آیا ساسانیان وارثان هخامنشیان بودند؟ / احسان یارشاطر - مترجم: آذردخت جلیلیان

1395/9/29 ۰۹:۱۹

آیا ساسانیان وارثان هخامنشیان بودند؟ / احسان یارشاطر - مترجم: آذردخت جلیلیان

هرودین درباره بر آمدن اردشیر یکم، بنیانگدار سلسله ساسانی، گزارش می دهد که فرمانروایان سوریه و میان رودان امپراتور الکساندر سوروس را آگاه کردند که اردشیر، پادشاه پارس، پس از دست یافتن به شاهنشاهی اشکانی آرام نخواهد ماند و سوریه و میان رودان رابه جنگ خواهد آورد.

هرودین درباره بر آمدن اردشیر یکم، بنیانگدار سلسله ساسانی، گزارش می دهد که فرمانروایان سوریه و میان رودان امپراتور الکساندر سوروس را آگاه کردند که اردشیر، پادشاه پارس، پس از دست یافتن به شاهنشاهی اشکانی آرام نخواهد ماند و سوریه و میان رودان رابه جنگ خواهد آورد. اردشیر که باور داشت این سرزمین ها میراث او هستند، اعلام کرد که تمام کشورهای آن ناحیه شامل ایونی و کاریا، میراث فرمانروایان پارسی بوده اند که با کوروش نخستین کسی که پادشاهی ماد را پارسی کرد، آغاز شده و با داریوش، واپسین پادشاه پارسی که امپراتوری اش به دست اسگندر تصرف شد، پایان گرفته است. از این رو اردشیر ادعا می کرد که شایسته می داند برای پارسی ها پادشاهی ای را که پیش تر داشته اند دوباره به دست آورد.

دیو کاسیوس هم روزگار اردشیر، این نگرش را از سوی او تایید میکند و گزارش می دهد که اردشیر «می بالید هر آنچه را که روزی پارسی های روزگاران گذشته تا دریای یونان داشته اند، باز پس خواهد گرفت و ادعا می کرد که همه این سرزمین ها میراث قانونی اوست که از نیاکانش به او رسیده است».

جندی شاپور سال اول تابستان 1394 شماره 2

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: