محمد بهشتی: راه رسیدن به صلح از میراث‌ فرهنگی می‌گذرد

1395/3/4 ۱۳:۱۳

محمد بهشتی: راه رسیدن به صلح از میراث‌ فرهنگی می‌گذرد

سید محمد بهشتی گفت: امروز با پدیده‌ای در حوزه میراث فرهنگی روبه‌رو هستیم که حاصل 37 سال سرمایه‌گذاری است، نتیجه آن این است؛ هیچ خارجی نیست که به ایران بیاید و شگفت‌زده نشود.


سید محمد بهشتی گفت: امروز با پدیده‌ای در حوزه میراث فرهنگی روبه‌رو هستیم که حاصل 37 سال سرمایه‌گذاری است، نتیجه آن این است؛ هیچ خارجی نیست که به ایران بیاید و شگفت‌زده نشود.

 رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: تصور گردشگران خارجی از کشورمان و قبل از ورود به ایران یک شناخت در تاریکی است، زمانی ما موفق هستیم که روی این سناخت سرمایه‌گذاری کنیم،‌ چون در فرهنگ ما این ‌گونه است که تنوع‌های فرهنگی نسبت به یکدیگر احساس آشنایی دارند.

او تاکید کرد: اگر قصد داریم وفاق و صلح در مقیاس ملی و منطقه‌ای ایجاد کنیم، بهترین دیپلماسی شناساندن میراث فرهنگی کشور خود و شناسایی فرهنگ و تاریخ طرف مقابل است.

وی با اشاره به اصالت میراث فرهنگی اظهار کرد: میراث فرهنگی کجایی، چیستی و کیستیِ هر چیز است. اگر صلح بخواهیم، باید از راه میراث فرهنگی وارد شویم؛ چون بین ملت‌ها با شناخت میراث فرهنگی‌شان، صلحی همگانی بر قرار می‌شود.

 

وی که شب گذشته (دوشنبه 3 خرداد) در نخستین نشست کلیساهای تاریخی ایران با عنوان «میراث فرهنگی و صلح» در موزه‌ی کلیسای حضرت مریم (س) سخن می‌گفت، ادامه داد: تنها قشر اقلیت مذهبی که موزه‌ای برای معرفی خود دارد، ارامنه هستند؛ سابقه زندگی با صلح و صفا بین ایرانیان و مسلمانان و اقلیت‌های مذهبی با ارامنه بیشتر از سایر ادیان است.

سید محمد بهشتی، پدر معنوی کلیساهای ایران

فرهاد عزیزی، مدیر پایگاه‌های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز میراث فرهنگی را نشانه و نمود فرهنگ دانست و افزود:‌ در سال 1383 با کمک پدر معنوی کلیساهای ایران، سید محمد بهشتی، مجموعه کلیساهای ایران شکل گرفت و چند سال بعد با هدف ایجاد زمینه‌های بهتر و معرفی فرهنگ و تمدن کشور، پایگاه کلیساهای جهانی شکل گرفتند.

کلیسا موزه حضرت مریم (س)

کلیساهای تاریخی که باقی مانده‌اند

شرلی آودیان، رئیس پایگا‌ه‌ کلیساهای میراث جهانی ایران نیز در این نشست گفت: از میان 450 کلیسای تاریخی ساخته شده در قرن‌های گذشته در ایران، در حال حاضر فقط 150 کلیسا باقی مانده است و دیگر کلیساها نیمه ویران شده یا تغییر کاربری داده‌اند.

وی با اشاره به ایجاد کمپینی با همکاری معماران ارمنی در سال 90 با هدف شمارش بناهای تاریخی ارامنه ایران و تحقیقات همه جانبه روی آن‌ها، اظهار کرد: متخصصانی در حوزه‌های مختلف مانند معمار، تاریخدان، شرق‌شناس، متخصص زبان و خط با سفر به مناطق مختلف ایران و بررسی بیش از 280 شهر، روستا و آبادی که ارمنیان در آن‌ها مستقر بودند، حدود 450 کلیسا و 20 هزار سنگ قبر و سنگ‌نوشته به دست آمد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط پایگاه میراث جهانی کلیساهای تاریخی ایران که از سال ۸۷ کار خود را آغاز کرده است، از همکاری‌های این پایگاه جهانی با منطقه آزاد ارس،شورای خلیفه‌گری آذربایجان و میراث فرهنگی غذربایجان غربی در راستای اجرایی شدن طرح‌های مرمتی و جذب گردشگر و برگزاری مراسم سالیانه کلیسای مقدس «تادئوس» خبر داد.

منبع: ایسنا

 

کلیسا موزه حضرت مریم (س)

سایر تصاویر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: