1393/3/13 ۱۳:۱۴
حوزه فرهنگ در دهه شصت، در مقطع بسیار حساسی به حیات خود ادامه میداد. اگر بخواهیم در فرمایشات و مواضع امام (ره) به دنبال بحث از ابزارهای فرهنگی باشیم، شاید چندان به لحاظ کمی چشمگیر نباشد، اما در این مقاطع حساس، همین مواضع ایشان بسیار تأثیرگذار بود. باید گفت، از منظر ایشان، فرهنگ؛ اساس ملیت و استقلال یک ملت بود و این گزاره، ساحت فرابخشی فرهنگ و همه شئون اجتماعی کشور را دربرمیگرفت. در این قالب، طبعاً نظر ایشان مبتنی بر فرهنگی است که نسبتی عمیق با معنویت دینی برقرار میکند.
حوزه فرهنگ در دهه شصت، در مقطع بسیار حساسی به حیات خود ادامه میداد. اگر بخواهیم در فرمایشات و مواضع امام (ره) به دنبال بحث از ابزارهای فرهنگی باشیم، شاید چندان به لحاظ کمی چشمگیر نباشد، اما در این مقاطع حساس، همین مواضع ایشان بسیار تأثیرگذار بود. باید گفت، از منظر ایشان، فرهنگ؛ اساس ملیت و استقلال یک ملت بود و این گزاره، ساحت فرابخشی فرهنگ و همه شئون اجتماعی کشور را دربرمیگرفت. در این قالب، طبعاً نظر ایشان مبتنی بر فرهنگی است که نسبتی عمیق با معنویت دینی برقرار میکند. اما تصویر مطلوب ایشان از این فرهنگ چه بود؟ اگر بخواهیم کلی بگوییم همان است که اساس ملیت و استقلال کشور است اما اگر بخواهیم مصادیقی را یادآوری کنیم، باید به این نمونهها اشاره داشت: در مقطعی که فشار از جانب گروههای مرجع و طیف مورد قبول جامعه بر فرهنگ چیره بود و مثلا به تعطیلی سینماها میانجامید، ایشان در مقابل این فشار موضع گرفتند. فیلمی منحط تهیه شده بود که شامل تصاویری از فیلمهای گوناگون بود و در واقع از پیوند این تصاویر چنین القا میشد که سینما با نگاه انقلاب اسلامی جمعشدنی نیست. آن روزها آن فیلم، نماد انحطاط فرهنگی به حساب میآمد و سببساز این میشد که سینماها را به آتش بکشند. سینماها را به عنوان نمادی از فرهنگ منحط به آتش میکشیدند به همانگونه که آتش به جان بانکها میانداختند به عنوان نمادی از نظام اقتصادی وابسته. بدیهی بود که این نگاه طرفداران پروپاقرصی هم داشت؛ اتفاقاً اگر صفحات تاریخ حساس آن روزها را ورق بزنیم، میبینیم که در میان کسانی که ایده «مگر تحقق جامعه اسلامی بدون سینما نمیشود؟» را مطرح میکردند، چهرههای سرشناسی و صاحبنامی هم بودند؛ کسانی که سابقه تألیفها و تصنیفهای چشمگیری هم داشتند. اما امام (ره) در مقابل همه این هجمهها چه موضعی را در پیش گرفتند؟ ایشان معتقد بودند باید معانی را از هم تفکیک کرد. میگفتند سینما داریم تا سینما. میگفتند ما با سینما مخالف نیستیم. اصل فرهنگی ایشان مبتنی بر این بود که ما با فحشا مخالفیم و معلوم است که این مخالفت تنها در سینما نیست بلکه در هر ساحت و به هر شکل و فرم دیگری هم که باشد باید پیگیری و با آن برخورد شود. ایشان این سخنان را در همان نخستین سخنرانی و با قاطعیت ابراز کردند و این قسمت از سخنانشان اتفاقا فرازی عمده از نخستین سخنرانیشان در کنار شهدا بود. امام بعدها، ایده خود را مصداقیتر هم بیان کردند؛ از فیلم «گاو» با رویکردی مثبت نام بردند و از آن تعریف کردند؛ فیلمی که سناریویش و بازیگرانش متعلق به آن دوره بودند و کلاً محصول فرهنگی روزگار پهلوی بود. جالب اینجا بود که ایشان از فیلمی در پیش از انقلاب دفاع میکردند و این در حالی بود که کسی در نگاه کاملاً منفی ایشان نسبت به آن دوره شکی نداشت. اما ایشان این دو موضوع را از هم تفکیک میکردند. پیام عملی این رهنمودها این بود که نیازی نیست سینما تعطیل شود بلکه میتوان آثاری تولید کرد مانند «گاو» حتی با همان آدمهای موثر در سینمای پیش از انقلاب. ایشان را باید با توجه به این مواضعشان در آن مواقع حساس، فرهنگمداری شجاع به حساب آورد. مصداقهای دیگری هم هست؛ سریالی بود در آن روزگار با نام «پاییز صحرا» و بدگویی از این سریال تریبونهای رسمی و غیررسمی را به خودش اختصاص داده بود، افراطیون بنا به دلایل خودشان به آن حمله میکردند. امام (ره) باز هم ورود پیدا کردند و گفتند تا آنجا که من دیدهام در سریال اشکالی نیست و ممکن است برخی تغییرات جزئی نیاز باشد. ایشان همین روایت را در هنرهای دیگر هم داشتند. به یاد میآوریم که سرود شهید آیتا...مطهری را در حسینیه نزد امام (ره) با سازهای مختلف اجرا کردند و ایشان نشستند و تا به انتها گوش فرا دادند. در نظر بیاورید که در آن روزها، نگاه ایشان چهقدر منطقی بود؛ در حالی که فضای عمومی، مخالف این بروز و ظهورهای فرهنگی بود، موافقتهای ایشان تا چه میزان تعیینکننده بوده است. با توجه به این موارد است که تصور میکنم، امام راحل همواره فرهنگ را اصل و اساس میدانستهاند. بر این اساس است که میتوان بررسی کرد در مصادیقی که ایشان به مسائل ورود پیدا کردهاند، نگاهشان مبتنی بر استفاده از توان فرهنگی به صورت گسترده بوده است؛ استفاده از ظرفیتهای فرهنگی در راستای تشکیل ساختار فرهنگ خودی.
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید