افراط گرایان کوزوویی در جنگ علیه سوریه و عراق / محمود فاضلی

1393/5/21 ۰۸:۱۹

افراط گرایان کوزوویی در جنگ علیه سوریه و عراق /  محمود فاضلی

پلیس کوزوو با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده است چهل نفر از اتباع این کشور را به اتهام مظنون بودن جهت حضور در مناطق جنگی در سوریه و عراق و همکاری با گروه‌های تروریستی که بر خلاف امنیت ملی و قانون اساسی کشور شناخته شده است، بازداشت کرده است. پلیس در عملیات ماموران خود برای دستگیری مظنونین به انجام اقدام کیفری علیه امنیت و قانون اساسی کوزوو مجموعا 60 محل را در سراسر این کشور مورد جستجو قرار داده است، اقدامی که از سوی دولت و قوه قضائیه کوزوو مورد حمایت کامل قرار گرفته است.

 

 

پلیس کوزوو با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده است چهل نفر از اتباع این کشور را به اتهام مظنون بودن جهت حضور در مناطق جنگی در سوریه و عراق و همکاری با گروه‌های تروریستی که بر خلاف امنیت ملی و قانون اساسی کشور شناخته شده است، بازداشت کرده است. پلیس در عملیات ماموران خود برای دستگیری مظنونین به انجام اقدام کیفری علیه امنیت و قانون اساسی کوزوو مجموعا 60 محل را در سراسر این کشور مورد جستجو قرار داده است، اقدامی که از سوی دولت و قوه قضائیه کوزوو مورد حمایت کامل قرار گرفته است. در این عملیات مدارک و اسنادی از جمله مواد منفجره و سلاح کشف و ضبط  شده است. به اعای پلیس، تاکنون 16 نفر از شهروندان افراطی  این کشور در مناطق جنگی در سوریه و عراق کشته شده‌اند. بعضی منابع دیگر نیز مدعی‌اند حدود 100 تا 200 غیرنظامی این کشور در حال حاضر برای جنگ، به عراق و سوریه عزیمت کرده‌اند.

دولت کوزوو با انتشار بیانیه‌ای ضمن فراخوان شهروندان این کشور به پرهیز از هرگونه اقدام افراطی و ضد امنیت ملی و قانون اساسی کشور، اعلام داشته است هر عملی که امنیت ملی کشور را با خطر مواجه کند، شدیدا مورد مجازات کیفری قرار می‌گیرد. پارلمان کوزوو نیز در این رابطه در ماه مارس سال جاری لایحه دولت را درباره ممنوعیت شرکت شهروندان کوزوو در درگیری‌های مسلحانه خارج از سرزمین کوزوو، تصویب کرد. بر اساس قانون، ممنوعیت شرکت شهروندان کوزوو در درگیری‌های مسلحانه خارج از کشور، حضور شهروندان در جنگ یا حضور در ارتش یا پلیس کشورهای دیگر، عضویت در گروه‌های شبه نظامی، سازماندهی گروهی یا شخصی برای شرکت در درگیری مسلحانه خارج از خاک کوزوو، جرم محسوب شده و افرادی که مرتکب این جرایم شوند به 3 الی 15 سال زندان محکوم خواهند شد. به گفته وزیر کشور کوزوو «کشته شدن و شرکت جوانان در جنگ‌هایی مانند جنگ سوریه، ما را وادار به تدوین قانونی با هدف جلوگیری از حضور شهروندان ما در جنگ‌های تروریستی کرده است».

        چندی پیش بدنبال انتشار عکس‌های یک تبعه کوزوو که گفته می‌شود فرمانده یکی از رهبران افراطی در سوریه و عراق را برعهده دارد و در کنار نیروهای داعش به جنگ مشغول است، رئیس جمهور کوزوو نسبت به خطر تبدیل کوزوو به منبع افراط‌گرایی دینی هشدار داد و با اشاره به فعالیت دستگاه‌های مختلف امنیتی این کشور مدعی شد کوزوو هرگز به منبع افراط‌گرایی دینی و پناهگاه جنایتکاران تبدیل نخواهد شد تا ترور و نفرت را تشویق کند. وی از نهادهای امنیتی کوزوو خواست با جدیت موضوع مقابله با افراط‌گرایی در کوزوو و خطرات ناشی از آن برای این کشور و منطقه را دنبال کنند و در این زمینه با شرکای بین‌المللی کوزوو همکاری نمایند تا این پدیده نتواند در کوزوو ریشه بدواند. وی از کمیته‌های دینی کشورش خواسته بود با نهادهای ذیربط در این رابطه تعامل داشته باشند و همزمان از همه شهروندان و جوامع مذهبی دعوت کرده بود با مقامات و نهادهای امنیتی در شناسایی و محکومیت افرادی که در پشت این تلاش‌ها برای بی‌ثبات کردن کوزوو و سنت تاریخی همزیستی بین مذاهب در این کشور قرار دارند، همکاری کنند. وی همچنین مدعی شد «بیش از ده نفر از اتباع کوزوو خود را برای انجام حملات تروریستی در کوزوو آماده می‌کنند و هدف این حملات می‌تواند موسسات دولتی، مراکز امنیتی و یا پایگاههای نیروهای صلح بان تحت امر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو (موسوم به کیفور) باشند» .

کشته شدن یک کوزوویی 26 ساله به نام «رجب موندینا» که برای جنگ به سوریه رفته بود، جدید‌ترین قربانی بحران سوریه برای کوزوو بود. خانواده وی تاکید دارد که نامبرده چند سال پیش برای ادامه تحصیلات خود به مصر رفته و از آنجا نیز به گروه‌های جهادی فعال در سوریه پیوسته بود.

پلیس کوزوو چندی پیش سه مظنون به دست داشتن در راه اندازی تشکیلات تروریستی و اقدام به جذب نیرو را در جنوب کوزوو دستگیر کرد.  پلیس در این عملیات برخی از مواد تبلیغاتی، تجهیزات فنی و نظامی را در آپارتمان‌های وابسته به مظنونان مصادره کرده است. این افراد بخشی از گروه  150 نفره در کوزوو بودند که برای پیوستن به تروریست‌های داعش در سوریه آماده می‌شدند. گمان می‌رود که این عناصر تروریست از سوی گروهک موسوم به دولت اسلامی عراق و شام «داعش» عضوگیری شده و به تازگی به کوزوو برگشته بودند که سرویس اطلاعات کوزوو مدعی است موفق به رهگیری تماسها و طرح‌های آنها شد.

پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد بیشترین تعداد از این جنگجویان خارجی، یعنی حدود ۲۵ درصد آنها، متولد فرانسه، انگلیس، آلمان، بلژیک، هلند، دانمارک، اسپانیا، فنلاند، سوئد و ایرلند هستند. طبق برخی آمارهای منتشره شمار جنگجویان خارجی از میان ده کشور اشاره شده اتحادیه اروپا در سوریه 751 نفر است. در مجموع رقم افرادی که از کشورهای اروپای شرقی مثل آلبانی، بوسنی، بلغارستان، کوزوو، صربستان و مقدونیه به صف جنگجویان خارجی در جنگ سوریه پیوسته‌اند حدود شش درصد است. این تحولات کشورهای اروپائی را به شدت نگران کرده است، چون آنها نگران بازگشت جنگجویان خارجی و تاثیرشان بر امنیت ملی این کشورها هستند.

در این خصوص منابع تحقیقاتی و دستگاههای اطلاعات بین‌المللی ارزیابی می‌کنند شصت درصد از این گروهها وابسته به داعش هستند و سایرین با گروههای وابسته به شبکه القاعده مرتبطند. طبق تحقیقات انجام گرفته شمار «جهادگران» انگلیسی در سوریه در حدود 400 نفر است و اکثرشان به جبهه النصره و گروه داعش ملحق شده‌اند. بسیاری از محافل انگلیسی درباره بازگشت جنگجویان به این کشور که در درگیریهای سوریه شرکت داشته‌اند و آموزش‌های مختلف نظامی دیده‌اند، ابراز نگرانی می‌کنند. کشورهای اروپای شرقی،‌ آلبانی،‌ بوسنی، بلغارستان، کوزوو،‌ مقدونیه و صربستان جمعا شش ممیز یک دهم درصد و جنگجویان استرالیائی،‌ کانادائی و آمریکائی هفت درصد از جنگجویان خارجی را در سوریه تشکیل می‌دهند. بر اساس تحقیق مرکز بین‌المللی مطالعات افراط‌گرایی که از اطلاعات چهارصد و پنجاه رسانه عربی و غربی استفاده کرده است، جنگجویان اروپایی حدود ده درصد از جنگجویان خارجی در سوریه را تشکیل می‌دهند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: