انتشار نخستین کتاب تالیفی به زبان فارسی درباره کلیسای کاتولیک

1393/4/31 ۱۱:۴۸

انتشار نخستین کتاب تالیفی به زبان فارسی درباره کلیسای کاتولیک

کتاب «شناخت کلیسای کاتولیک» نوشته مشترک جواد باغبانی و عباس رسول‌زاده با نظارت حسین توفیقی منتشر شد. این کتاب نخستین اثر تالیفی منتشر‌شده درباره کلیسای کاتولیک به زبان فارسی است.

 

کتاب «شناخت کلیسای کاتولیک» نوشته مشترک جواد باغبانی و عباس رسول‌زاده با نظارت حسین توفیقی منتشر شد. این کتاب نخستین اثر تالیفی منتشر‌شده درباره کلیسای کاتولیک به زبان فارسی است.

حجت‌الاسلام جواد باغبانی گفت: کتاب «کلیسای کاتولیک» اثر مشترک من و عباس رسول‌زاده است. مهم‌ترین دلیل ما برای کار روی این پژوهش، کمبود منابع فارسی در این حوزه بود، چرا که پیشتر تنها دو کتاب در این زمینه ترجمه شده بود که آن‌هم همه مباحث را دربر نمی‌گرفت.

وی افزود: معتقدان به کلیسای کاتولیک بیش از نیمی از دنیای مسیحیت را تشکیل می‌دهند. بنابراین شناخت این کلیسا برای دانشجویان و طلاب مسلمان امری و ضروری است.

باغبانی در ادامه با اشاره به این نکته که تمام تلاش دو نویسنده این کتاب بر رعایت انصاف در تمام مراحل پژوهش بوده است، گفت: به‌طور کل نویسندگان و محققان باید در موضوع مورد پژوهش انصاف به‌خرج دهند. من و عباس رسول زاده نیز با وجودی که از خارج از فضای مسیحیت به آن نگاه کردیم، اما مدام این نکته را در نظر داشتیم که تعصبات دینی ما باعث نشود حقایق را ننویسیم. به نظر من اگر یک معتقد به آیین کاتولیک نیز این کتاب را می‌نوشت، تقریبا همین مباحث را ارایه می‌کرد.

«شناخت کلیسای کاتولیک» بیش از 100 عنوان منبع و مأخذ فارسی و عربی و بیش از 50 عنوان نیز منبع و ماخذ لاتین دارد. باغبانی درباره دستیابی به این منابع گفت: دستیابی به منابع در این رشته‌ها کار مشکلی است. خوشبختانه در قم کتابخانه‌هایی هستند که درباره ادیان منابع خوبی دارند. کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب و همچنین کتابخانه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) در این زمینه غنی هستند. در اینترنت نیز منابع خوبی در این حوزه وجود دارد که البته باید با تامل روی آن‌ها به کیفیت‌شان پی برد.

باغبانی درباره پروژه‌های تحقیقاتی جدید خود گفت: کتاب مشترک دیگری که با عباس رسول زاده کار کردم «شناخت کلیسای پروتستان» نام دارد و به زودی وارد مراحل انتشار می‌شود. همچنین پژوهشی را نیز به تنهایی شروع کردم با عنوان «درسنامه قرآن و عهدین». آقای رسول زاده نیز تالیف کتاب «شناخت کلیسای ارتدوکس»‌ را شروع کرده است.

«شناخت كليسای كاتوليک» نوشته مشترک حجج‌ اسلام جواد باغبانی و عباس رسول زاده با شمارگان هزار نسخه در 550 صفحه به بهای 14 هزار تومان از سوی سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

برگردان دو کتاب «اپوكريفای عهد عتيق: 10 متن از عهد عتیق» و «مسيحيت از لابه‌لای متون» نوشته رابرت وان‌وورست و کتاب تالیفی «شناخت مسیحیت» از دیگر کتاب‌های مشترک منتشرشده با قلم رسول‌زاده و باغبانی است.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: