صالحی: ایران از دیرباز محل هم‌زیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان توحیدی بوده‌است

1394/11/28 ۱۱:۵۵

صالحی: ایران از دیرباز محل هم‌زیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان توحیدی بوده‌است

سیدعباس صالحی در نشستی با حضور رهبران و پیروان ادیان توحیدی گفت که ایران از دیرباز محل هم‌زیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مخنلف توحیدی بوده است. همچنین سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران نیز در این نشست بر اشتراکات کتب مقدس ادیان توحیدی تاکید کرد.

سیبوه سرکیسیان: کتب مقدس ادیان توحیدی اشتراکات زیادی دارند
 


سیدعباس صالحی در نشستی با حضور رهبران و پیروان ادیان توحیدی گفت که ایران از دیرباز محل هم‌زیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مخنلف توحیدی بوده است. همچنین سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران نیز در این نشست بر اشتراکات کتب مقدس ادیان توحیدی تاکید کرد.
صالحی: ایران از دیرباز محل هم‌زیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان توحیدی بوده‌است/سیبوه سرکیسیان: کتب مقدس ادیان توحیدی اشتراکات زیادی دارند
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست صمیمانه سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با رهبران و پیروان ادیان توحیدی، شامگاه امروز سه‌شنبه 27 بهمن در هتل انقلاب تهران برگزار شد. اعضای شورای خلیفه‌گری ارامنه و همچنین تعدادی از اعضای انجمن‌ زرتشتیان، انجمن کلیمیان تهران و انجمن آشوریان تهران در این نشست حضور داشتند.

سیدعباس صالحی در این نشست گفت: این نشست به مناسبت سی‌وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برپا شده است. ما پیروان ادیان مختلف الهی در گذر ایام در کشور عزیزمان با هم زیسته‌ایم و خنده‌ها و دردهای مشترک بسیار داشته‌ایم. فرهنگ و زبان ما یکی است و ایرانی بودن افتخار ماست.

وی افزود: همه ما پیرو یک مرامنامه مشترک هستیم. ادیان الهی همگی مبدا مشترک و ارزش‌های اخلاقی همانند دارند و باور به رستاخیز در زمره اصول اولیه آنان است. ریشه ایرانیت و باورهای مشترک دینی ما را بیش از گذشته به هم نزدیک می‌کند. فضایی که در ایران وجود دارد می‌تواند پایگاه مناسبی برای ادامه این ارتباط مشترک باشد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به زیست مشترک و مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مختلف توحیدی در ایران گفت: کشور ما از دیرباز تاکنون محل هم‌زیستی پیروان ادیان مختلف بوده است. این فضای مدارا و هم‌دلی حاصل پیروی و دفاع ما از اسلام عقلانی، یعنی همان اسلام اهل بیت است. به عبارتی ایرانی که بر پایه معارف اهل بیت شکل گرفته، فضایی را برای هم‌زیستی و همکاری پیروان ادیان مختلف فراهم آورده است.

صالحی ادامه داد: جهان امروز به مرور دارد از قدسیت و معنویت تهی می‌شود. در اینجاست که ادیان توحیدی باید به جهان و انسان امروز معنای مجدد بدهند. همه می‌دانیم که در جهان امروز ارزش‌های اخلاقی رو به افول رفته است، اما به هر حال «اخلاق» بن‌مایه ادیان توحیدی است و همین عنصر نجات‌بخش انسان است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به مخاطره انداختن امنیت منطقه خاورمیانه توسط جریان‌های بنیادگرای دینی، گفت: یکی از مشکلات بسیار مهم در این دوره جریان‌های بنیادگرایی دینی است که در هر دینی که بروز کرده‌اند، مانند خوره‌ای آن را به زوال کشیده‌اند.

صالحی در ادامه به لزوم مقابله با جریان‌های تروریستی تکفیری در منطقه اشاره کرد و گفت: امروزه وظیفه اصلی پیروان راستین ادیان توحیدی در منطقه مقابله با جریان‌های تروریستی تکفیری است.

دیگر سخنران این نشست، اسقف سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران بود. وی در بخشی از سخنان خود گفت: ادیان توحیدی نقاط مشترک بسیاری با هم دارند که این اشتراکات در کتب مقدس آنها تبلور یافته است. در همه این کتاب‌ها زیست مشترک انسان‌ها در صلح توصیه شده است.

وی افزود: کشور ما از دیرباز تاکنون محل هم‌زیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان توحیدی اعم از مسلمان، مسیحی، یهودی و... بوده است. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران این صلح و هم‌زیستی زیادتر شد.

همچنین اردشیر خورشیدیان، رییس انجمن موبدان تهران نیز در این نشست گفت: ما هر دینی که داریم باید انسانی بیاندیشیم و ملی کار کنیم و منافع فرقه‌ای را بر منافع ملی ترجیح ندهیم. در عین حال نباید منافع ملی را بر منافع انسانی ارجح بدانیم. همه ادیان در حقیقت یکی هستند.

وی افزود: ما کهن‌ترین ملت دارای حقوق بشر هستیم. کوروش کبیر، اصول اولیه حقوق بشر را نوشت و سیستم‌های ظالمانه‌ای چون برده‌داری را نپذیرفت. سابقه توجه به اصول انسانی در ایران بیش از پنج هزار سال است و حتی به دوران پیش از کوروش باز می‌گردد.

موبد بزرگ تهران در پایان گفت که زرشتتیان، همیشه همراه انقلاب اسلامی خواهند ماند.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: