رونمایی آخرین تصحیح «مثنوی معنوی» در نمایشگاه کتاب

1393/2/2 ۱۳:۱۸

رونمایی آخرین تصحیح «مثنوی معنوی» در نمایشگاه کتاب

آخرین تصحیح مثنوی معنوی، با تصحیح حسن لاهوتی در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود. «مثنوی معنوی» مجلد اول (دفتر اول و دوم) با تصحیح مجدد و ترجمه زنده‌یاد حسن لاهوتی، 19 اردیبهشت، همزمان با روز اسناد و میراث مکتوب در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شو

 

آخرین تصحیح مثنوی معنوی، با تصحیح حسن لاهوتی در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود.

«مثنوی معنوی» مجلد اول (دفتر اول و دوم) با تصحیح مجدد و ترجمه زنده‌یاد حسن لاهوتی، 19 اردیبهشت، همزمان با روز اسناد و میراث مکتوب در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود.

آخرين تصحيح رینولد. ا. نیکلسون، نسخه مبنا و شروع کار زنده‌یاد لاهوتی برای تصحیح جدید مثنوی بوده و در ادامه آن را با نسخه قونیه مقابله کرده است. این در حالی است که نیکلسون نیز تصحیح خود را از روی نسخه قونیه به سرانجام رسانده بود.

مثنوی معنوی، شاهکار عارف و شاعر شهیر ایرانی، مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، سال‌ها پیش با تصحیح عالمانه و محققانه دانشمند انگلیسی، رینولد .ا. نیکلسون، انتشار یافت. از این تصحیح تاکنون با عنوان موفق‌ترین و منقح‌ترین تصحیح مثنوی در دنیا یاد شده است.

نیکلسون بعدها در پاره‌ای از تصحیح‌های خود تجدیدنظر کرد و نسخه‌بدل‌ها و قرائت‌های مختلف نسخ خطی مثنوی قرن هفتم از جمله نسخه قونیه را نیز انتشار داد که همگی آن‌ها در چاپ حاضر اعمال شده است، به نحوی که می‌توان این چاپ را آخرین تصحیح نیکلسون از مثنوی و صحیح‌ترین متن آن دانست که بر‌اساس کهن‌ترین نسخ خطی به شیوه علمی، انتقادی تصحیح شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: