نسخه‌ دست‌نویس کتاب زکریای رازی در کتابخانه‌ ملک

1393/9/18 ۱۰:۴۱

نسخه‌ دست‌نویس کتاب زکریای رازی در کتابخانه‌ ملک

نسخه‌ دست‌نویس کتاب «الحاوی فی طب» اثر زکریای رازی به موزه‌ ملک اهدا شد. در مجموعه‌ اهدایی 300 اثر از کتابخانه شخصی مرحوم سیدضیاالدین میرفخرایی، نسخه‌ دست‌نویس کتاب «الحاوی فی طب» اثر زکریای رازی نیز به موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، اهدا شده است.

 

 

نسخه‌ دست‌نویس کتاب «الحاوی فی طب» اثر زکریای رازی به موزه‌ ملک اهدا شد.

در مجموعه‌ اهدایی 300 اثر از کتابخانه شخصی مرحوم سیدضیاالدین میرفخرایی، نسخه‌ دست‌نویس کتاب «الحاوی فی طب» اثر زکریای رازی نیز به موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، اهدا شده است.

به گفته‌ رضاقلی میرفخرایی - فرزند سیدضیاالدین میرفخرایی -، باید مشخص شود این نسخه‌ دست‌نویس متعلق به شخص زکریای رازی است یا در آن زمان کسی از روی نسخه‌ اصلی دست‌نویس برداشته است.

او افزود:‌این مجموعه علاوه بر نسخه‌ دست‌نویس، شامل نسخه‌های خطی، سربی، گراور و کتاب‌های چاپی و چاپ سنگی و سربی است که به کتابخانه و موزه‌ ملی ملک اهدا شده‌ است.

مدیر روابط عمومی کتابخانه‌ و موزه‌ ملی ملک نیز در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت:‌از این مجموعه اهدایی که به مهر اهدا ممهور شده‌اند، می‌توان به چهار نسخه‌ خطی، 26 کتاب چاپ سنگی، 3 گراور و 9 کتاب چاپ سربی به همراه کتاب‌های چاپی به زبان‌های فارسی، عربی، فرانسه و انگلیسی اشاره کرد.

مهدی یساولی افزود: کتاب‌های اهدایی که بیشترشان متعلق به دوره‌ قاجار هستند، بیشتر حول موضوعاتی مانند شعر، ادب، تاریخ، دین، علم و اخلاق، حکمت و فلسفه و دایرةالمعارف لغت است.

او در ادامه گفت: کتاب‌های معاصر اهداشده از این مجموعه نخست توسط کارشناسان کتاب‌داری فهرست‌نویسی شده و سپس با قرارگیری در کتابخانه، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند. کتاب‌های قدیمی اهدایی از این مجموعه نیز پس از اسکن شدن، در کتابخانه‌ دیجیتالی این مرکز در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند.

سیدضیاالدین میرفخرایی متولد 1298 شمسی در تبریز و درگذشته 16 شهریور 1389 در تهران است. او دکترای حقوق خود را از دانشگاه تهران گرفته بود.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی - خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی است که 78 سال پیش از سوی حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار آن، به آستان قدس رضوی وقف شده است. در سال‌های گذشته، نیکوکاران فراوانی در حوزه فرهنگ، کتاب‌ها، آثار و اشیای تاریخی خانوادگی خود را به این موقوفه آستان قدس رضوی وقف کرده‌اند.

کتابخانه و موزه ملی ملک در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر میدان مشق، خیابان ملل متحد» جای گرفته است و روزانه پژوهشگران و گردشگران گوناگونی از خدمات فرهنگی آن بهره می‌گیرند.

خبرگزاری ایسنا

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: