نقاشی در خانه‌ای قاجاری برای باقی گذاشتن اثری امروزی

1393/2/17 ۱۳:۲۴

نقاشی در خانه‌ای قاجاری برای باقی گذاشتن اثری امروزی

مالک خانه‌ی «زرگر» در یزد گفت: با خلق نقاشی روز سقف این بنای تاریخی می‌خواهیم برای 300 سال آینده، یک اثر از خودمان باقی بگذاریم.

 

مالک خانه‌ی «زرگر» در یزد گفت: با خلق نقاشی روز سقف این بنای تاریخی می‌خواهیم برای 300 سال آینده، یک اثر از خودمان باقی بگذاریم.

 یک هنرمند نقاش قصد دارد به‌صورت بداهه و آوانگارد با سبک و شیوه‌ی نقاشی خودش، سقف خانه‌ی «زرگر یزد» را که 300 سال قدمت دارد، نقاشی کند.

محمدحسین محتاج‌الله درباره‌ی این اقدام به خبرنگار ایسنا گفت: قرار نیست تغییر کاربری در خانه‌ی «زرگر» یا مرمت یا تعمیری در ان انجام شود. در واقع، کاری به بنا نداریم فقط با توجه به این‌که این خانه سه دوره‌ی تاریخی ارزشمند را از صفویه تا قاجار پشت سر گذاشته است، قصد داریم اثری از دوره‌ی کنونی نیز در این خانه به یادگار بگذاریم تا 300 سال دیگر، هنری از دوره‌ی ما نیز در این بنا وجود داشته باشد.

رییس انجمن صنفی هتل‌داران استان یزد با تأکید بر این‌که قرار نیست هیچ دخل و تصرفی در خانه‌ی زرگر یزدی انجام شود، اظهار کرد: فقط می‌خواهیم سقف و دیوارهای ایوان را به این صورت نقاشی کنیم. این کار روی گچ انجام می‌شود، بنابراین هیچ آسیبی به بنا وارد نخواهد شد.

وی که برای نخستین‌بار تعدادی از خانه‌های قدیمی یزد را در سال 1376 به هتل تبدیل کرد، تأکید کرد: در سال‌های گذشته، روی دیوار تعدادی از خانه‌های قدیمی یزد که به هتل‌ تبدیل شده‌اند، این کار را انجام دادیم. به‌نظر می‌رسد اکنون چون کار قدری گسترده‌تر است، خبر آن در این حد منتشر شده است.

او با تأکید بر این‌که خودش یکی از متعصبان نسبت به بافت‌های تاریخی است که در حوزه‌ی میراث فرهنگی دغدغه دارد، افزود: خلق این نقاشی توسط یک هنرمند به‌صورت پست‌مدرن و با تلفیق سبک قاجار انجام می‌شود. قطعا هر اقدامی که در چنین خانه‌هایی انجام شود با دوره‌های تاریخی آن خانه‌ها تناسب خواهد داشت.

وی همچنین در پایان اضافه کرد: اگر مسوولان میراث فرهنگی دغدغه‌ی حوزه‌ی میراث را دارند، نخست به فکر راه‌ حلی برای جلوگیری از خارج کردن 140 هکتار از 740 هکتار بافت تاریخی یزد توسط شورای شهر باشند که از سال گذشته در دست بررسی است و به‌زودی اجرایی و به‌دنبال آن، بخش زیادی از بافت تاریخی یزد نابود می‌شود.

پیش از این، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تأکید کرد: کشیدن نقاشی‌ روی سقف‌ خانه‌ی زرگری‌ها، پیش از اجرا باید توسط این اداره کل بررسی شود.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: