معاون صنایع دستی: بوم گردی، هویت بخش است

1395/12/8 ۱۳:۰۱

 معاون صنایع دستی: بوم گردی، هویت بخش است

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اهمیت بوم گردی گفت: هر شخصی در آینده بخواهد دنبال هویت باشد باید بدنبال بوم گردی برود.


 معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اهمیت بوم گردی گفت: هر شخصی در آینده بخواهد دنبال هویت باشد باید بدنبال بوم گردی برود.
 

 بهمن نامور مطلق روز یکشنبه در اولین گردهمایی مدیران اقامتگاه های بومگردی، به ریشه لغوی کلمه بوم گردی اشاره کرد و افزود: در زبان انگلیسی واژه «اکولوژ»- ecolog -، معادل طبیعت گردی است، اما بوم گردی تعریف تازه ای از این واژه به دست داده است.
وی ادامه داد: بوم گردان جست وجوگران هویت هستند، هویتی که در شهرها گم شده و تنها پناهگاه های هویت ما بوم ها هستند.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: بوم ها آخرین خاکریزهای هویت ما هستند که باید حفظ شوند.
وی با تاکید بر اینکه بوم گردی به معنای رجعت در تاریخ نیست، یادآور شد: بوم گردی از گذشته با نگاه به آینده استفاده می کند؛ طبیعت محور نیست و هرچند طبیعت در آن هست از طبیعت گردی صرف فراتر می رود.
نامور مطلق، در این گردهمایی در محل سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: هدف از بوم گردی فقط دیدن طبیعت نیست؛ بلکه شرایط را برای دیدن دیگر اقوام و هنرها و سنت ها و آیین های آنها فراهم می کند.

** حفظ حیات انسانی از حفظ حیات وحش مهم تر است
استاد دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر حفظ اصالت مناطقی که اقامتگاه بوم گردی در آنها احداث می شود، گفت: انسانگردی و طبیعت گردی بعد از بوم گردی است و نباید با احداث اقامتگاه ها، این مناطق از نظر آداب و سنن و هویت فرهنگی تغییر کند.
وی با اشاره به اهمیت ارتباط انسانی در اقامتگاه های بومگردی تاکید کرد: باید شرایط هم خلقی در این اقامتگاه ها به خوبی فراهم شود.
نامور مطلق، بر ضرورت آشنایی گردشگران در این اقامتگاه ها با هنرهای دستی و دست سازه های مناطق اشاره کرد و گفت: در کنار بوم گردی و طبیعت گردی می توان با ساخت کارگاه های صنایع دستی کارگاه گردی خلاق را نیز توسعه داد و اگر صاحبان اقامتگاه ها درخواستی در این زمینه داشته باشند؛ معاونت صنایع دستی آماده همکاری است.

** جای خالی هنرهای محلی در اقامتگاه بوم گردی
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر وجود هنرها و حتی غذاهای محلی در این اقامتگاه ها گفت: گردشگر برای دیدن این زیبایی ها و ارتباط با زیبایی های اصیل به اقامتگاه بوم گردی می رود در حالیکه بعضی از این اقامتگاه ها با فرش ماشینی یا موکت مفروش شده یا با کره و مربای بسته بندی کارخانه ای صبحانه داده می شود؛ اما گردشگر برای مزه کردن تنوع و گوناگونی به این بوم ها می رود.
وی همچنین به نزدیکی نوروز اشاره کرد و گفت: در نوروز ایران قبله عالم است و کسی که در این شرایط خارج را بر بوم گردی ترجیح می دهد روح نوروز را درک نکرده است، همه ما باید به فرزندان خود به ویژه در ایام نوروز آشنایی بیشتر با ایران را هدیه کنیم.
نخستین گردهمایی یک روزه مجموعه داران اقامتگاه های بوم گردی کشور با حضور مجموعه دارانی از سراسر کشور، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری و سیدابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری در آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی برگزاری شد.

 

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: