اخبار

نتیجه جستجو برای

در جامعه كتاب‌نخوان ایران كه شمارگان كتاب‌ها و نشریات و آثار چاپی بسیار ناچیز است، اقبال به آثار و نوشته‌های یك نویسنده بسیار نادر و حتی می‌توان گفت، شگفت‌انگیز است؛ به ویژه اگر این نویسنده، اهل باج دادن به مخاطب نباشد و به هیچ عنوان حاضر نشود به سبك و سیاقی بازاری و عامه‌پسند بنویسد و در نوشتار و گفتار، معیارها و شاخص‌های علمی را رعایت كند

( ادامه مطلب )

جنبش مشروطه در ایران تغییر بزرگی ایجاد کرد و منشأ تحولاتی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شد. شعر و ادب فارسی هم متأثر از آن جنبش بزرگ، متحول شد. افکار نو، به‌سرعت در جامعه ادبی ریشه دوانید. نهضت ترجمه تأثیرات غیرقابل انکاری در ضمیر شاعران و نویسندگان ایرانی گذاشت. سبکهای ادبی جدیدی سر برآوردند و نوگرایی ادبی توسط تجددخواهان رونق گرفت.

( ادامه مطلب )

همایون کاتوزیان در هشتاد و دومین نشست کتابفروشی آینده گفت: ضرب‌المثلی داریم که سیب را بیندازیم بالا ده تا چرخ می‌خورد و پایین می‌آید! و این اصل مطلب جامعه کوتاه مدت است. تاریخ ایران تاریخ بلندی بوده، اما مرکب از این کوتاه مدت‌های به هم پیوسته است.

( ادامه مطلب )

روزهای پایانی سال 1395 زمان مناسبی برای حضور در سخنرانی‌های چهره‌های مهم علم سیاست و تاریخ در ایران بود. از یکسو حضور دوباره سیدجواد طباطبایی در سخنرانی‌های متعددی در تهران و مشهد و از سوی دیگر نشست بررسی آرا و آثار محمدعلی همایون‌کاتوزیان با شرکت خود او در دانشگاه تربیت مدرس، فرصت مناسبی برای اهل علم به وجود آورد تا بتوانند به صورت مستقیم از استادان رشته‌های مختلف حوزه علوم انسانی بهره گیرند

( ادامه مطلب )

همایون کاتوزیان، تاریخ‌نگار و جامعه‌شناس مطالعه کتاب «ایرانیان: دوران باستان تا دوره معاصر» را به لحاظ ارائه اطلاعات تاریخی مناسب دانست.

( ادامه مطلب )

همایون کاتوزیان گفت: در کتاب «اقتصاد سیاسی ایران» آنچه را که در دوره پهلوی تجدد و مدرنیسم نامیده می‌شد شبه‌مدرنیسم نامیدم و توضیح دادم که اگرچه گام‌های کوتاه و بلندی برای تغییر و تجدد برداشته شد اما بیشترشان بر مبنای کپی کردن صرف «تقلید میمون‌وار» از غرب بود.

( ادامه مطلب )

محمدعلی همایون کاتوزیان را می‌توان از بازماندگان نسل طلایی فرهیختگان ادب و فرهنگ ایران دانست. نسلی که تا به امروز هم جامعه فرهنگی ما از حاصل دسترنج آنها استفاده می‌کنند و نام ایران را با کوشش فراوان خود بر بلندای محافل فرهنگی حفظ می‌کنند. او نیز همچون همنسلان خود جامع‌الاطراف است و در کنار پژوهش‌های خود در اقتصاد، تاریخ و جامعه‌شناسی و البته ایران‌شناسی، دلی هم در گرو ادبیات کلاسیک و مدرن ایران دارد؛ از سعدی به شیرینی سخن می‌گوید

( ادامه مطلب )

کنفرانس جامعه‌شناسی تاریخی با محوریت بررسی و نقد آثار همایون کاتوزیان در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌شود.

( ادامه مطلب )

دکتر ابوالفضل دلاوری، استاد جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر همایون کاتوزیان را از آن جهت که گرایش‌های ابطال‌گرایانه در علم اقتصاد و سیاست دارد، پوپری خواند و رویکرد جامعه‌شناختی او را بهره‌مند از نگاه پوپری دانست.نشست «تبارشناسی و نقد نظری نظریه‌های جامعه‌شناسی دکتر کاتوزیان» با حضور جمعی از جامعه‌شناسان و محققان تاریخ چندی پیش به همت انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار شد.

( ادامه مطلب )

ابوالفضل دلاوری در نشست «تبارشناسی و نقد نظری نظریه‌های جامعه‌شناسی محمدعلی همایون کاتوزیان» با اشاره به این که کاتوزیان، مورخ نیست بلکه او یک اقتصاد‌دان بزرگ است، گفت: چرا از کاتوزیان با عنوان «فوگل ایرانی» یاد می‌شود؟ به این دلیل که او و فوگل دغدغه‌های مشترک داشته‌اند و درک و دغدغه مشترک، نظریات مشابهی را بروز می‌دهد.

( ادامه مطلب )

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: