مسجدجامعی: قرن ما، قرن رجوع به قرآن است

1396/3/16 ۱۱:۳۵

مسجدجامعی: قرن ما، قرن رجوع به قرآن است

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در همایش «بانوی فضیلت حامی رسالت» با اشاره به اینکه قرن ما، قرن رجوع به قرآن است، بیان کرد: فعالیت های قرآنی جایگاه ویژه ای در زندگی بزرگانی همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله موسوی اردبیلی داشته است.

 

همایش «بانوی فضیلت حامی رسالت» برگزار شد
 


احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در همایش «بانوی فضیلت حامی رسالت» با اشاره به اینکه قرن ما، قرن رجوع به قرآن است، بیان کرد: فعالیت های قرآنی جایگاه ویژه ای در زندگی بزرگانی همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله موسوی اردبیلی داشته است.

 

چهارمین همایش نکوداشت مقام شامخ حضرت خدیجه کبری (س) «بانوی فضیلت حامی رسالت» و تجلیل از چهار بانوی صبر و استقامت، دوشنبه 15 خردادماه با حضور سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله دکتر احمد احمدی، سردار حسین اشتری، دکتر معصومه ابتکار، دکتر احمد مسجدجامعی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مهندس محسن هاشمی و عفت مرعشی، همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در سالن همایش بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.
 
احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در این آیین گفت: همه فرقههای اسلامی به جایگاه و مرتبت بالای حضرت خدیجه کبری (س) اذعان دارند، ولی متاسفانه درباره ایشان کمتر گفته شده و این مشکل جایگاه زنان در طول تاریخ است.
 
وی افزود: این همایش، بزرگداشت زنان مقاومی است که راه آن بانوی بزرگوار را در عمل برگزیدند. قطعا بخش بزرگی از مسئولیت خطیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله موسوی اردبیلی، بر دوش همسران محترم آن‌ها بوده است. این دو شخصیت بزرگ، نگاه و نگرش فرهنگی داشتند و تلاش بسیاری در این حوزه انجام داده‌اند. فعالیت‌های قرآنی، جایگاه ویژه‌ای در زندگی هر دو شخصیت داشته است.
 
این عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، توجه ویژه‌ای به تاریخ و سنت فرهنگی ایران داشت. ایشان با «تفسیر نمونه» دفتر جدیدی در حوزه تفاسیر قرآن گشود. این اثر که برگزیده کتاب سال نیز شده، دارای ویژگی‌های برجسته‌ای است از جمله اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این اثر، برای دفاع از هویت ایرانی خلیج فارس، بیان و زبان تفسیری را به‌کار گرفت.
 
مسجدجامعی ادامه داد: آیت‌الله موسوی اردبیلی نیز از افرادی بود که در سال‌های پیش از انقلاب هم توجه ویژه‌ای به قرآن و جلسات درس تفسیر داشت. ویژگی تفسیر ایشان این بود که در کنار هر آیه، اقوال دیگر مفسران را می‌گفت و بعد نظر خود را بیان می‌کرد.
 
وی با اشاره به اینکه قرن ما، قرن رجوع به قرآن است، گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله موسوی اردبیلی، هر دو سر در آستان قرآن نهادند؛ از این آبشخور سیراب شدند و دیگران را سیراب کردند.
 
سهم بی‌بدیل حضرت خدیجه کبری (س) در رسالت نبی اکرم (ص)
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت نیز در این همایش عنوان کرد: حضرت خدیجه کبری (س) سهم بی‌بدیلی در رسالت نبی اکرم (ص) و پیشرفت اسلام داشت.
 
وی ادامه داد: همسر امام خمینی (ره) همنام حضرت خدیجه (س) و سهم زیادی در موفقیت انقلاب اسلامی داشت. این بانو از سمت پدری به خاندان بزرگ ثقفی و از سمت مادری به سلسله قاجار متصل بوده و پدر ایشان میرزا محمد ثقفی، صاحب تفسیر «روان جاوید» بود. ایشان در سنین نوجوانی به زبان فرانسوی مسلط بود و در 16 سالگی پیرو خوابی که دیده بود با امام خمینی (ره) ازدواج کردند. دست‌نوشته‌های بانو خدیجه ثقفی که براساس خاطرات ایشان بوده، در 100 صفحه، سه سال پیش به‌صورت کتابی شیرین و خواندنی منتشر شد.
 
خسروی همچنین گفت: یکی از مسائل مهمی که درباره سبک زندگی مطرح می‌شود، این است که سبک زندگی بیشتر در کتاب‌ها دیده می‌شود و چندان جنبه عملی به خود نگرفته است. بهترین نمونه برای سبک زندگی ایرانی - اسلامی، خانواده امام (ره) است. این خانواده به خاطر آرمان‌هایشان این نوع زندگی و سختی‌های آن‌را پذیرفتند.

در بخش پایانی این آئین از همسران آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله موسوی اردبیلی و دو بانوی دیگر به‌عنوان اسوه‌های مقاومت تجلیل شد.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: