تقدیر یونسکو از شهرهای نامزد پایتخت کتاب ایران

1393/12/2 ۱۱:۴۹

تقدیر یونسکو از شهرهای نامزد پایتخت کتاب ایران

پایتخت کتاب ایران و بهترین روستاهای دوستدار کتاب طی مراسمی روز شنبه - دوم اسفندماه - از ساعت 15 تا 18 در محل کتابخانه ملی معرفی می‌شوند. در این مراسم که شخصیت‌ها و مسئولان فرهنگی حضور خواهند داشت ضمن تقدیر از پنج شهر نامزد، پایتخت کتاب ایران معرفی و نیز اسامی بهترین روستاهای دوستدار کتاب، شامل 10 روستا اعلام می‌شود.

 

 

 

پایتخت کتاب ایران و بهترین روستاهای دوستدار کتاب طی مراسمی روز شنبه - دوم اسفندماه - از ساعت 15 تا 18 در محل کتابخانه ملی معرفی می‌شوند.

در این مراسم که شخصیت‌ها و مسئولان فرهنگی حضور خواهند داشت ضمن تقدیر از پنج شهر نامزد، پایتخت کتاب ایران معرفی و نیز اسامی بهترین روستاهای دوستدار کتاب، شامل 10 روستا اعلام می‌شود.

محل برگزاری این مراسم کتابخانه ملی واقع در بزرگراه شهید حقانی (غرب به شرق) بعد از ایستگاه مترو، بلوار کتابخانه ملی است.

** همچنین کمیسیون ملّی یونسکو ضمن تقدیر از 5 شهر نامزد نهایی پایتخت کتاب ایران با تشکیل کمیته علمی و کارشناسی برنامه‌های این شهرها را بررسی می‌کند و در صورت موافقت کمیته و احراز شرایط یک شهر را به عنوان نامزد ایرانی پایتخت جهانی کتاب به یونسکو معرفی خواهد کرد.

محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان این مطلب گفت: دو طرح معرفی پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار ‌می‌شود، از طرح‌های خوب و موثر در حوزه کتابخوانی است که توانسته شور و نشاط در شهرها و روستاهای ایران ایجاد کند.

وی با بیان اینکه این شور و نشاط برای ترویج کتابخوانی در کشور ضرورت دارد و کمیسیون ملّی یونسکو از آن حمایت می‌کند، افزود: روز شنبه دوم اسفند همزمان با معرفی پایتخت کتاب ایران، کمیسیون ملی یونسکو از 5 شهرنامزد نهایی پایتخت کتاب ایران تقدیر می‌کند.

سعیدآبادی همچنین گفت: با اینکه برنامه‌های این پنج شهر توسط یک گروه متخصص و برجسته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داوری شده است، اما انتخاب‌ گروه بر اساس شرایط کشور بوده است و برای معرفی به یونسکو به عنوان پایتخت جهانی کتاب باید شرایط بین‌المللی و ویژگی‌هایی را که آن طرح دارد، نیز در نظر بگیریم.

وی افزود: بنابراین تصمیم گرفتیم که کمیته علمی و کارشناسی تشکیل بدهیم و برنامه هر پنج شهر را با ملاک‌ها و معیارهای یونسکو بررسی کنیم و در صورت اینکه نظر کمیته به معرفی یک شهر بود، با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برنامه‌ریزی آن شهر کمک کنیم تا آن شهر قوی در رقابت شهرها برای پایتخت جهانی کتاب یونسکو شرکت کند.

سعیدآبادی درباره مراحل این کار گفت: با توجه به اینکه نزدیک به دو ماه مهلت برای معرفی نامزد جهانی پایتخت کتاب را داریم و در این پنج شهر شورای برنامه‌ریزی تشکیل شده است، به زودی مدیران این پنج شهر نامزد را به جلسه ای دعوت کرده و معیارها و شرایط را در اخیتارشان می‌گذاریم.

** پس از اعلام طرح‌ها و برنامه‌های اهواز، بوشهر، تبریز، شهرکرد و قم به عنوان ۵ شهر راه‌یافته به مرحله نهایی طرح پایتخت کتاب ایران، مدیران فرهنگی ۵ شهر دیگر راه یافته به این مرحله نیز طرح‌های خود را دراین زمینه تشریح کردند.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی طرح پایتخت کتاب ایران، نماینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان از چاپ و توزیع کتاب‌های جیبی آموزش فرهنگ شهروندی برای توزیع در مراکز عمومی، برگزاری جایزه ادبی هنری سیلک و برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب به عنوان برخی از برنامه‌های این شهر برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران خبر داد.

استرکی گفت: طرح‌هایی که ما به جشنواره ارائه کردیم، همگی برنامه تدوین شده و دستورالعمل مشخصی دارند و شرح وظایف همه ارگان‌ها، نهادها و افراد و همچنین بودجه‌های آن‌ها به طور دقیق نوشته شده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود به طرح‌های دیگری از جمله طرح مهمان اولی‌ها اشاره کرد. در این طرح به کلاس اولی‌ها، ترم اولی‌ها، بچه‌هایی که به سن بلوغ می‌رسند و دیگر افرادی که در مقاطعی اینچنین از زندگی خود قرار دارند، بن‌های تخفیف کتاب هدیه داده می‌شود.

به گفته او، طرح خانه به خانه از جمله طرح‌های دیگر این شهر است که براساس آن حدود 20 جلد کتاب برای سطوح مختلف سنی یک خانواده به درب منازل برده می‌شود و خانواده‌ها پس از ۲۴ می‌توانند کتاب مورد نظر خود را انتخاب و وجه آن را پرداخت کنند.

آموزش مشاوران کتاب به منظور ارائه راهنمایی و مشاوره به خریداران کتاب برای کتابفروشی‌ها و همچنین طرح عضوگیری در کتابفروشی‌ها و تقسیم مشتریان بر اساس میزان خرید کتاب و رتبه‌بندی آن‌ها، از طرح‌های دیگری بود که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان به آن‌ها اشاره کرد.

در این زمینه معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه نیز طرح‌هایی مثل ایجاد پارک مطالعه کودکان، مرکز روزنامه آنلاین و ارائه کتاب‌های صوتی و دیجیتال، جشنواره کتابخوان برتر، انتخاب کتاب سال استان کرمانشاه و ایجاد شبکه بلوتوثی برای ارسال کتاب الکترونیکی را از برنامه‌های این شهر برای رقابت در کسب عنوان پایتخت کتاب دانست.

به گفته ربانی زنگنه، در طرح بوستان کتاب بخش‌های مختلفی از جمله ایجاد غرفه‌هایی با فلش کارت آموزش، سالن مربوط به افراد نابینا و بی‌سواد، تور کتاب و کتابخوانی، غرفه مصورکتاب برای کودکان پیش دبستانی، موزه مردم شناسی و اسناد تاریخی و نصب یک نماد ماندگار در پارک درنظر گرفته شده است.

طرح‌های شهر گنبدکاووس، دیگر نامزد طرح پایتخت کتاب ایران نیز از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر ارائه شد که مواردی از قبیل طرح گلریزان کتاب با هدف تجهیز کتابخانه‌های روستایی و با همکاری همه اقشار جامعه و همچنین طرح نهادینه کردن کتاب‌های کوچک به جای کارت‌های دعوت گرانقیمت در جشن‌ها و مناسبت‌ها را دربرمی‌گرفت. درطرح اخیر با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ازجمله طلاق و همچنین آموزش مهارت‌های مقدماتی زندگی، با همکاری هنرمندان کتابچه‌هایی تهیه می‌شود و به صورت رایگان و نیمه رایگان در اختیار برگزارکنندگان جشن‌ها و عروسی‌ها قرار می‌گیرد.

به گفته رضا شجاعی طرح مجازات‌های جایگزین حبس برای خرید کتاب، از دیگر برنامه‌های این شهر است که براساس آن با استناد به قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در خصوص هزینه کردن محکومیت ریالی در امور عام‌المنفعه، به منظور تجهیز کتابخانه‌های زندان و مراکز انتظامی و عام‌المنفعه، فرد محکوم جهت خرید کتاب‌های مشخص شده به کتابفروشی‌ها معرفی می‌شود و کتاب‌های خریداری شده با مهر وقف‌نامه تحویل زندان، کلانتری یا مراکز دیگر می‌شود.

برگزاری محافل کتابخوانی در سطح شهر و راه‌اندازی موزه کتاب گنبدکاووس از دیگر طرح‌های این شهر است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور هم با اشاره به اینکه این شهر زمانی اولین پایتخت اسلامی ایران بوده است،گفت: نیشابور زمانی بزرگترین کتابخانه‌های کشور را داشته است، اما امروز از نظر سخت‌افزاری وضعیت مناسبی ندارد.

عباس کرخی طرح‌های کتاب، توزیع و عرضه کتاب، برنامه مناسبتی و قدرشناسی کتاب، هنر و اطلاع‌رسانی کتاب و مشارکت عمومی و همچنین ایجاد شبکه مجازی پایتخت کتاب را برخی از برنامه‌های این شهر خواند و افزود: ما شعاری داریم با عنوان «از کتاب تا سیمرغ» که همه کارخانه‌ها را مکلف کرده‌ایم این شعار را روی برچسب‌هایشان بنویسند. ضمن اینکه مسابقه‌ای به نام «چله چارانه» داریم که طی آن ۴۰ رباعی خیام با مشورت کارشناسان مختلف بررسی و انتخاب می‌شود و پس از ضبط و تکثیر بر روی سی دی در اختیار خانواده‌ها و معلم‌ها قرار می‌گیرد. درواقع با این طرح ما خیام را به خانه‌ها برده‌ایم.

شهر یزد نیز به عنوان دهمین نامزد پایتخت کتاب ایران براساس حروف الفبای نام شهرها با طرح‌های مختلفی ازجمله حفظ فرهنگ بومی این شهر و برقراری ارتباط با سایر فرهنگ‌ها با اهدافی نظیر تربیت قصه‌گوی بومی، ایجاد جذابیت بیشتر داستان‌خوانی از طریق بازنویسی داستان‌های مشهور به لهجه یزدی و اجرای آن توسط قصه‌گوهای یزدی، تدوین و چاپ کتاب‌های دو زبانه در مورد فرهنگ یزد و انتشار مجموعه‌های کوچک از یادداشت‌ها و نوشته‌های گردشگران خارجی دراین رقابت شرکت کرده است.

در این زمینه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از مشارکت صنایع مختلفی از جمله صنایع و معادن یزد دراین طرح خبر داد و گفت: به طور مثال شرکت پیشگامان کویر بیست درصد از تخفیف نمایشگاه کتاب را که اسفندماه امسال برگزار می‌شود برعهده گرفته و یکی دیگر از شرکت‌ها نیز مبلغ هفتاد میلیون تومان برای بن کتاب دانشجویان اختصاص داده است.

علی غیاثی ندوشن از ایجاد اشتیاق ومیل به خواندن ونوشتن در بین کودکان، استفاده از کتاب در راستای حل مشکلات اجتماعی، نشاط‌آفرینی پیرامون موضوع کتاب و بازآرایی شهری و نمایش به صورت ویترین کتاب، تبلیغات شهری، ساخت و نمایش آثار حجمی و ایستگاه های کوچک مطالعه به عنوان دیگر طرح‌های این شهر نام برد.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: