سنت هزارساله / فتح‌الله مجتبایی

1393/3/25 ۱۱:۴۱

سنت هزارساله / فتح‌الله مجتبایی

امسال سی‌امین سال تاسیس مرکز دایره‌‌المعارف بزرگ اسلامی است و مقارن با انتشار بیستمین جلد دایره‌المعارفی که در آغاز انگیزه و مقصود اصلی تشکیل این مرکز بود. فعالیت‌های فرهنگی و انتشاراتی مرکز طی این سی سال از این حد و منظور اولیه به مراتب فراتر رفته و امروز چند دایره‌المعارف مهم دیگر در موضوعات مختلف در دست تهیه و تنظیم و انتشار است، ولی آنچه هنوز در کار این مجموعه علمی و فرهنگی مرکزیت دارد و اساس و بنیاد موجودیت تاریخی آن است، همین دایره‌المعارف بزرگ اسلامی است که امروز به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر می‌شود و در مجامع علمی و دانشگاهی جهانی و بین‌المللی اعتبار و مرجعیت تمام یافته است. جای خوش‌وقتی است که در این دوران در کشور ما سنت دایره‌المعارف‌نویسی که اشکال و صورت‌های مختلف آن سابقه هزار ساله دارد رواج و گسترش شایسته یافته و مراکز و موسسات دیگری نیز به این کار مهم پرداخته‌اند و در موارد بسیار مکمل یکدیگرند و این سنت دیرینه را به کمال نزدیک می‌کنند.

 

امسال سی‌امین سال تاسیس مرکز دایره‌‌المعارف بزرگ اسلامی است و مقارن با انتشار بیستمین جلد دایره‌المعارفی که در آغاز انگیزه و مقصود اصلی تشکیل این مرکز بود. فعالیت‌های فرهنگی و انتشاراتی مرکز طی این سی سال از این حد و منظور اولیه به مراتب فراتر رفته و امروز چند دایره‌المعارف مهم دیگر در موضوعات مختلف در دست تهیه و تنظیم و انتشار است، ولی آنچه هنوز در کار این مجموعه علمی و فرهنگی مرکزیت دارد و اساس و بنیاد موجودیت تاریخی آن است، همین دایره‌المعارف بزرگ اسلامی است که امروز به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر می‌شود و در مجامع علمی و دانشگاهی جهانی و بین‌المللی اعتبار و مرجعیت تمام یافته است. جای خوش‌وقتی است که در این دوران در کشور ما سنت دایره‌المعارف‌نویسی که اشکال و صورت‌های مختلف آن سابقه هزار ساله دارد رواج و گسترش شایسته یافته و مراکز و موسسات دیگری نیز به این کار مهم پرداخته‌اند و در موارد بسیار مکمل یکدیگرند و این سنت دیرینه را به کمال نزدیک می‌کنند. در اینجا باید از دو کوشش ارزشمند پیشین، لغت‌نامه مرحوم دهخدا و دایره‌المعارف فارسی شادروان غلامحسین مصاحب نیز یاد کرد که اولی سنگ‌بنایی در فرهنگ‌نویسی شد که هرگز جامعه علمی ایران در آن بی‌نیاز نخواهد بود و دومی روش جدید دایره‌المعارف نویسی را در ایران بنیاد نهاد. دایره‌المعارف بزرگ اسلامی هم از تجربه‌‌های گذشتگان بهره گرفته است و هم سعی دارد از اصول و قواعد علمی جدید در این کار پیروی کند و طی سی سال گذشته کتابخانه‌ای در مرکز تاسیس شده است که از لحاظ اشتمال بر منابع و مراجع مربوط به فرهنگ و تاریخ و جغرافیا و فکر و ادب و زبان‌های ایرانی و اسلامی نه‌تنها در ایران همانندی برای آن نمی‌شناسیم بلکه در کشورهای آسیایی و خاورمیانه نیز اگر بی‌نظیر نباشد، کم‌نظیر است.

یکی از آثار و نتایج بسیار مهم این مرکز و سایر موسسات مشابه آن تربیت گروهی از جوانان بااستعداد و تحصیلکرده کشور است که در این مراکز بیش از هر دانشگاهی مجال و فرصت برای آموزش روش‌های جدید تحقیقات علمی یافته‌‌اند و از سرمایه‌های مهم علمی و فرهنگی ما در آینده خواهند بود.

 

مجله مهرنامه

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: