درخواست عراق از یونسکو برای پیگیری مجسمه تاریخی شهر نمرود

1393/4/24 ۱۱:۳۸

درخواست عراق از یونسکو برای پیگیری مجسمه تاریخی شهر نمرود

دولت عراق از مجامع بین‌المللی به ویژه سازمان یونسکو درخواست‌ کرد، مانع فروش مجسمه تاریخی که به تازگی توسط داعش ربوده شده شوند. وزارت گردشگری و حفاظت از آثار باستانی عراق‌ از نهادهای بین المللی، کشورهای همسایه و سازمان یونسکو درخواست کرد، در پیگیری مجسمه تاریخی بزرگی که گروه ترورسیتی داعش به تازگی از شهر تاریخی «نمرود» واقع در استان «نینوا» سرقت کرده‌اند، این کشور را یاری کنند.

 

 

دولت عراق از مجامع بین‌المللی به ویژه سازمان یونسکو درخواست‌ کرد، مانع فروش مجسمه تاریخی که به تازگی توسط داعش ربوده شده شوند.

وزارت گردشگری و حفاظت از آثار باستانی عراق‌ از نهادهای بین المللی، کشورهای همسایه و سازمان یونسکو درخواست کرد، در پیگیری مجسمه تاریخی بزرگی که گروه ترورسیتی داعش به تازگی از شهر تاریخی «نمرود» واقع در استان «نینوا» سرقت کرده‌اند، این کشور را یاری کنند.

گروه تروریستی داعش پس از جدا کردن این مجسمه بزرگ از یک کتیبه بزرگ دیواری در شهر «نمرود»، آن را به جای نامعلومی منتقل کردند.

سرلشکر «سمیسم» - وزیر گردشگری عراق‌ در گفتگو با شبکه «سومریه نیوز» گفت: واضح است این سرقت با نقشه قبلی انجام شده است، چرا که این افراد در مرحله اول ورودی یکی از سالن‌های کاخ نمرود را تخریب کردند تا بتوانند به این مجسمه بزرگ دست یابند.

وزیر گردشگری عراق ادامه داد: دولت عراق‌ خبر این سرقت را به سازمان یونسکو به عنوان نهاد بین‌المللی حامی میراث جهانی ابلاغ کرده است.

همچنین از وزارت امور خارجه‌، وزارت کشور عراق و پلیس اینترپل نیز خواسته شده موضوع قاچاق این اثر تاریخی به خارج از مرزهای عراق پیگیری شود.

میراث تاریخی عراق از زمان اشغال این کشور توسط نیروهای آمریکایی در سال 2003 به شکل تاسف‌باری در معرض سرقت و تخریب قرار دارد.

وزارت گردشگری و حفاظت از میراث تاریخی عراق در تاریخی 17ژوئن 2014 گزارشی تکان دهنده از تخریب بیش از 4370 موقعیت تاریخی در پنج استان این کشور به دست نیروهای آمریکایی و تروریست‌های داعش خبر داد.

این در حالیست که عراق همواره از کشورهای همسایه و نهادهای بین المللی خواسته در صورت کشف آثار تاریخی آن را به عراق بازگردانند و در سال‌های اخیر هم نزدیک به پنج هزار قطعه تاریخی از نقاط مختلف جهان بازگردانده شده‌اند.

گروهک تروریستی داعش تاکنون تخریب‌های گسترده‌ای را در اماکن تاریخی – مذهبی عراق از جمله آرامگاه‌های یونس نبی (ع)، آرامگاه «ابن اثیر»، فیلسوف بزرگ عراقی و کلیسای کلدانیه شهر موصل انجام داده است.

این تروریست ها پس از ورود به کلیسای شهر موصل، مجسمه حضرت مریم (س) را شکستند. از دیگر مجسمه‌هایی که این گروهک تکفیری به بهانه مبارزه با شرک تخریب کرده‌اند می‌توان به مجسمه «عثمان الموصلی»، موسیقی‌دان و خواننده عراقی قرن نوزدهم و مجسمه «ابوتمام»، شاعر عراقی عصر عباسی شهر موصل‌ اشاره کرد.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: