فلسفه هم در غرب و هم در ایران پیش از هر چیزی، فعالیتی دانشگاهی یا حوزوی است؛ یعنی فلسفه به طور مستقیم با مردم عادی و کوچه و بازار در ارتباط قرار نمیگیرد و تنها میکوشد تا فیلسوفان را طرف توجه خود قرار دهد. از این رو، فیلسوفان الزاماً شهرت عامه ندارند و تنها در میان اهالی فلسفه شناخته میشوند، اما مسألهای که موجب میشود فلاسفه شهرت روزمره پیدا کنند، درگیر شدن فلاسفه با مسائل سیاسی است.واقعیت این است که جایگاه پرداخت به مسائل سیاسی، در رسانهها است.
گرامیداشت ضیاء موحد فیلسوف و شاعر دوشنبه 22 آبانماه در موسسه خانه کتاب برگزار میشود.
یوید کی کندی استاد تمام دانشگاه مونت کلر نیوجرسی است. او از استادان صاحبنام در زمینه فلسفه تعلیموتربیت است که در حوزه «فلسفه کودک»، «فلسفه در مدرسه» و «مطالعات فرهنگی» نیز صاحب تخصص است. او همانند بنیانگذار فلسفه برای کودکان، متیو لیپمن، در دانشگاه مونت کلر تدریس میکند و صاحب تألیفات زیادی در این رشته است که اغلب آثار او به مرجعی در این حوزه بدل شدهاند.
10 داستان برتر فلسفی وقتی فیلسوفها داستانسرایی میکنند بعضی از متفکران، برای بیان اندیشههای خود، از تکنیکهای تخیل و خلاقیت در رمان و داستان بهره گرفتهاند.
اسپینوزا از فیلسوفان قرن 17 اروپاست. به جهت آنکه وى کل هستى را جوهرى واحد مىداند، برخى او را عارف وحدت وجودى انگاشتهاند، اما با توجه عمیقتر به فلسفه وى معلوم مىشود که او را نه تنها نمىتوان عارف دانست بلکه وى از زمره فیلسوفان متجدد و پیرو دکارت (کارتزین) است و همانطور که فلسفه جدید مبتنى بر محوریت بشر و اندیشه اومانیستى است، فلسفه اسپینوزا نیز از این امر مستثنا نیست و لذا اندیشه او را نمىتوان عرفانى دانست
ژان ژاک روسوژان-ژاک روسو (به فرانسوی Jean-Jacques Rousseau متولد ۲۸ ژوئن ۱۷۱۲ و درگذشته۲ ژوئیه ۱۷۷۸) متفکر سوئیسی، در سده هجدهم و اوج دوره روشنگری اروپا میزیست. اندیشههای او در زمینههای سیاسی، ادبی و تربیتی، تأثیر بزرگی بر معاصران گذاشت. نقش فکری او که سالها در پاریس عمر سپری کرد، به عنوان یکی از راهگشایان آرمانهای انقلاب کبیر فرانسه قابل انکار نیست. اگر چه روسو، از نخستین روشنگرانی است که مفهوم حقوق بشر را بطور مشخص به کار گرفت، اما نزد او از این مفهوم تنها میتوان به معنایی ویژه و محدود سخن به میان آورد. در مجموع باید گفت که وی رادیکالتر از هابس و جان لاک و شارل دو مونتسکیو میاندیشید.
کارل یاسپرس؛ فیلسوف اگزیستانسیالیست آلمانی از جمله فیلسوفانی است که به مسئله «ارتباط» به عنوان بنیادی برای کمال و رشد فردیت انسان می پردازد. از نظر وی در درجه اول گوهر آدمی و به تبع آن فلسفه در نحوه ارتباط یابی انسانی با دیگران نهفته است. در همین راستا وی، ارتباط را تنها با دیگر انسانها محدود نمی سازد، بلکه ارتباط آدمی را با امر متعالی (خداوند) مدنظر دارد. مطلبی که از پی می آید به مسئله «ارتباط» در آرای یاسپرس به عنوان بنیادی ترین امکان فراروی انسان می پردازد.
فیلسوف و عارف و طبیب قرن هفتم هجری جناب حکیم اوحدالدین طبیب رازی از جمله متفکران و نویسندگان کمتر شناخته شده در تاریخ ادبیات ایران(به ویژه در دوران معاصر و امروز کشورمان) محسوب میشود. طبیب رازی،هم به نثر مینوشته و هم به نظم. او در شعر به «اوحدی» تخلص میکرده و هم به «رازی» و آثاری که از او بر جای مانده، تحقیقاً در دو زمینه «طبی ـ علمی» و «فلسفی ـ عرفانی» است و چنین بر میآید که از سویی «حکیم و طبیب» بوده است و از سوی دیگر فیلسوف و عارف و شاعر.
در سالهای اخیر بسیاری از استادان علوم انسانی از نظریهزدگی اهالی این رشته در ایران مینالند و معتقدند كه تاكید وسواسگونه محققان ایرانی بر استفاده از نظریههای غربی، هرچه جدیدتر و غریبتر بهتر، باعث شده آثاری كه تحت عنوان پژوهش در ایران نوشته میشود، قبل از هر چیز ربطی به ایران نداشته باشد و تنها در حد بازنمایی كژ و كوژ اندیشههای غربی باقی بماند.
مجله فلسفی «philosophersmag» در مقالهای به بررسی محتوای بحث بین پیتر گرگوریبوقوسیان، فیلسوف آمریکایی، استادیار در دانشگاه پورتلند، فعال اجتماعی و نویسنده و جیمز لیندسی، نویسنده میپردازد؛ بحثی که حول محور نیاز فلسفه و فیلسوفان به ریاضات و علوم شکل میگیرد و میگوید علومی که زمانی از فلسفه برخاسته است میتواند به کمک این علم مادر بیاید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید