جنگ‌های پارسیان

1393/6/11 ۰۹:۲۷

جنگ‌های پارسیان

کتاب جنگ‌های پارسیان ( ایران و روم ) بخشی از کتاب «تاریخ جنگ‌ها» اثر پروکوپیویس مورخ رومی، است و یکی از مهم‌ترین مآخذ تاریخ ایران به شمار می‌رود. پروکوپیوس که در جوانی سمت مشاور قضایی و منشی مخصوص بلیزاریوس، فرمانده سپاه ژوستینین، امپراطور روم را داشت در همۀ جنگ‌هایی که سردار مزبور در آفریقا با واندال‌ها و در ایتالیا با گوت‌ها و در مشرق با ایرانیان کرده است، همراه او بود و همۀ حوادثی را که در این کتاب شرح می‌دهد به چشم دیده است. خود او می‌گوید:«اهلیت من در نوشتن تاریخ این دوره بیش از هرکس دیگر بوده است.» در این کتاب دو قسمت از کتاب «تاریخ جنگ‌ها» که مربوط به تاریخ ایران و متضمن وقایع دورۀ سلطنت انوشیروان و زد و خوردهای او با رومیان است.

 

 

دبا / محمود فاضلی: کتاب جنگ‌های پارسیان ( ایران و روم ) بخشی از کتاب «تاریخ جنگ‌ها» اثر پروکوپیویس مورخ رومی، است و یکی از مهم‌ترین مآخذ تاریخ ایران به شمار می‌رود. پروکوپیوس که در جوانی سمت مشاور قضایی و منشی مخصوص بلیزاریوس، فرمانده سپاه ژوستینین، امپراطور روم را داشت در همۀ جنگ‌هایی که سردار مزبور در آفریقا با واندال‌ها و در ایتالیا با گوت‌ها و در مشرق با ایرانیان کرده است، همراه او بود و همۀ حوادثی را که در این کتاب شرح می‌دهد به چشم دیده است. خود او می‌گوید:«اهلیت من در نوشتن تاریخ این دوره بیش از هرکس دیگر بوده است.» در این کتاب دو قسمت از کتاب «تاریخ جنگ‌ها» که مربوط به تاریخ ایران و متضمن وقایع دورۀ سلطنت انوشیروان و زد و خوردهای او با رومیان است.

پنجم اكتبر در سال 579 ميلادی، ارتش ايران مركب از 40 هزار سوار و يكصد هزار پياده، سوريه را از دست رومی‌ها خارج كرد و نزديك به 20 هزار رومی را به اسارت گرفت. انوشیروان نقشه اخراج رومی‌ها از سوريه را شخصا طرح كرده بود. در دوران حكومت انوشيروان مرزهای ايران تقريبا به حدود مرزهای ايران در دوران هخامنشيان رسيد. وی هونها را از منطقه تاجيكستان و شمال شرقی افغانستان امروز اخراج كرد، حكومت روم شرقی را خراجگزار ايران ساخت، امتيازهای طبقاتي را كاهش داد، نظام قضايی را اصلاح و كدخدايان و دهداران را انتخابی و بيگاری ارباب از رعيت را لغو كرد.

به دستور او مدارس زیادی تاسيس شد. وی تاليف و ترجمه كتاب از زبان هندی و يونانی را تشويق كرد و برای اين منظور يک سازمان دولتی ويژه به وجود آورد که ترجمه کليله و دمنه از هندی يکی از کارهای اين سازمان بوده است. انوشيروان عمارات تازه در كاخ تيسفون (طاق كسری) ساخت و در شهرها دفاتر ويژه داير كرد كه درد دل مردم را به وی اطلاع دهند. خود او هر چند روز يک بار ديدار عمومی داشت و در اين ديدار شخصا شکايات مردم را دريافت و به خواسته آنها توجه می‌کرد. گهگاه که مردم برای اعلام شکايات و درخواست‌های خود در برابر کاخ تيسفون اجتماع می‌کردند، شخصا در بالکن کاخ حضور می‌يافت و اظهارات آنان را می‌شنيد.

در زمينه نظامی، به نوشته مورخان روم شرقی، خسرو انوشيروان بازگشت و فرار سرباز ايرانی در جنگ‌های دفاعی را اکيدا ممنوع و برای آن مجازات سخت در نظر گرفته بود و چنين سربازی پيش از مجازات، از موهبت ايرانی بودن خلع می‌شد، زيرا سرباز ايرانی نبايد در جنگ‌های دفاعی به دشمنی که چشم طمع به وطن او داشت، پشت می‌کرد.

 

جنگ‌های پارسیان؛ ایران و روم

مولف: Error! Hyperlink reference not valid.Error! Hyperlink reference not valid.

مترجم: محمد سعیدی

انتشارات: علمی و فرهنگی

قیمت: 5000 تومان

تعداد صفحات: 224

شمارگان: 1500

نوبت چاپ: پنجم

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: