مروری بر دستاوردهای علمی بدرالزمان قریب در یک کتاب

1393/11/11 ۱۳:۳۱

مروری بر دستاوردهای علمی بدرالزمان قریب در یک کتاب

«زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر بدرالزمان قریب» از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شد. در این کتاب مقالاتی از سوی افراد مختلف درباره شخصیت و دستاوردهای علمی و فرهنگی دکتر قریب منعکس شده است.

 

«زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر بدرالزمان قریب» از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شد. در این کتاب مقالاتی از سوی افراد مختلف درباره شخصیت و دستاوردهای علمی و فرهنگی دکتر قریب منعکس شده است.

این کتاب در ادامه چاپ سلسله انتشارات و مجموعه زندگینامه‌ها از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و متشکل از مقالات افراد مختلف درباره بدرالزمان قریب (سغدی‌پژوه و متخصص زبان‌های باستانی) است.

پیشگفتار این کتاب به قلم محمدرضا نصیری (قائم‌مقام انجمن آثار و مفاخر فرهنگی) نوشته شده و در ادامه افرادی چون یدالله ثمره (استاد دانشگاه و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، زهره زرشناس (استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، لیلا عسگری (عضو هیات علمی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی)، آرزو رسولی (استادیار دانشگاه شهید بهشتی) و حوریه سعیدی (پژوهشگر زبان‌های باستانی) مطالبی درباره این بانوی دانشمند نوشته‌اند.

همچنین نوشتارهایی با عناوین «کارنامه باستان» (گفت‌وگو با بدالزمان قریب)، «نوروز» و «رستم در روایات سغدی» نوشته بدرالزمان قریب در این کتاب منعکس و در پایان اشعار و سالشمار علمی وی آورده شده است.

در بخشی از مقاله بدرالزمان قریب درباره نوروز در صفحه 94 کتاب می‌خوانیم: «اگرچه نام نوروز در آثار مکتوب هخامنشیان نیامده است، اما وجود بنای تخت جمشید بهترین بیان آیین‌های نوروزی یا جشن بهاری است. تخت جمشید نه پایتخت امپراتوری بزرگ هخامنشی می‌توانست باشد و نه محل اقامت دائمی شاه و درباریان او. برای چنین مقصودی تخت جمشید بسیار کوچک است. تخت جمشید پایتخت تشریفاتی و آیینی هخامنشیان بود که در آن جشن‌های نوروز و مهرگان باشکوه هرچه بیشتر برگزار می‌شد و نمایندگان ملت‌های پیرو (بیشترین دنیای متمدن آن روز) که از مرز سیحون تا حبشه و لیبی در آفریقا و از شبه قاره هند تا کنار بسفر و مرز دانوب در اروپا را تشکیل می‌دادند، شرکت داشتند و به همین منظور این بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین بنایی که تا آن روز بر روی زمین ساخته شده بود و شاید نماد بهشت آرمانی مردم کهن این سرزمین بود، بنیانگذاری شد.»

یدالله ثمره در مقاله‌ای با عنوان «بدر سغدیانه» درباره بدرالزمان قریب می‌گوید: «عمق مطالعات تاریخی ایشان یعنی مطالعاتی که در زمینه فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران دارند جالب توجه است. شاید ایشان یکی از نادر کسانی باشند که تا این حد به فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران علاقه دارند و نیز در این زمینه تا این حد مطالعه کرده‌اند. تخصص ایشان در زبان سغدی است و زبان سغدی هم یکی از زبان‌های بسیار قدیمی و باستانی ایران است که رابطه مستقیمی با فرهنگ ایران دارد و ایشان فرهنگی به نام فرهنگ سغدی تالیف کرده‌اند که برنده جایزه شده است. این کتاب یکی از کتاب‌های مهم و مرجع است نه در ایران بلکه در سراسر دنیا و هنوز بهتر از آن، کتابی در این زمینه تالیف نشده است.» (صفحه 74)

چاپ نخست کتاب «زندگی‌نامه و خدات علمی و فرهنگی دکتر بدرالزمان قریب» با ویراستاری امید قنبری در 193 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی چاپ و منتشر شده است.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: