وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دخالت دولت در رسانه‌ها مغایر امنیت پایدار

1393/8/18 ۱۰:۵۸

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دخالت دولت در رسانه‌ها مغایر امنیت پایدار

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات گفت: دخالت دولت در رسانه‌ها مغایر امنیت پایدار سیاسی و اجتماعی است. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز شنبه ۱۷ آبان در مراسم افتتاح بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با پاسداشت ایام عاشورا گفت: ما افتخار می‌کنیم که خودمان را پیرو مکتب اباعبدالله الحسین(ع) می‌دانیم که درس ایثار و فداکاری به همه آموخت.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات گفت: دخالت دولت در رسانه‌ها مغایر امنیت پایدار سیاسی و اجتماعی است.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز شنبه ۱۷ آبان در مراسم افتتاح بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با پاسداشت ایام عاشورا گفت: ما افتخار می‌کنیم که خودمان را پیرو مکتب اباعبدالله الحسین(ع) می‌دانیم که درس ایثار و فداکاری به همه آموخت.

آزادی و آزادگی در ذات بشر است و هر انسان غیرتمندی آمادگی دارد که برای کسب آزادی، حتی گوهر وجودش را نیز فدا کند و چه بسیار انسان‌هایی که برای کسب آزادی و بیرون آمدن از قید و بندها، قیام کردند‌ و جان‌های گرانقدرشان را در این راه ارزای کردند.

جنتی با اشاره به شعار "رسانه؛ آزادی مسئولانه" که شعار نمایشگاه امسال مطبوعات است، گفت: آزادی مسئولانه شعار هوشمندانه‌ای است که برای این دوره از نمایشگاه مطبوعات انتخاب شده است. این شعار آزادی را در چارچوب قوانین و عرف رایج تعریف می‌کند. آزاده بودن یعنی صرف نظر نکردن از حقیقت و استقلال در تصمیم‌گیری بدون وابستگی و قید و بندهای گروهی و جناحی.

وزیر ارشاد اضافه کرد: آزادی مسئولانه را بسیاری از اصحاب مطبوعات در دنیا مطرح می‌کنند و پایبندی به قانون را هم همه آنها ابراز می‌کنند. آزادی مسئولانه به معنای آزادی انتشار اخبار با رعایت چارچوب‌های قانونی و عرفی و اخلاقی و پرهیز از دروغ و تهمت و شایعه سازی و بزرگ نمایی و کوچ نمایی.

 

جمهوری اسلامی به آزادی رسانه‌ها در چارچوب قانون عمیقا اعتقاد دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران به آزادی رسانه‌ها در چارچوب قانون عمیقا اعتقاد دارد و این دولت هم تلاش می کند که به این اصل جامه عمل بپوشاند.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید یادآور شد: آزادی مسئولانه به معنای این است که رسانه‌ها بدنبال فضای آزادی البته نه آزادی بدون قید و شرط هستند. رسانه‌ها همواره خود را پرسشگر و دولت را پاسخگو می‌دانند اما این به آن معنا نیست که خود آنها نباید به هیچ کس پاسخ بدهند و یا هر خلافی را مرتکب شوند و گاه تا حد پیاده نظام برخی جریانات سیاسی  خود را تنزل بدهند و در عین حال ادعای نمایندگی افکار عمومی را داشته باشند.

وی گفت: روزنامه نگاران نیازمند یک میثاق شفاف و دقیق اجتماعی هستند تا سازوکار ارزیابی آنها را آسان تر کند و بتواند در درون خودش، سازوکاری را ایجاد کند که مجموعه نظام روزنامه نگاری ما را از عناصری که در پوشش رسانه، بدنبال کارهای دیگری هستند، پالایش کند.

 

لزوم تدوین سلسله ضوابط اخلاقی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تدوین سلسله ضوابط اخلاقی می تواند مسئولیت های حرفه ای را بهبود ببخشد و سرقت‌های ادبی و بی‌توجهی احتمالی برخی مدیران به حقوق روزنامه‌نگاران و یا بی تعهدی احتمالی برخی روزنامه نگاران نسبت به رسانه خودشان، بکاهد.

وی تاکید کرد: دخالت دولت در رسانه ها مغایر امنیت پایدار سیاسی و اجتماعی است و دولت عقیده مند است که امور نظارتی را با رعایت حدود آن به صنف روزنامه نگاران و اصحاب رسانه واگذار کند.

 

دولت به‌دنبال ایجاد سازمان نظام صنفی رسانه

جنتی از برنامه دولت برای ایجاد یک سازمان نظام صنفی رسانه خبر داد و گفت: دولت بدنبال آن است که سازمان صنفی رسانه را در قالب یک لایحه قانونی به مجلس ارائه کند تا چارچوب کامل و دقیقی برای تعریف روابط روزنامه نگاران با سایر اقشار جامعه باشد.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گمگشته امروز رسانه های ایران، اخلاق حرفه ای و رعایت الگوهای اخلاقی است و وجود یک اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای از اولویت های رسانه ها در ایران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس یادآور شد گاه این کنش‌های رسانه‌ها است که به هنجارهای اجتماعی تبدیل می‌شوند اگر رسانه‌ها آشکارا دروغ بگویند و تهمت بزنند و یا آبروی فردی هتک شود، دیگر نمی‌شود گفت آن رسانه به اخلاق حرفه ای متعهد است.

 

واگذاری نشریات دولتی به بخش خصوصی

جنتی اضافه کرد: دولت خودش باید از رسانه دار اجتناب کند؛ امروز شاهد انتشار بسیاری از نشریات دولتی هستیم که اینها باید به تدریج به بخش خصوصی واگذار شوند توجه به بخش خصوصی و کمک به بالندگی آن یکی از اصول مترقی قانون اساسی است که باید مورد توجه باشد.

وی همچنین نوید داد: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که حدود سه، چهار سال بود معوق مانده بود، دارای یک آئین نامه مدون شده  و در کمیسیون فرهنگی دولت هم به تصویب رسیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش بینی کرد: این آئین نامه قانونی ظرف یک هفته آینده به تصویب نهایی دولت برسد و این زمینه خوبی است که می تواند دولت را در مقابل رسانه ها و مطبوعات بیشتر پاسخگو کند.

 

تامین آزادی قانونی برای رسانه‌ها از وظایف دولت است

در این مراسم و پیش از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی این وزارتخانه نیز در سخنانی از فعالیت ۵۶۰ غرفه شامل رسانه‌ها و کسب و کار مرتبط از جمله در برگیرنده حوزه‌های توزیع، پخش، فناوری اطلاعات، تولید محتوای و خدمات فنی و همچنین نشریات دانشجویی در سه حوزه وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در نمایشگاه بیستم خبر داد.

به گفته انتظامی تقسیم بندی موضوعی بر اساس گروه‌های نه گانه و همکاری با شورای هماهنگی تشکل های مدیریتی رسانه از ویژگی های نمایشگاه امسال است.

انتظامی همچنین ابراز امیدواری کرد جشنواره مطبوعات امسال به طور کامل به تشکل‌های روزنامه‌نگاری و نمایشگاه مطبوعات سال بعد هم به طور کامل به تشکل های مدیریت حوزه رسانه واگذار شود و دولت تنها در حیطه حاکمیتی به امور نظارتی خود بپردازد.

وی با اشاره به شعار نمایشگاه امسال، آزادی مسئولانه را معرف نگاه رسانه‌ها به آزادی توصیف کرد و تامین آزادی برای رسانه ها را با رعایت حدود قانونی از وظایف دولت دانست.

خبرگزاری مهر

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: