان ملت‌ها و دولت‌ها از نقش ويژه و به‌سزايي برخوردار است که اين نقش علاوه بر روابط ديپلماتيک مي‌تواند ملت‌ها را به يکديگر بيشتر نزديک کند.

«علي جنتي» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي صبح ديروز در ديداري با نيکولا پوپوسکي وزير امور خارجه کشور مقدونيه که با هدف امضاي برنامه مبادلات فرهنگي ميان ايران و مقدونيه برگزار شد،گفت: روابط ايران و مقدونيه از زمان استقلال اين کشور همواره رو به گسترش بوده است و رهبران دو کشور اراده سياسي جدي براي گسترش اين روابط دارند.

وي با اشاره به انعقاد موافقتنامه فرهنگي ميان دو کشور در سال 2000 ميلادي افزود: ايران کشوري داراي تمدن باستاني و ديرينه است و سابقه فرهنگي و اشتراکات ايران و مقدونيه بسيار طولاني است.

جنتي گفت: در طول دو سال گذشته اقدامات فرهنگي و هنري خوبي ميان دو کشور صورت گرفته است که از آن جمله مي‌توان به برگزاري روزهاي فرهنگي ايران در پايتخت مقدونيه، حضور گردشگران مقدونيه در ايران و بازديد آنها از آثار تاريخي، اعزام گروه‌هاي موسيقي ايران به مقدونيه و ... اشاره کرد.وزير فرهنگ و ارشاداسلامي در دولت تدبير و اميد با اشاره به پيشرفته بودن سينماي ايران ادامه داد: بسياري از فيلم‌هاي سينمايي ايران جوايز بين‌المللي دريافت کرده اند و اين حوزه مي تواند يکي از زمينه‌هاي همکاري ميان ايران و مقدونيه باشد.

وي افزود: ترجمه کتب به زبان دو کشور، همکاري‌هاي رسانه‌اي و تبادل تجربيات ميان اصحاب رسانه دو کشور، اعزام گروه‌هاي موسيقي به کشورهاي يکديگر از ديگر اقدامات مشترکي است که مي‌تواند در حوزه فرهنگي‌ و هنري ميان ايران و مقدونيه صورت گيرد.جنتي در ادامه گفت: ما اين آمادگي را داريم تا هفته فرهنگي کشور مقدونيه را در تهران برگزار کنيم و با امضاي برنامه مبادلات فرهنگي ميان دو کشور بسياري از همکاري‌هاي دو جانبه در حوزه‌هاي فرهنگي و هنري به عنوان نقشه راه در 5 سال آينده مشخص مي‌شود.

در ادامه اين ديدار وزير امور خارجه کشور مقدونيه گفت: پيوندها ومناسبات فرهنگي مهمترين حلقه و رشته ارتباطات ميان ملت‌هاست.

وي افزود: ارتباطات فرهنگي ميان کشورهايي از جمله ايران و مقدونيه که داراي اشتراکات فرهنگي و تاريخي هستند نيز مي‌تواند بسيار غني‌تر باشد.نيکولا پوپوسکي ادامه داد: با امضاي برنامه مبادلات فرهنگي ميان دو کشور برنامه‌هاي مشترک فرهنگي براي آينده پايه‌ريزي مي‌شود و از اين طريق مي‌توان ارتباطات را توسعه داد.

در پايان اين ديدار برنامه مبادلات فرهنگي ميان ايران و مقدونيه براي مدت 5 سال به امضاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزير امور خارجه کشور مقدونيه رسيد.

منبع: اطلاعات

سایر تصاویر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: