جنتی: فضای بهتر برای اصحاب فرهنگ در «پسابرجام»

1395/1/21 ۰۷:۳۷

جنتی: فضای بهتر برای اصحاب فرهنگ در «پسابرجام»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلات مالی در سال گذشته و موضوع اقتصاد مقاومتی در سال جدید گفت: سالی که گذشت نتوانستیم آنچه را که بایسته و در خورشأن هنرمندان است برای این قشر انجام دهیم لذا با توجه به قرار گرفتن در شرایط پسا برجام در اعتبارات در نظر گرفته شده سال 95، تلاش داریم فضای مناسب و بهتری برای اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه ایجاد کنیم.


 


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلات مالی در سال گذشته و موضوع اقتصاد مقاومتی در سال جدید گفت: سالی که گذشت نتوانستیم آنچه را که بایسته و در خورشأن هنرمندان است برای این قشر انجام دهیم لذا با توجه به قرار گرفتن در شرایط پسا برجام در اعتبارات در نظر گرفته شده سال 95، تلاش داریم فضای مناسب و بهتری برای اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه ایجاد کنیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین توسعه فرهنگ ایرانی -اسلامی با استفاده از ابزارهای فرهنگی هنر را از اولویت‌های مهم این وزارتخانه در سال 95 عنوان کرد و درباره اولویت‌های این وزارتخانه در سال 95 افزود: تلاش ما این است تا در حوزه کتاب مقداری نظارت بر چاپ و انتشار کتب را بیشتر کنیم.
به گفته وی، افرادی بعضاً کتاب‌هایی که محتوای مناسبی ندارند منتشر می‌کنند که باید سعی شود آنچه منتشر می‌شود با محتوا، کیفیت و مفید و مؤثر برای جامعه باشد.
نایب رئیس شورای عالی سینما در ادامه به برخی برنامه‌های حوزه سینما هم اشاره کرد و گفت: در حوزه سینما نیز تهیه فیلمنامه‌های خوب و مفید و با محتوا از اولویت‌های این وزارتخانه در سال جاری خواهد بود. جنتی تأکید کرد که در زمینه سینما باید امسال انرژی بیشتری گذاشته و بخصوص از نیروهای جوان، مستعد و مؤمن در کشور در حوزه سینما استفاده شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به وجود برخی نواقص در حوزه هنرهای نمایشی در سالی که گذشت، اظهار داشت: امسال مصمم هستیم با اعتباراتی که در اختیار قرار می‌گیرد هم نواقصی که در سال گذشته داشتیم و نتوانستیم به برخی وعده‌ها عمل کنیم را برطرف و هم فضاهای نمایشی را توسعه بدهیم. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال گفت:‌ کمک به هنرمندان فعال حوزه هنرهای نمایشی نیز در سال جاری مد نظر و در اولویت‌ است.
عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه موضوع اقتصاد و فرهنگ و هنر را جزو سیاست‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره برشمرد و گفت: از ابتدای قبول مسئولیت در این وزارتخانه این موضوع را دنبال کردیم و درصددیم این مهم را به نتیجه برسانیم.
به گفته جنتی، درتلاشیم به گونه‌ای پیش برویم که موضوع اقتصاد خلاق در جامعه جا افتاده و نهادینه شود.
وی از همه شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ و حتی ثروتمندان بزرگ خواست برای توسعه فرهنگ و هنر کشور با سرمایه خود وارد عمل شوند.
ضرورت ایجاد گفتمان اقتصاد مقاومتی
علی جنتی همچنین در جلسه ۶۵۸ شورای فرهنگ عمومی تحقق ابعاد گوناگون اقتصاد مقاومتی را مستلزم ایجاد گفتمان و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی دانست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امید آن است که در سال جدید با نشاط بیشتر موضوع‌ها را در شورای فرهنگ عمومی پیگیری نماییم و شاهد دستاوردهای تأثیرگذار در حوزه فرهنگ باشیم. جنتی با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» بیان داشت: توجه ایشان در سال‌های گذشته نیز به مقوله اقتصاد مقاومتی معطوف بوده است و در همین راستا ایشان ۲۴ بند از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در سال ۱۳۹۲ ابلاغ کردند که از زمان تشکیل دولت یازدهم به فراخور نقش دولت در اجرای این سیاست‌ها، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس جمهوری به طور مستمر تشکیل شده و در این مدت حدود یازده برنامه را آماده کرده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین راستا بیان داشت: در ابتدا باید با استفاده از بیانات رهبر معظم انقلاب طی سال‌های گذشته در خصوص ابعاد گوناگون اقتصاد مقاومتی مانند وجدان کار، اصلاح الگوی مصرف و سبک زندگی اسلامی - ایرانی و با بهره‌مندی از مقالات و کتب انتشار یافته در این حوزه به مفهومی درست دست یابیم. سیاست‌های بیست و چهار گانه ابلاغی رهبر معظم انقلاب می‌تواند راهنمایی مناسب برای یافتن این تعریف باشد.
وی در ادامه افزود: با تمامی موانع موجود، دولت به دنبال حرکت به سمتی است که در کشور با موانع جدی اقتصادی مانند فقر و بیکاری روبه‌رو نباشیم و این امر مستلزم فرهنگ‌سازی است.

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: