قول وزیر ارشاد برای تاسیس بنیاد خیام‌ و عطار

1394/2/29 ۱۱:۱۳

قول وزیر ارشاد برای تاسیس بنیاد خیام‌ و عطار

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاسیس بنیادی به نام خیام و عطار در نیشابور مناسب و ضروری است و بنده هم در این زمینه قول کمک و مساعدت داده‌ام. علی جنتی در همایش علمی پژوهشی خیام که در فرهنگسرای سیمرغ برگزار شد، اظهار کرد: این پیشنهاد بسیار بجا است و نیاز است بنیادی جداگانه برای خیام و عطار راه‌اندازی شود که در آن اسناد، مدارک، پژوهش‌ها و مطالعاتی که درباره این شخصیت‌هاست جمع‌آوری شود و مرکزی به نام عطارشناسی و خیام‌شناسی تاسیس شود. من نیز قول کمک و مساعدت داده‌ام.

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاسیس بنیادی به نام خیام و عطار در نیشابور مناسب و ضروری است و بنده هم در این زمینه قول کمک و مساعدت داده‌ام.

علی جنتی در همایش علمی پژوهشی خیام که در فرهنگسرای سیمرغ برگزار شد، اظهار کرد: این پیشنهاد بسیار بجا است و نیاز است بنیادی جداگانه برای خیام و عطار راه‌اندازی شود که در آن اسناد، مدارک، پژوهش‌ها و مطالعاتی که درباره این شخصیت‌هاست جمع‌آوری شود و مرکزی به نام عطارشناسی و خیام‌شناسی تاسیس شود. من نیز قول کمک و مساعدت داده‌ام.

جنتی گفت: در رابطه با پایتخت کتاب کشور نیز بر اساس شاخص‌هایی که در وزارت تعریف شده بود، مرز بین اهواز و نیشابور نزدیک بود و اطمینان دارم در سال‌های آتی قطعا نیشابور به عنوان پایتخت کتاب انتخاب خواهد شد به شرطی که از هم‌اکنون نهضت کتاب‌خوانی و مطالعه در این‌جا اتفاق بیفتد.

او همچنین با اشاره به شخصیت و اندیشه خیام گفت: خیام شخصیت ویژه و عمیقی دارد. سه مساله‌ای که در اندیشه او وجود دارد اول اغتنام وقت و بهره بردن از لحظات عمر است که این اندیشه را در بسیاری از اشعار او مشاهده می‌کنیم؛ دوم حسرت و تاسف بر گذشت عمر و این که عمری که می‌گذرد دیگر بازگشتی در کار نیست و سوم عبرت از روزگار است.

جنتی افزود: به قول دکتر شفیعی کدکنی، نیشابور فشرده‌ای از ایران بزرگ است.

او همچنین گفت: شاید بتوان گفت شعر تفننی‌ترین و آخرین تخصص خیام بوده که با آن شهره عالم شده است، در حالی که پیش از آن که شاعر باشد، فیلسوفی ژرف‌اندیش، ریاضیدانی مبتکر و ستاره‌شناسی ماهر بوده و آن‌گونه که برخی منابع گفته‌اند در موسیقی و طب هم دست داشته است.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: