سالروز ولادت شیخ خرقانی و دیدار شمس و مولانا در فهرست بزرگداشت های یونسکو

1400/8/22 ۱۰:۵۲

سالروز ولادت شیخ خرقانی و دیدار شمس و مولانا در فهرست بزرگداشت های یونسکو

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران از تصویب سالروز تولد شیخ خرقانی و دیدار شمس و مولانا در فهرست بزرگداشت های یونسکو در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ خبر داد.

به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو-ایران- حجت الله ایوبی با اشاره به برگزاری جلسه روز پنجشنبه یونسکو اظهار کرد: برای من باعث خوشحالی و افتخار است که پرونده ای که از مدت ها قبل به مناسبت هزار و پنجاهمین سالگرد تولد شیخ حسن خرقانی و هشتصدمین سالگرد دیدار شمس تبریزی و مولانا آماده شده بود تا برای سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در فهرست بزرگداشت های یونسکو قرار بگیرند به ثمر نشست.

وی ادامه داد: این اتفاق بزرگ مسیر خود را به خوبی طی کرد و در جلسه روز پنجشنبه در پاریس این پرونده جمهوری اسلامی ایران در جلسه مطرح و با اجماع همه کشورهای عضو یونسکو  به تصویب رسید. برای ما باعث خوشبختی است که که هزار و پنجاهمین سالگرد تولد شیخ حسن خرقانی شخصیت بی مانند ادبیات و فرهنگ و عرفان ایرانی اسلامی و از سویی دیدار شمس تبریزی و مولانا در فهرست بزرگداشت های یونسکو قرار گرفت.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران تاکید کرد: این کار هوشمندانه ای بود که ما به جای ولادت و درگذشت، یک رویداد تاریخی (دیدار شمس و مولانا) که در حقیقت تولد اصلی مولانای امروز ما است مطرح شود. ما از شمس و مولانا نیز سخن گفتیم، از مرید و مراد.

ایوبی ادامه داد: این دو اتفاق را به همه مردم ایران و شاهرود و به ویژه به مردم تبریز به عنوان زادگاه و شهر خوی به عنوان محل بارگاه شمس تبریزی تبریک می گویم.

وی توضیح داد: دو سال می توانیم در کشورهای مختلف به نام این دو شخصیت سخن بگوییم و دنیا به این دو شخصیت بشری توجهی ویژه دارند تا بدانند این دو شخصیت چه ویژگی داشتند که مورد توجه جهان قرار گرفتند.

وی گفت: این موفقیت بزرگ را تبریک می گویم از همه همکاران که برای مطرح شدن این پرونده ها و پشت سرگذاشتن موانع و در نهایت تصویب آن، تشکر می کنم.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: