قرآن و مسأله زن

1393/4/11 ۱۳:۳۳

قرآن و مسأله زن

مباحث مربوط به زن که بیش از یک قرن است در کشورهای اسلامی و نزدیک به سه قرن است در جهان مورد توجه محققان، فعالان اجتماعی و سیاستمداران قرار گرفته هنوز در صدر مسئله های جهانی قرار دارد. چالش‌هایی که مسأله زن برای فرهنگ‌ها و سنت‌ها از جمله ادیان آسمانی و دین اسلام به وجود آورده هنوز پایان نیافته است. بخش وسیعی از مطالعات حوزه دین در این سال ها به موضوع زن اختصاص یافته است. تاسیس رشته مطالعات زنان در غرب در این نیم قرن گذشته و را اندازی این رشته در کشورهای اسلامی از جمله ایران، پایگاه گفتگوهای حوزه زنان را از حالت احساسی و شعاری به سمت و سوی علمی و آکادمیک سوق داده است.

 

این کتاب گامی در مسیر تبیین رویکرد کلی قرآن به زن و بررسی پاره ای از چالش های این حوزه است.

مریم نوری: مباحث مربوط به زن که بیش از یک قرن است در کشورهای اسلامی و نزدیک به سه قرن است در جهان مورد توجه محققان، فعالان اجتماعی و سیاستمداران قرار گرفته هنوز در صدر مسئله های جهانی قرار دارد. چالش‌هایی که مسأله زن برای فرهنگ‌ها و سنت‌ها از جمله ادیان آسمانی و دین اسلام به وجود آورده هنوز پایان نیافته است.

بخش وسیعی از مطالعات حوزه دین در این سال ها به موضوع زن اختصاص یافته است. تاسیس رشته مطالعات زنان در غرب در این نیم قرن گذشته و را اندازی این رشته در کشورهای اسلامی از جمله ایران، پایگاه  گفتگوهای حوزه زنان را از حالت احساسی و شعاری به سمت و سوی علمی و آکادمیک سوق داده است.

منابع اسلامی برای پژوهش در حوزه زنان شامل1-  قرآن 2- سنت قولی پیشوایان دین 3- سنت عملی پیشوایان دین 4- نمادهای دینی 5- تحلیل شخصیت زنان برجسته می‌باشد.

برخی از مباحث این کتاب پیش از این به صورت مقاله منتشر شده بود که در این کتاب با بازنگری و تغییر در ساختار ارائه می گردد ولی بخش عمده این کتاب مطالبی است که تاکنون منتشر نشده است.

 

کتاب دارای سه بخش می باشد:

نگاهی کلی به آیات قرآن در مسأله زن

در بخش نخست نگاهی به آیات قرآنی افکنده می شود و اطلاعات ومواد اولیه برای تحلیل و پژوهش در اختیار محققان قرار می دهد. این بخش حاوی گزارش نسبتاً جامع از آیات، به همراه ترجمه، نمایه آیات، شأن نزول ها و ترتیب نزول می باشد.

گونه شناسی تفاسیر قرآن در مسأله زن

بخش دوم نگاهی اجمالی به تفسیرهای قرآنی در مسأاله زن دارد و طرحی را برای گونه شناسی در این موضوع ارائه می دهد.

چالش‌های قرآنی در مسأله زنان

بخش سوم به تحلیل و بررسی پاره ای از موضوعات چالش برانگیز می پردازد. موضوعاتی از قبیل: آفرینش زن از مرد، نبوت زنان، قوامیت مردان، برابری حقوق زن و مرد و خطاب های مردانه قرآن.

قرآن و مسأله زن نگاشته مهدی مهریزی توسط نشر علم در سال 1392 در 530 صفحه به چاپ رسید و با شماره 513217 در کتابخانه مجلس موجود است.

کتابخانه مجلس شورای اسلامی

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: