پژوهشی در تصویر زنان در سده سیزدهم

1393/2/2 ۱۳:۱۷

پژوهشی در تصویر زنان در سده سیزدهم

موضوع کتاب حاضر بررسی و تحلیل تصویر زنان در نقاشی های سدة سیزدهم است. این پژوهش در قلمرو مثلثی شکل می‌گیرد که سه گوشه آن را موقعیت اجتماعی زنان، نقاشی و عکاسی سده سیزدهم تشکیل داده است و در واقع مروری بر نقاشی این دوران با محوریت تصویر زنان است.

 

موضوع کتاب حاضر بررسی و تحلیل تصویر زنان در نقاشی های سدة سیزدهم است.

این پژوهش در قلمرو مثلثی شکل می‌گیرد که سه گوشه آن را موقعیت اجتماعی زنان، نقاشی و عکاسی سده سیزدهم تشکیل داده است و در واقع مروری بر نقاشی این دوران با محوریت تصویر زنان است.

هدف تحقیق، بررسی تغییرات نقش زنان در نقاشی در رابطه با تحوّلات اجتماعی و سیاسی دوران تجددگرایی و مشروطه خواهی بوده است. از طرف دیگر شناخت رابطه این تغییرات با مهم‌ترین چالش این دوران یعنی تقابل بین دو قطب شرق و غرب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تحلیل و تأویل براساس متون کلامی (سفرنامه‌ها، مدارک تاریخی، تحلیل‌ها و ...) و متون تصویری (حدود 900 تصویر نقاشی و عکاسی از زنان) انجام گرفته است.

مطالب اثر در چهارفصل تنظیم شده که در فصل نخست به شرایط اجتماعی زنان در دورة قاجار پرداخته شده است. فصل دوم به تصویر زنان در سه شیوة غالب نقاشی دوران، شیوة نگارستان، دورة گذار و طبیعت گرایی، اختصاص دارد. در فصل سوم تصویر زنان در مهم ترین اسلوب ها و مضامین بررسی شده و در فصل چهارم سه متن تصویری با رویکرد بینامتنی مورد خوانش قرارگرفته است.

فهرست مطالب کتاب به این شرح است:

نگاهی به وضع زنان

تصویر زنان در نقاشی سده سیزدهم

تصویر زنان در اسلوب‌ها و مضامین

تقابل‌های دو تایی در سه متن تصویری

سخن آخر

فهرست منابع فارسی و غیرفارسی

«راز نگار: پژوهشی در تصویر زنان در سده سیزدهم» نگاشته مریم لاری از سوی پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران در 333 صفحه مصور منتشر شده است و با شماره ثبت 506895 در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی موجود است.

کتابخانه مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: