وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : هنر فرمایشی، هیچ ارزشی ندارد

1395/7/7 ۱۰:۲۵

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : هنر فرمایشی، هیچ ارزشی ندارد

شهری که قدر هنرمندانش را بداند شهری پایا، مانا و پویا است و هرگز به فراموشی و سستی نمی‌گراید


شهری که قدر هنرمندانش را بداند شهری پایا، مانا و پویا است و هرگز به فراموشی و سستی نمی‌گراید
 

اظهارات جنتی درباره‌ جشنواره کودک اصفهان
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فعلاً قرار شده است جشنواره‌ فیلم کودک به صورت فاخر در اصفهان برگزار شود. علی جنتی در حاشیه جشن هشتادسالگی هنرستان هنرهای زیبای اصفهان، در خصوص آخرین وضعیت جشنواره فیلم  کودک اظهار کرد: جشنواره فیلم‌های بین‌المللی کودک در اصفهان برگزار می‌شود و سال گذشته هم قرار بر این بود که برگزار شود و در این زمینه اصرار ما بسیار بیشتر بود و به دلیل مشکلات اجرایی در اصفهان به تأخیر افتاد. وی افزود: فعلاً قرار شده است، جشنواره کودک به صورت فاخر در اصفهان برگزار شود و در این زمینه نیز چندین فیلم خوب ساخته شده همچنین کارهای انیمیشنی خوب نیز آماده حضور هستند. همچنین در بخش بین‌المللی نیز فیلم‌های خوبی خواهد رسید و اگر این جشنواره به خوبی برگزار شود امکان اضافه شدن بخش نوجوان نیز وجود دارد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر اصفهان بتواند تجربه جشنواره کودک را به خوبی اجرایی کند و کار کودک موفق باشد این جشنواره را ادامه خواهیم داد و اگر احساس کردیم که در بخش کودک فیلم‌ها کم و نادر است و نمی‌تواند یک جشنواره برگزار کند آن موقع نوجوان را نیز به آن اضافه خواهیم کرد. جنتی تصریح کرد: دبیرخانه دائمی جشنواره کودک در اصفهان مستقر است و با همکاری شهردار اصفهان دبیر جشنواره انتخاب خواهد شد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هیچ منزلتی چون هنر باقی و ماندگار نیست، گفت: شهری که قدر هنرمندانش را بداند شهری پایا، مانا و پویا است و هرگز به فراموشی و سستی نمی‌گراید.
علی جنتی در جشن هشتادمین سال تأسیس هنرستان هنرهای زیبای اصفهان با بیان اینکه سخن گفتن در شهری که مهد و زادگاه فن و هنر بوده بسیار دشوار و چون زیره به کرمان بردن است، گفت: کیست که نداند اصفهان پایتخت هنر جهان اسلام است و نه 80 سال بلکه چندصد سال و نسل‌های متمادی هنرمندان بزرگی در این شهر پرورش یافته و آثار ماندگاری آفریده‌اند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هرچند تاریخ آموزش‌های رسمی در این شهر به بیش از یک سده و تاریخ تأسیس هنرستان هنرهای زیبا به 80 سال می‌رسد، اما تاریخ آموزش‌های غیر رسمی و پدر و فرزندی و استاد و شاگردی قدمتی بسیار طولانی و نامحدود دارد. هنرآفرینان این شهر در رشته‌های مختلف آنقدر فراوانند که فقط ثبت عنوان آنها کتابی مفصل می‌طلبد. هنوز هم در هر کوچه و خیابان این شهر استادانی در فنون مختلف با کمال تواضع کار می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه هیچ منزلتی چون هنر باقی و ماندگار نیست، خاطرنشان کرد: شهری که قدر هنرمندانش را بداند شهری پایا، مانا و پویا است و هرگز به فراموشی و سستی نمی‌گراید و هر روز سبزتر و شاداب‌تر می‌شود.
جنتی اظهار کرد: این دیار روزگاری پایتخت ایران بوده و به روایت تاریخ در تکوین فرهنگ ایرانی و شکوفایی علمی در دوران اسلامی نقش بارزی داشته است. شاید نام برخی از هنرمندان در طول تاریخ کم‌رنگ یا فراموش شده باشد اما آثار به یادگار مانده در این شهر از وجود هنرمندانی متفکر، ایده‌پرداز و خلاق حمایت می‌کند که یکی از این هنرمندان بزرگ استاد «علی اکبر اصفهانی» ملقب به معمار باشی در عهد شاه عباس کبیر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: او طراحی و اجرای درونی و بیرونی بناها و مساجد را انجام می‌داد و یکی از آثار مشهورش شاهکاری به نام مسجد امام(ره) اصفهان است. وی ادامه داد: پس از آنکه در زمان شاه عباس اول صفوی پایتخت ایران از قزوین به اصفهان انتقال یافت، معماران خلاق و هنرمندی چون علی اکبر اصفهانی مأموریت یافتند تا زیباترین و باشکوه‌ترین آثار معماری ایران را بیافرینند، با شکوه‌ترین مساجد، زیباترین پل‌ها و خیابان‌ها، بزرگترین میدان‌ها، بازارها، مدارس و کاروانسراها در این عصر ساخته شده و همه در اوج کمال هنری، استحکام و کارایی و بعضی چنان با شکوه و زیبا و کامل که نمی‌توان باور کرد آفریده دست انسان است.
جنتی هنر را زمانی ارزشمند دانست که جوششی باشد و اظهار کرد: البته هنر سفارشی نیز زمانی که با جوشش همراه شود ارزشمند خواهد بود اما هنرفرمایشی ارزشی ندارد، هنر علی اکبر اصفهانی و همکارانش جوششی خردمندانه بر اساس سفارش بود.او معمار باشی صفوی بود و معمار باشی در آن زمان یعنی سر مهندس معماری که حتی شاه هم نمی‌توانست طرحش را بدون دلیل و استدلال کافی ردکند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: چنین سابقه‌ای نشان می‌دهد که هنرمندان و مهندسان ما در اصفهان و دیگر شهرهای تاریخی در دانش معماری و هنر بسیار جلوتر و خلاق‌تر از دیگر کشورها بودند و با چنین پشتوانه‌ای انتظار می‌رود هم‌اکنون نیز چنین باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک هشتادمین سالگرد تأسیس هنرستان هنرهای زیبای اصفهان گفت: اصفهان زیباست و این شهر و مردمانش زیبایی را خوب می‌شناسند و این ویژگی را از نیاکانشان به ارث برده‌اند. بخشی از این زیبایی حاصل اندیشه‌های درخشان اهل فرهنگ و هنر است که از دیرباز در این شهر منشأ زیبایی بوده‌اند، گاه زیبایی صنایع دستی و معماری و گاه هنرهای نوپدیدی همچون سینما.
وی با اشاره به آثار تاریخی اصفهان همچون میدان امام(ره)، چهارباغ، عمارت عالی قاپو و... اظهار کرد: انسان از چگونگی پدید آمدن این بناهای باشکوه با امکانات اندک آن زمان احساس شگفتی می‌کند و یک گردشگر خارجی در سفر به اصفهان شگفتی و وجدی را تجربه می‌کند که در بازگشت به دیارش سفیر اصفهان در کشورش می‌شود و شاید پروفسور «پوپ» که از امریکا به اصفهان آمد همین حالات را تجربه کرد که اینجا را به عنوان موطن خویش برگزید و در نهایت در کنار زاینده رود آرمید.
شایان ذکر است جشن هشتادمین سال تأسیس هنرستان هنرهای زیبای اصفهان با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسول زرگرپور استاندار اصفهان، مدیرکل و معاونین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، فرماندار اصفهان و جمعی از مسئولان و هنرمندان شاخص استان برگزار شد.. گفتنی است در جشن هشتادمین سال تأسیس هنرستان هنرهای زیبای اصفهان از ٥٠ نفر از هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری استان اصفهان در رشته‌های مختلف از جمله نقاشی، نگارگری، نمایش، صنایع دستی و... تجلیل و از تندیس ١١ هنرمند پیشکسوت استان نیز رونمایی شد.
 
منبع: ایران

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: