دستور سلطانی‌فر برای حفظ کاربری بناهای صنایع دستی

1395/6/1 ۰۹:۵۹

دستور سلطانی‌فر برای حفظ کاربری بناهای صنایع دستی

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از دستور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حفظ کاربری بناهایی که در آن‌ها هنرمندان صنایع دستی فعال هستند، خبر داد.



تقدیر از صادر کنندگان برتر صنایع دستی

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از دستور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حفظ کاربری بناهایی که در آن‌ها هنرمندان صنایع دستی فعال هستند، خبر داد.

  بهمن نامورمطلق درباره تعطیلی برخی خانه‌های صنایع دستی در استان‌ها، توضیح داد: به‌تازگی برخی نهادهای داخلی و بیرونی، از خانه‌هایی که در آن‌ها هنرمندان صنایع دستی فعال هستند، شکایت کرده و درصدد بودند کاربری این فضاها را تغییر دهند. به همین دلیل، نامه‌ای به آقای سلطانی‌فر - رییس سازمان میراث فرهنگی - نوشتیم تا برای حفظ کاربری این خانه‌ها کمک کند، زیرا هنرمندان صنایع دستی اگر از این خانه‌ها رانده شوند، جایی برای عرضه صنایع دستی ندارند.

او گفت: آقای سلطانی‌فر دستور داد بناهایی که در آن‌ها صنایع دستی فعال است، اجازه تغییر کاربری نداشته باشند.     

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور همچنین درباره راه‌اندازی موزه و پارک ژئوتوریسم سنگ‌های قیمتی در مشهد، بیان کرد: طرحی از فعالان بخش خصوصی مطرح شد و آقای سلطانی‌فر آن را تأیید کرد. ما نیز آن را برای پیگیری در استان مربوط ارسال کردیم که در حال حاضر مشکل حقوقی دارد. امیدواریم به‌زودی مشکل آن رفع شود. اگر این اقدام انجام شود، نخستین پارک ژئوتوریسم صنایع دستی را در ایران خواهیم داشت.

دستاوردهای صنایع دستی در سه سال گذشته

مسعود سلطانی‌فر - رییس سازمان - نیز در نشستی که ۳۱ مردادماه در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، درباره صنایع دستی اظهار کرد: در حوزه صنایع دستی، چند دستاورد خوب داشتیم و برای اولین‌بار چهار شهر ایران به‌عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی در شورای جهانی صنایع دستی به انتخاب و تصویب شدند، یعنی از بین ۱۹ شهر جهانی در حوزه صنایع دستی چهار شهر تبریز، لالجین همدان، اصفهان و مشهد در ایران هستند.

او ادامه داد: در سه سال گذشته، ۵۸ هزار پروانه تولید انفرادی، دو هزار و ۲۰۰ پروانه کارگاهی صادر و ۱۵۰۰ بازارچه موقت صنایع دستی و ۴۱ نمایشگاه داخلی سراسری و منطقه‌ای برگزار شده است. همچنین ۴۴۰ میلیون دلار صادرات در بخش صنایع دستی داشته‌ایم که ظرفیت ما در این بخش می‌تواند به یک میلیارد دلار هم برسد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در مهرماه امسال، اجلاس شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان برگزار می‌شود. این رویداد مهمی است که در بخش صنایع دستی اتفاق می‌افتد و قرار است نمایندگانی از بیش از ۱۰۰ کشور دنیا در این اجلاس حاضر شوند.

سلطانی‌فر با بیان این‌که مهمترین مشکل صنایع دستی را بخش بازرگانی می‌دانیم، گفت: در این زمینه هم اقداماتی شده و برای راه‌اندازی بازارچه‌های موقت قدم‌هایی برداشته شده است که باید بیش از این، توسعه پیدا کند. کمک به راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی صنایع دستی اقدام خوب دیگری است که امروز تعداد آن‌ها به ۲۰۰ فروشگاه رسیده است.

او همچنین درباره طرح اشتغال ضربتی در شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، توضیح داد: این موضوع در ماه‌های پایانی سال گذشته، با توجه به تأکیدهای مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی مطرح شد. ما در سازمان علاوه بر رسالت فرهنگی ظرفیت‌های اقتصادی بسیاری داریم. در فرآیند اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی نیز سه پروژه مصوب داریم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین اظهار کرد: توسعه فعالیت‌های صنایع دستی و فرش، ایجاد بسته حمایت از فعالیت‌های گردشگری و ایجاد ظرفیت های جدید در اماکن اقامتی مواردی است که مصوب شده، روی همه‌ی آن‌ها کار شده و منابع مورد نیاز آن تأمین شده است؛ اما ما به این سه مورد بسنده نکردیم و فکر کردیم در راستای تحقق مبانی اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال با توجه به آمار نگران‌کننده بی‌کاری باید به این موضوع توجه شود.

سلطانی‌فر گفت: صنایع دستی فرصت ویژه‌ای برای اشتغال است و می‌توان با سرمایه محدود و در مدتی کوتاه، بحث اشتغال را در روستاها تأمین کرد. ۷۰ هزار شغل در بخش گردشگری و ۷۰ هزار شغل در بخش صنایع دستی در نظر گرفته شده که در حوزه صنایع دستی برای هر شغل ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و امکان پذیر است. در مجموع برای اجرای این طرح و ایجاد ۱۴۰ هزار شغل در دو حوزه  درخواست ۵ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات کردیم.

معاون رییس‌جمهور اضافه کرد: در این زمینه، دو جلسه مفصل با مدیران مختلف بانک‌ها جلسه داشتیم، طرح را توضیح دادیم و قرار شد کمیته‌ای شامل سه نفر یعنی معاون بانک مرکزی، نماینده برنامه و بودجه و معاون طرح‌ها و سرمایه‌گذاری سازمان روی این موضوع کار و به مرور منابع آن را تأمین کنند. این طرح به شورای عالی اشتغال رفت و به‌عنوان نخستین دستور جلسه در شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأیید شد. همچنین این موضوع در مدت دو هفته آینده، در شورای عالی اشتغال مطرح می‌شود و امیدواریم چگونگی تأمین بودجه بانکی آن نیز تعیین شود.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: