پیشروی داعش چگونه ممکن شد؟ / حسین رویوران

1393/3/24 ۱۰:۴۰

پیشروی داعش چگونه ممکن شد؟ / حسین رویوران

سقوط شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق بعد از بغداد، واقعا برای همگان یک شوک بود که چگونه این شهر ظرف چند ساعت سقوط کرد.

 

سقوط شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق بعد از بغداد، واقعا برای همگان یک شوک بود که چگونه این شهر ظرف چند ساعت سقوط کرد.

نیروهای مسلحی كه بیشتر از یك لشكرند، كجا بودند؟ نیروهای پلیس كه عمدتا زیرنظر شورای تأمین استان‌ هستند، كجا بودند؟ و چرا به وظیفه خود در دفاع از شهر عمل نكردند و اینكه داعش این امكانات را از كجا آورده است؟ گاه عملیات نظامی مربوط به یك كشور است. یك كشور ارتش دارد و ارتش شمار زیادی پادگان. داعش رسما نه كشوری دارد نه پادگانی. این همه خودرو با مسلسل‌های سنگین كجا بوده و چگونه یكمرتبه در كنار شهر موصل ظهور و بروز می‌كند؟ مجموعه زیادی از پرسش‌ها درباره موصل مطرح می‌شود.

مبحث دیگر اینكه این توان از كجا آمده كه از موصل به سمت تكریت و استان صلاح‌الدین حركت می‌كنند. این عملیات نشان داد كه تروریسم خطری جدی است و توان تغییرات عمده را دارد. سقوط موصل تغییری بزرگ به شمار می‌آید و اگر این تروریسم مهار نشود، تنها عراق را هدف قرار نخواهد داد بلكه كل كشورهای منطقه را تهدید خواهد كرد. پس امنیت ملی كشورها و امنیت منطقه‌ای در تهدید این گروه‌های تكفیری است.

در مقابل این تهدید، همكاری كشورهای مختلف ضروری است؛ همكاری در تعریف تروریسم و كیفیت مقابله با آن. متأسفانه تعریف و فهم واحدی از تروریسم وجود ندارد. تنها 2‌ماه پیش بود كه عربستان، جبهه النصره و داعش را تروریستی اعلام كرد. تركیه در روزهای گذشته داعش را در فهرست تروریستی خود قرار داد. پس این تقدم و تأخر زمانی نشان‌دهنده نبود درك واحدی از تروریسم تكفیری است. موضوع دیگر اینكه برخی كشورها به‌علت تعریف متفاوتی كه دارند نه‌تنها با این پدیده مقابله نمی‌كنند بلكه به آن كمك می‌كنند.

امكان ندارد داعش بتواند بدون حمایت یك كشور اینگونه حمله كند. در این میان، نیروهای مسلح عراق كجا بودند و چرا اقدامی صورت ندادند. این امر نشان‌دهنده یك تبانی است. متأسفانه به‌علت همین تبانی بود كه این نیروها نجنگیدند بلكه سلاح خود را زمین گذاشتند و به‌عبارتی بهتر سلاح خود را تقدیم داعش كردند. داعش شهر موصل را تصرف نكرده بلكه شهر را تحویل گرفته است.

نكته دیگر اینكه چرا مردم از موصل دفاع نكردند. این نشان می‌دهد كه اشكالی در رفتار دولت هست كه مردم را در كنار خود ندارد. مردم احساس می‌كنند كه حقوق‌شان تضییع شده و در نهایت براساس همذات‌پنداری تصور می‌كنند هر فردی كه علیه دولت می‌جنگد، آمده تا حقوق‌شان را بگیرد. البته بخش وسیعی از مردم كه گریختند از این افراد وحشت داشتند. متأسفانه برخی از رسانه‌ها به این امر دامن می‌زنند و احساس متفاوتی را القا كرده‌اند كه نوعی نارضایتی قبلی ایجاد كرده‌اند و افراد مسلح از آن بهره‌برداری كرده و آن را ابزار ورود به شهرها بدون مقاومت قرار داده‌اند.

كارشناس مسائل خاورمیانه

روزنامه همشهری

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: