نامورمطلق: هنرمندان قلمزن، فلز سخت را به سخن می‌آورند

1394/8/25 ۱۴:۱۲

نامورمطلق: هنرمندان قلمزن، فلز سخت را به سخن می‌آورند

بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی در مراسم رونمایی از کتاب «هنر قلمزنی ایران مفاخر امروز ماندگاران فردا» گفت: قلمزنان کار شگرفی می‌کنند که جسم بی شکلی چون آهن را به اشکالی گویا و بسیار زیبا تبدیل می‌کنند، اشکالی که ما را به عالمی دیگر سفر می‌دهد. ‌ مراسم رونمایی از کتاب «هنر قلمزنی ایران مفاخر امروز ماندگاران فردا» با حضور بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و جمعی از هنرمندان، پیشکسوتان هنر قلمزنی ایران و علاقه‌مندان این رشته یکشنبه 24 آبان ماه در سالن آمفی تاتر سازمان برگزار شد.

 

بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی در مراسم رونمایی از کتاب «هنر قلمزنی ایران مفاخر امروز ماندگاران فردا» گفت: قلمزنان کار شگرفی می‌کنند که جسم بی شکلی چون آهن را به اشکالی گویا و بسیار زیبا تبدیل می‌کنند، اشکالی که ما را به عالمی دیگر سفر می‌دهد.

 ‌ مراسم رونمایی از کتاب «هنر قلمزنی ایران مفاخر امروز ماندگاران فردا» با حضور بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و جمعی از هنرمندان، پیشکسوتان هنر قلمزنی ایران و علاقه‌مندان این رشته یکشنبه 24 آبان ماه در سالن آمفی تاتر سازمان برگزار شد.

نامورمطلق سخنانش را با خیرمقدم به هنرمندان ارزشمند قلمزن آغاز کرد و گفت: این هنرمندان باعث مباهات هنر ایران زمین هستند امیدواریم سایه بلند درخت پرثمر این گرامیان ارزشمند همواره بر سر هنر ایران زمین باشد.

وی افزود: قلمزنان کار شگرفی می‌کنند که جسم بی شکلی چون آهن را به اشکالی گویا و بسیار زیبا تبدیل می‌کنند، اشکالی که ما را به عالمی دیگر سفر می‌دهد، استاد بزرگواری که سکوت آهن را می‌شکند و نوایی خوش را به گوش ما می‌رساند، سختی هر نوع فلزی را نرم می‌کند و نواهای خوش، داستان‌ها و روایت‌های تاریخی کشورما را روایت می‌کنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با اشاره به این مطلب که باید این بزرگواران توانا را قدر دانست گفت: افرادی که بی بیان‌ترین اجسام را به بیان می‌آورند تواناترین افراد هستند، ما در مقابل این افراد ناتوانیم آثار این استادان فرهنگ ما را به دنیا منتقل می‌کند، احساس این هنرمندان فولاد و فلز سخت را نرم و معنادار می‌کند.

نامورمطلق یادآور شد: هنر این استادان مانع جنگ و خشونت است. به این دلیل است که جنگجویان از هنر واهمه دارند مانند داعش که از هنر واهمه دارد چون هنر مولد احساس، زیبایی، آزادی و صلح است. به همین علت است که داعش در ابتدای فعالیت خود به نقاط فرهنگی و هنری حمله‌ور می‌شود. جامعه آزاد، فرهنگی و هنری جامعه‌ای برای شناوری و موجودیت داعش نیست.د اعش به میزان زشتی، پستی و خشونت خود نشان می‌دهد که هنر چقدر والاست و این باعث می‌شود که ما بیش از این به هنر توجه کنیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم در برنامه ششم توسعه از سوی دولتمردان به ما کمک شود تا بتوانیم به شما کمک کنیم مدعی نیستیم که به شما کمک کرده‌ایم دستان ما بسته بوده است، باید به شما کمک کرد نه به دلیل اینکه شما نیازمند این کمک‌ها هستید بلکه این کمک‌ها برای فرهنگ و آینده نسل آینده این مرزو بوم است.

معاون صنایع دستی سازمان تصریح کرد: کار خوبی که هم اکنون در اصفهان در حال انجام است تلفیق هنرها و به نوعی گفتمان‌سازی چند هنر با هم است مانند تلفیق هنر قلمزنی و فیروزه‌کوبی، به این واسطه باید کاری کنیم تا هنرهای اصیل ایرانی در خانه‌های ما جا بگیرند.

وی همچنین با اشاره برضرورت ایجاد بازارهای مناسب برای هنر قلمزنی گفت: باید زمینه تجارت این هنر را فراهم آورد تا جوانان نیز در این زمینه تشویق به فعالیت شوند. از جمله اقدامات در این زمینه ایجاد حراجی‌ها در این زمینه است. امیدواریم که اقداماتی شبیه به تلاشی که استاد محمد حسن گلچین‌پور داشته تکرار شود تا هنر اصیل ایران به جهانیان معرفی شود.

وی در پایان سخنانش از حضور تمامی هنرمندان عرصه قلمزنی در به ظهور رساندن این هنر غنی تشکر و قدردانی کرد.

در بخش دیگری از این نشست محمدحسن گلچین‌پور، گردآورنده کتاب «هنر قلمزنی ایران مفاخر امروز ماندگاران فردا» در سخنانی گفت: گردآوری این مجموعه کار بسیار سخت، زمان‌بر و پرمشغله‌ای بود که با یاری بسیاری از هنرمندان، علاقه‌مندان و همیاران معاونت صنایع دستی خوشبختانه با وجود تمامی مشکلات جمع‌آوری شد.

وی افزود: این کار به امید شناخته شدن چهره نوابغ عصر حاضر در هنر قلمزنی انجام شد تا پس از این بتوانیم چهره این استادان را نیز در عرصه‌های بین‌المللی شاهد باشیم.

گلچین‌پور در پایان سخنانش تاکید کرد: از همکاری و همیاری تمامی دوستان، هنرمندان و هنردوستان که برای به سرانجام رسیدن این مجموعه مارا یاری دادند تشکر دارم.

در ادامه این مراسم با به نمایش درآمدن نماهنگی یادآوری شیرینی از استاد گرانقدر هنر قلمزنی ایران استاد امیر ساعی هنرمند فقید ایران به عمل آمد.

در پایان این مراسم با حضور استاد حسین یاوری، معصومه ترکمانیان، سرپرست اداره توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی سازمان، استاد صائب، استاد بافته‌چی، محمد حسین گلچین‌پور، خانم پیله‌فروش از کتاب «هنر قلمزنی ایران مفاخر امروز ماندگاران فردا» رونمایی شد.

پس از رونمایی کتاب از استاد اکبر صامتی، منصور حافظ‌پرست، احمد فیناسیتان، علی ساعی برادر استاد مرحوم امیر ساعی، مجید بهرامی‌پور، محمد مهدی باباخانی، استاد علاقمندان، علی ظریفی، محمد علمداری، رجبعلی راعی، محمد اسکندری، علی بزرگیان، رضا قادران و در نهایت از گردآورنده کتاب استاد محمدحسن گلچین‌پور با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: