تلفنخانه تهران ۳۰ مهرماه ۱۳۰۵ در عمارت جدید آغاز به کار کرد. در سال ۱۲۶۵ شمسی و مصادف با ۱۸۸۶ میلادی، برای اولین بار در ایران، یک رشته سیم تلفن بین تهران و شاهزاده عبدالعظیم به طول ۷/ ۸ کیلومتر توسط بوآتال بلژیکی که امتیاز راهآهن ری را داشت، کشیده شد. ولی، در واقع مرحله دوم فناوری مخابرات در تهران از سال ۱۲۶۸ شمسی، یعنی 13 سال پس از اختراع آن، با برقراری ارتباط تلفنی بین دو ایستگاه ماشین دودی و شهر ری آغاز شد.
صفحه اول روزنامه های امروز دوشنبه 30 مهر
دومین روز نشست «پرسش از امر دینی در عصر حاضر (بازخوانی روایت بیژن عبدالکریمی از امر دینی)» امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در حال برگزاری است.
ان شاءالله رحمتی در نشست «پرسش از امر دینی در عصر حاضر» با بیان اینکه وجه سلبی در آرای عبدالکریمی نسبت به وجه ایجابی غالب است، گفت: راه مواجهه با متون قدسی چیزی نیست که امروز قطع شده باشد.
رئیس فرهنگستان علوم در نشست «پرسش از امر دینی در عصر حاضر» با بیان اینکه دین صِرف عقاید نیست بلکه یک امر وجودی است، گفت: جهان دینی با ظهور تجدد، پوشیده و غایب شده است.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخیرا در پی نوسانات ارزی کشور و آنچه ندادن ارز به این وزارت از سوی بانک مرکزی عنوان می شود، استادان اعزامی خود را از کشورهای مختلف جهان به ایران فراخواند.
علی اشرف صادقی زبانشناس و عضو فرهنگستان زبان در مراسم بزرگداشت درگذشت دکتر سید محمد دبیرسیاقی، آثار وی را سرمایه گرانبهای ادبی ایران خواند. صادقی در مراسم بزرگداشت دبیرسیاقی لغت شناس و پژوهشگر قزوینی که شانزدهم مهرماه جاری درگذشت و امروز شنبه گرامیداشتش در کتابخانه ملی برگزار شد، از تلاشهای ادبی دبیرسیاقی تقدیر کرد و 80اثر او را از داراییهای باارزش ادبی ایران خواند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از معرفی گنبدکاووس به عنوان نامزد شهر جهانی صنایع دستی در حوزه فرش ترکمن به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) خبر داد.
یک دندان متعلق به کودک نئاندرتال (انسانهای اولیه) برای نخستین بار در پناهگاه صخرهای باوه یوان در استان کرمانشاه کشف شد. به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سامان حیدری گوران سرپرست هیات باستانشناسی این محوطه باستانی امروز یکشنبه با اعلام این خبر گفت: این نخستین بار است که بقایای یک انسان نئاندرتال به صورت قطعی در کشور ایران کشف میشود.
زمانی که تقریباً جامعه شناسی در ایران مطرح نبود دکتر غلامحسین صدیقی (1371-1274 خورشیدی) این رشته را در ایران بنیانگذاری کرد، البته خدمات او تنها به این مسأله ختم نشد؛ صدیقی در جایگاه یک واردکننده علم جامعهشناسی، علوم غربی را با علوم شرقی و زیرساختها و بسترهای آن درهم آمیخت و علم و آگاهی این ابتکار باعث شد که ما به جامعهشناسی به شکلی بومی و وطنی آن برسیم
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید