ساختار اقتصادی ایران در عصر مشروطه بر مبنای اقتصاد کشاورزی روستاییان، دامداری ایلات و عشایر، واسطهگری تجار و اصناف بود. روحانیون واسطۀ مردم و شرع اسلام و دیوانیان و درباریان هم واسطۀ مردم و دولت بودند؛ این ساختار نمیتوانست بازتابندۀ چیزی باشد که مشروطهخواهان «ملت» مینامیدند. اکثر ایلیاتیها از فرمانهای خان پیروی میکردند و حکم خان در ایل روا بود.
رواج تجدد در ایران دو سده اخیر، هم موافقان هم مخالفانی داشته است؛ آنان که مدرنیزاسیون ایران را راهی برای گریز از گرفتاریهای یک جامعه سنتی دانستهاند و کسانی که برآناند تجدد و مدرنیزاسیون، پدیدهای غربی بوده، با جامعه ایران همخوانی نداشته است. ادوارد براون، ایرانشناس پرآوازه انگلیسی که در دوره قاجار به ایران آمده است، هنگام روایت اقامت در یک مهمانخانه در راه قزوین به تهران، با تصویری روبهرو میشود که او را به نقد رواج شیوه زندگی غربی در ایران میکشاند.
«غربزدگی» مشهورترین و چالشبرانگیزترین کتاب جلال آل احمد به شمار میآید و معمولاً او را به همین کتاب میشناسند. آلاحمد در این کتاب، نشانهها و آثار ورود مدرنیزاسیون به ایران را بر سبک زندگی ایرانیان بررسی کرده است. از این منظر، آل احمد با مدرنیته مشکلی ندارد و جامعه خودی را، به دلیل عدم پویایی و در جا زدن، به سختی مورد نکوهش قرار میدهد. بحث جلالآل احمد بر سر پذیرش مدرنیزاسیون بدون فراهم بودن زمینهها در نتیجه، عدم توجه به پیامدهای منفی چنین پذیرشی است. او در «غربزدگی» ادعای ارائه پژوهشی علمی را ندارد (ص 30 و 42)، بنابراین بیش از آنکه به مبانی هستیشناسی، معرفتشناسی و روششناسی مدرنیته پایبند باشد، ناهنجاریهای ناشی از وارد کردن بیقید و شرط فناوری (مدرنیزاسیون) را به جامعهای که تولیدکننده نیست، مورد بحث قرار داده است
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید