عباس صالحی: وجود استاد مهدوی‌راد برای حوزه اسلام‌شناسی و کتاب موجب برکت است

1395/11/23 ۱۳:۰۶

عباس صالحی: وجود استاد مهدوی‌راد برای حوزه اسلام‌شناسی و کتاب موجب برکت است

سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گرامیداشت حجت‌الاسلام مهدوی‌راد گفت: ردپای محمدعلی مهدوی‌راد در بسیاری از فعالیت‌های قرآنی دیده می‌شود. وجود ایشان برای حوزه اسلام‌شناسی و کتاب موجب برکت است.


 
 
سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گرامیداشت حجت‌الاسلام مهدوی‌راد گفت: ردپای محمدعلی مهدوی‌راد در بسیاری از فعالیت‌های قرآنی دیده می‌شود. وجود ایشان برای حوزه اسلام‌شناسی و کتاب موجب برکت است.

 
آیین گرامیداشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، چهارشنبه 20 بهمن‌ماه با حضور سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی‌جلیسه، مدیر عامل موسسه خانه کتاب، سید علی موسوی گرمارودی، مجید معارف، سید هدایت جلیلی و جمعی از استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور در خبرگزاری قرآنی ایکنا برگزار شد.
 
سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نشست اظهار کرد: آشنایی من با دکتر مهدوی‌راد به سال 1360 و 35 سال پیش بازمی‌گردد و حلقه اتصال من با ایشان هم قرآن بوده است.
 
وی افزود: با توجه به این دوستی 35 ساله چند نکته را لازم می‌دانم که ذکر کنم. نکته نخست اینکه استاد مهدوی‌راد در هر دو حوزه قرآن و حدیث، به‌طور متوازن تبحر دارند که از امتیازات ایشان در حوزه اسلام‌شناسی و اسلام‌پژوهی محسوب می‌شود. تعداد افرادی که هر دو مورد را به‌طور هم‌عرض دارا باشند، بسیار اندک است. دومین خصلت ایشان، شاگردپروری است. روش تدریس مهدوی‌راد، ترکیبی از محتوا و جذابیت بوده و انفاق علمی در این شاگردپروری دیده می‌شود.
 
صالحی در بیان دیگر ویژگی‌های شخصیتی این قرآن‌پژوه برجسته ادامه داد: ایشان قرآن‌شناسِ حدیث‌شناسِ کتاب‌شناس بوده و در حوزه کتاب‌های قرآن و حدیث بسیار به‌روز هستند. دو نکته مهم دیگر درباره استاد مهدوی‌راد، حافظه قوی رشک‌برانگیز، نوگرایی، نواندیشی و ایده‌پردازی است. ایشان همان‌طور که پای در سنت دارد، ولی افق وی ایده‌پردازی و ایده‌سازی است.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ردپای محمدعلی مهدوی‌راد در بسیاری از فعالیت‌های قرآنی، دیده می‌شود. وجود ایشان برای حوزه اسلام‌شناسی و کتاب موجب برکت است.
 
آزاداندیشی اندیشه‌ورز
مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، به‌عنوان دیگر سخنران این آیین، بیان کرد: استاد مهدوی‌راد را باید آزاداندیشی اندیشه‌ورز و موسس و علاقه‌مند و عاشق کتاب نامید. ایشان در هر گوشه از زندگی و کارهای علمی و پژوهشی فارغ از هر نوع تعصب و نگاه خاص، به محتوا و اندرون علمی کار نگاه می‌کنند.
 
وی افزود: بسیاری از کارهایی که این شخصیت قرآنی کشور انجام داده، برای نخستین‌بار بوده و جامعه پژوهشی ما را مدیون خود کرده است. مجله «آینه پژوهش» به سردبیری ایشان، تاثیر شگفت‌انگیزی در جامعه علمی دینی ما گذاشته است؛ مجله‌ای سخت و پرحاشیه که تنها شخصی مانند استاد می‌تواند سردبیری آن‌را برعهده گرفته و در طوفان‌ها آن‌را سکانداری کند. این مجله می‌تواند نقطه عطفی در زندگی ایشان باشد و امیدوارم با همین پشتکار و صلابت شاهد شماره‌های بعدی آن باشیم.
 
جلیسه با اشاره به این‌که عشق و علاقه ایشان به کتاب مثال‌زدنی است، گفت: فصلنامه نقد کتاب قرآن و حدیث نیز در زمره کارهای تاسیسی استاد است که به موضوع نقد و اطلاع‌رسانی کتاب در حوزه قرآن و حدیث اختصاص دارد. این نشریه هرچند نوپاست، ولی با حمایت و پشتوانه علمی ایشان در حال تبدیل شدن به مجله‌ای تاثیرگذار در حوزه مطالعات قرآن و حدیث است.
 
کتابخانه سیار در یک حافظه
مجید معارف، مدیرگروه قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه تهران نیز در سخنانی کوتاه اظهار کرد: استاد مهدوی‌راد مصداق کتابخانه سیار در یک حافظه است. ایشان به بیان استاد سید محمدباقر حجتی، اعجوبه‌ای در تفسیر و تاریخ تفسیر هستند.
 
وی ادامه داد: محمدعلی مهدوی‌راد، خوش‌قلم، خوش‌بیان، خوش‌قلب، خوش‌خوان و خوش‌گو هستند و قلم و بیان ایشان و ارادتی که به اهل علم دارند در مقام قدردانی از علم شیعه و سنی نمی‌شناسد.
 
استاد مهدوی‌راد از نردبان قدرت بالا نمی‌رود
سید هدایت جلیلی، مدیرگروه قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمی به‌عنوان سخنران بعدی این آیین نکوداشت، با بیان این نکته که مهدوی‌راد شخصیتی ذوفنون دارد، گفت: ایشان در هر حوزه‌ای در عرصه نگارش و پژوهش چیره و خبره هستند. استاد تنها یک کتابخانه سیار نیست، بلکه یک اندیشمند است که قلمی پاک، پیراسته، استوار و متین و همچنین نثری روان، خوشخوان و صریح دارد.
 
وی افزود: حجم نوشته‌‌های ایشان بسیار کمتر از انبوه آن چیزی است که در کلاس‌هایش عرضه می‌کند. بسیاری از تاملات و اندیشه‌های این اندیشمند به رشته تحریر درنیامده است. استاد مهدوی‌راد از نردبان قدرت بالا نمی‌رود و در صف ترفیع و ارتقا نمی‌ایستد و به اخلاق پژوهش و نگارش پایبند است. ایشان، کتاب‌دوست، کتاب‌خوان، کتاب‌باز و بلکه کتاب‌خوار است. مهدوی‌راد، اهل قلم و قلم‌پرور است.
 
تربیت بهترین‌ دانشجوهای علوم قرآنی
امیرعباس علی زمانی، پژوهشگر حوزه الهیات، کلام و فلسفه دین و دانشیار گروه فلسفه دین دانشگاه تهران نیز در جملاتی کوتاه شخصیت علمی و اخلاقی استاد مهدوی‌راد را این‌گونه معرفی کرد: به واسطه ارتباط با ایشان با مدلی از روحانیت و عالم دینی آشنا شدم. نسل استاد مهدوی‌راد، تشیع و فرهنگ قرآنی شیعی را پیشتاز می‌کنند. ایشان بهترین‌ دانشجوهای علوم قرآنی را تربیت کرده و سخنان تازه بدور از پارادایم روشنفکری دارد. امیدوارم کلام و بیان و قلمشان همیشه پوینده باشد.
 
حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد در بخش پایانی این آیین در سخنانی کوتاه بیان کرد: در مطالعاتم شاید مهم‌ترین زاویه نگاه که خیلی به من کمک کرد، نگاه تاریخی به همه چیز بود. در این نگاه سنت و تجدد با هم همراه بوده است. حرف نو زدن بدون پای گذاشتن به حوزه سنت، آب در هاون کوبیدن است.
 
وی در ادامه گفت: استادان حوزه شاگردان را مثل فرزندان خود می‌دانستند و شاگردانم نیز از من می‌پرسند که چرا اینقدر با مهر به ما نگاه می‌کنید؟ نکته دیگری که باید مطرح کنم، حمایت و پشتگرمی بوده که همیشه از سوی خانواده دریافت کرده‌ام و همه اینها لطف خداوند به من بوده است.
 
شعرخوانی سیدعلی موسوی گرمارودی و بیان خاطرات از سوی دوستان و شاگردان استاد محمدعلی مهدوی‌راد، دیگر بخش‌های این برنامه بود.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: