گزارش از آیین رونمایی از کتاب «تحریر رساله ‌الولایه»

1393/4/24 ۱۱:۲۷

گزارش از آیین رونمایی از کتاب «تحریر رساله ‌الولایه»

رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین رونمایی از کتاب «تحریر رساله ‌الولایه» گفت: علامه طباطبایی توانستند مسائل فلسفی و عرفان را در ظرف برهان و مسائل نقلی شرح بدهند در حالی که بسیاری از افرادی که شاید اهل عرفان باشند نمی‌توانند با لسان قرآن و فلسفه مطالبی را بیان کنند اما مرحوم طباطبایی در رساله الولایه یک نوع سیر و سلوک عرفانی را بیان کردند که چگونه انسان می‌تواند این مسیر را طی کند.

 

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین رونمایی از کتاب «تحریر رساله ‌الولایه» گفت: علامه طباطبایی توانستند مسائل فلسفی و عرفان را در ظرف برهان و مسائل نقلی شرح بدهند در حالی که بسیاری از افرادی که شاید اهل عرفان باشند نمی‌توانند با لسان قرآن و فلسفه مطالبی را بیان کنند اما مرحوم طباطبایی در رساله الولایه یک نوع سیر و سلوک عرفانی را بیان کردند که چگونه انسان می‌تواند این مسیر را طی کند.

کتاب ارزشمند «تحریر رساله ‌الولایه» شامگاه 23 تیرماه با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی، فرزند آیت‌الله جوادی آملی، حجت‌الاسلام احمد احمدی، رئیس سازمان انتشاراتی سمت، محمد رجبی دوانی، رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی، سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و جمعی دیگر از مسئولان در سازمان آرشیو ملی رونمایی شد.

علی لاریجانی در بخشی از این مراسم با اشاره به تحریر آیت‌الله جوادی آملی شاگرد علامه طباطبایی بر این اثر گفت: شاید این اثر جزو موارد استثنایی باشد که رساله یک استاد توسط شاگرد ممتازی همچون آیت‌الله جوادی آملی شرح داده شده و فهم آن را آسان می‌کند.

وی ادامه داد: آیت‌الله مطهری شبیه این کار را درباره کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» انجام دادند و با شرح خودشان فهم کتاب علامه را راحت کردند.

وی افزود: رساله الولایه به دلیل موجز بودن آن باید برای مخاطبان شرح داده شود و حضرت آیت‌الله جوادی آملی این کار را به‌‌خوبی انجام داده‌اند.

لاریجانی با بیان این‌که این اثر دارای جنبه‌های عرفانی و برهانی است، گفت: آیت‌الله جوادی آملی این شیوه را برای کشف حقایق به کار گرفته است. بنابراین اثر علامه ابعاد برهانی و نقلی را با یکدیگر دارد و مکاشفات و اشاراتی در آن دیده می‌شود که نتیجه‌اش یک کار فاخر است.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، کتاب رساله الولایه شاید یکی از موارد نادری است که علامه طباطبایی به این اثر می‌نازد. البته ناگفته نماند همه آثار مرحوم طباطبایی نازیدن هم دارد. با این وجود همین که ایشان درباره این کتاب سخن می‌گوید و به آن می‌نازد نشان‌دهنده عظمت این اثر است.

وی اضافه کرد: برهانی که در زمینه ولایت ذکر شده از مواهب الهی است که در این رساله آمده و در نوشتارهای دیگر نیست.

لاریجانی با بیان این‌که از زمان دقیق نگارش کتاب رساله ‌الولایه اطلاع دقیقی نیست، افزود: اما فکر می‌کنم این کتاب متعلق به زمانی است که علامه طباطبایی در تبریز بودند. این اثر پربار بودن ذهن علامه طباطبایی را نشان می‌دهد. ایشان می‌خواهد در این رساله بیان کند که انسان با مجاهدتی که دارد می‌تواند به مقامی برسد که همه اختیار خودش را در فنای خداوند ببیند. وقتی انسان به مقامی برسد که خودش را در برابر خدا هیچ ببیند به مقام ولایت رسیده است.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی رساله الولایه به دنبال پاسخ دادن به چرایی و چگونگی رسیدن به مقام ولایت است. 

وی افزود: آیت‌‌الله جوادی آملی از کتاب رساله ‌الولایه تفسیری زیبا دارد و بحث‌هایی که در آن صورت گرفته نقلی و از جنس عرفان و مکاشفه است که با هم درآمیخته و اثری زیبا به جای گذاشته است.

لاریجانی تأکید کرد: وقتی انسان از شریعت تبعیت می‌کند متکی به امری حقیقی است یعنی ظاهر دین باطنی خواهد داشت که حقایق آن متکی به باطن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بسیاری از افرادی که مسیر حق را طی کردند نتوانستند آن را شرح بدهند گفت: اما مرحوم طباطبایی توانست این مسیر را شرح بدهد چراکه ایشان می‌توانستند مسائل فلسفی و عرفان را در ظرف برهان و مسائل نقلی شرح دهند در حالی که بسیاری از افرادی که شاید اهل عرفان باشند نتوانند با لسان قرآن و فلسفه مطالبی را بیان کنند. اما مرحوم طباطبایی در رساله الولایه یک نوع سیر و سلوک عرفانی را بیان کردند که چگونه انسان می‌تواند این مسیر را طی کند.

به گفته وی، این اثر یک رساله عمیق است چرا که هم مباحث قرآنی و هم مباحث نقلی دارد و این اثر را کامل، وزین و ارزشمند کرده است.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: حرف اصلی این رساله این است که ما اگر پیرو شریعت هستیم و آیین اسلام را قبول داریم این آیین حکایت از باطنی دارد و کشف این باطن برای هر کسی میسر نیست و کسی که به باطن این‌ها برسد و مسیر را درست طی کند حقایق بیشتری را فتح خواهد کرد.

رئیس مجلس شور ای اسلامی گفت: در این رساله ظاهر دین یک باطن دارد و برای همین آیت‌الله جوادی آملی برهان عقلی برای آن ذکر کردند. در این رساله انسان یک موجود حقیقی است و ابعادش در حال، گذشته و آینده است و در هر ساعتی یک مسیر تکاملی را داشته است.

وی افزود: آن چیزی که انسان را به سعادت می‌رساند نمی‌تواند متکی بر وهم باشد و شریعت متکی بر حقیقت است.

لاریجانی با تشریح فصول کتاب رساله الولایه بیان کرد: در فصول مختلف این کتاب نظام عالم یک پس پرده‌ای دارد و ابزار باطنی عالم را نشان می‌دهد. همچنین دستیابی به امور درونی به افراد خاصی اختصاص پیدا می‌کند. در این اثر استدلال می‌شود که چرا انسان‌ها راه برایشان باز است و عالم معلول است و یک نوع وجود‌دهندگی و علت و معلول رخ می‌دهد.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، طبیعت، معلول و عالمِ ورای آن، علت است. در فصول مختلف این اثر راه رسیدن به حقایق باطنی نشان داده می‌شود.

لاریجانی در پایان با بیان این که رساله ممتاز علامه طباطبایی که آیت‌الله جوادی آملی با وسواس زیاد و ادبیات پسندیده‌ای آن را شرح کرده دارای تقسیم‌بندی روشنی است گفت: آثار آیت‌الله جوادی آملی غالبا از مباحث فلسفی و عرفانی برخوردار است و آثار ایشان شرایط جدیدی را برای کشور ما فراهم کرده است به گونه‌ای که کسانی که آثار ایشان را مطالعه می‌کنند فهم جدیدی از موضوعات دینی را درک خواهند کرد.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: