قرآن، حلقه وصل ما با جهان اسلام و دیگر ادیان جهان است

1396/8/9 ۰۹:۱۱

قرآن، حلقه وصل ما با جهان اسلام و دیگر ادیان جهان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تکریم و معارفه معاونان قدیم و جدید معاونت قرآن و عترت این وزراتخانه، با تاکید به اهمیت دیپلماسی قرآنی گفت: قرآن، حلقه وصل ما با جهان اسلام و دیگر ادیان جهان است. دیپلماسی قرآنی از تلاوت تا حوزه فهم و معرفت می‌تواند به‌عنوان فضای گفتمانی ما در گفت‌وگو با ادیان دیگر جهان نقش‌آفرین باشد.


 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تکریم و معارفه معاونان قدیم و جدید معاونت قرآن و عترت این وزراتخانه، با تاکید به اهمیت دیپلماسی قرآنی گفت: قرآن، حلقه وصل ما با جهان اسلام و دیگر ادیان جهان است. دیپلماسی قرآنی از تلاوت تا حوزه فهم و معرفت می‌تواند به‌عنوان فضای گفتمانی ما در گفت‌وگو با ادیان دیگر جهان نقش‌آفرین باشد.

 
 آیین تکریم و معارفه معاونان قدیم و جدید معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر امروز دوشنبه (8 آبانماه) با حضور دکتر سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون سابق و دکتر عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون جدید قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان نهادهای قرآن کشور در معاونت قرآن و عترت برگزار شد.
 
صالحی در این نشست گفت: یاد امام راحل را گرامی‌ می‌داریم که نفس قرآنی را با روح الهی‌اش به این جامعه دمید. امام بود که بسیاری از اتفاقات بزرگ را در کشور رقم زد و اگر تاریخ کشور بی‌امام بود، به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. یکی از وجوه بارز شخصیتی ایشان، جلوه قرآنی است. قرآن تا پیش از انقلاب اسلامی در مهجوریت خاصی قرار داشت. اتفاقات قرآنی که در این چهار دهه روی داده، قابل مقایسه با کل تاریخ پیش از انقلاب نیست که این اتفاقی کم‌نظیر بوده و به امداد نفس و همت آن مرد بزرگ رخ داد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: قدم‌های خوبی در این چند دهه در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برداشته شده و مدیران مختلفی به‌طور مستقیم و یا وزرایی که بحث قرآنی برای آنها مهم بوده به‌طور غیرمستقیم در این امر دخیل بودند. امروزه در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، می‌توان به معاونت قرآن و عترت در چشم‌انداز چهارساله پیش‌رو نگاهی انداخت.
 
صالحی با اشاره به اینکه در دوره گذشته معاونت قران و عترت دو اتفاق خوب رخ داده که کار مدیریت جدید را آسان می‌کند، افزود: مورد اول به ساختار مجموعه برمی‌گردد این مجموعه از یک اداره به یک معاونت تبدیل شده است و امروز در فضای وزارت ارشاد به‌عنوان یک معاونت محتوایی کارهای مختلفی در آن صورت گرفته و می‌گیرد. نکته دوم مربوط به سندهای بالادستی است که آخرین آن سند تبلیغ و ترویج و منشور قرآنی است که افق کار را از نگاه بالادستی مشخص می‌کند. بحث‌های مفهومی مختلفی در زمینه اسناد بالادستی شکل گرفته است. این دو اتفاق به‌مثابه پایه یک ساختمان رفیع است که شاید در نگاه اول دیده نشود ولی اگر این دو ستون نبود اتفاقات بعدی رخ نمی‌داد. دکتر فقهی‌زاده با این دو فضای آماده کار خود را آغاز خواهد کرد.
 
عضو کابینه دوازدهم در ادامه بیان کرد: به‌نظر می‌رسد امروز یک نقطه عطف و شروع و تحرک تازه برای اتفاق‌های بعدی است. حجت‌الاسلام حشمتی، تاریخ مجسم وزارت ارشاد است و در بسیاری از موارد ایشان تاسیس‌کننده و شروع‌کننده امور مختلفی در مجموعه ارشاد بوده‌اند که این نکات در جایگاه ارزنده امروز معاونت قرآن و عترت دخیل بوده است. ویژگی‌های دانشی و مدیریتی و اخلاقی ایشان نزد همگان بارز است، به این دلیل و همچنین آشنایی ایشان با مجموعه وزارت ارشاد برای اتصال حلقه تعامل بین مجموعه وزارتخانه و حوزه و روحانیت از حجت‌الاسلام حشمتی کمک گرفتیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهمیت تعامل وزارت ارشاد با حوزه و روحانیت گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همواره مشاوران خوبی برای این امر مهم در اختیار داشته، ولی فکر می‌کنم حجت‌الاسلام حشمتی با شناختی که از هر دو مجموعه دارد و بالعکس می‌توانند این ارتباط را تقویت کند. وزارت ارشاد نمی‌تواند در خلأ و بی‌اعتنایی حوزه و روحانیت ادامه حیات دهد، بلکه باید نظر بزرگان حوزه را جلب کند در غیر این‌صورت همه کارهای وزارت ارشاد تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت. برای برقراری این ارتباط، نیاز به یک مشاور امین بود و به این دلیل حجت‌الاسلام حشمتی به‌عنوان مشاور وزیر ارشاد در امور روحانیت معرفی شد.
 
صالحی ادامه داد: در زمینه فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت در ادامه راه سه‌نکته مهم به‌نظر می‌رسد؛ نخست اینکه حضور دکتر فقهی‌زاده به‌عنوان یک شخصیت علمی با سابقه طولانی در حوزه‌های علمی و فکری می‌تواند باعث نزدیک‌شدن فعالیت‌های پژوهشی به فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی شود. یعنی باید بتوانیم بین دانش‌سازی قرآنی و جامعه‌سازی قرآنی ارتباط بهتری ایجاد کنیم. هدف ما فقط تولید کتاب برای قفسه‌های کتابخانه‌ها نیست، بلکه باید به سمت تولید کتاب‌های وجودی قرآن برویم. موسسات پژوهشی قرآنی باید خط اتصال قوی‌تری را با حوزه تبلیغ و ترویج برای جامعه‌سازی قرآنی برقرار کنند. جامعه‌سازی قرآنی یک نگاه علمی می‌خواهد حتی باید بتوانیم نشریات قرآنی و محصولات دانشگاه‌‌ها را به جامعه‌سازی قرآنی نزدیک کنیم.
 
مقام عالی وزارت ارشاد تصریح کرد: نکته دوم، مربوط به دیپلماسی قرآنی است. قرآن، حلقه وصل با جهان اسلام و جهان ادیان است. دیپلماسی قرآنی از تلاوت تا حوزه فهم و معرفت می‌تواند به‌عنوان فضای گفتمانی ما در گفت‌وگو با ادیان دیگر جهان نقش‌آفرین باشد. باید دیپلماسی قرآنی را به‌عنوان یک رویکرد ببینیم. نکته سوم این است که چگونه می‌توانیم روح قرآن را در محصولات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کل محصولات قرآنی کشور وارد کنیم. محصولات هنری، فرهنگی و ادبی در مجموعه ارشاد و کل کشور باید به‌عنوان یک رویکرد جدی، رنگ‌وبوی قرآنی به خود بگیرد.
 
این عضو کابینه دولت دوازدهم در پایان اظهار امیدواری کرد که دوره جدید مدیریت معاونت قرآن و عترت، بتواند مثل دوره‌های پیشین خط تکاملی را حفظ و این راه را در جهت پویاتر شدن ادامه دهد. 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: