مقطع کنونی که ما در آن زندگی میکنیم و نحوه زندگی و اندیشههای موجود عصر حاضر، محصول اتفاقات و تفکرات قرون گذشته است. انسان موجودی است تأثیرپذیر و متغیر که هرگاه در شرایط جدیدی قرار گیرد بلافاصله خود را با آن وفق میدهد.
اراسموس را فرزند یتیم جنبش اصلاح دین مینامند. آوازۀ او در اصلاحات مسیحی، قبل از مارتین لوتر در اروپای مسیحی پیچید اما هیچگاه نتوانست به شهرت او برسد. اراسموس هر چند در پروژه اصلاحات کلیسا بر لوتر فضل تقدم داشت اما به هیچوجه بیپروایی و جسارت او را نداشت. هرچند این را نمیتوان به حساب ترس و بزدلی اراسموس نوشت اما میتواند نشانهای از نوعی محافظهکاری برآمده از تجربه و عقلانیت او باشد.
این امر در عین حال زمینههای تمرکز و تهذیب و تفکری تازه را برای مسیحیت، پاپ و آبای کلیسا فراهم کرد. کلیسا یک بار با چوبههای اعدام ژاکوبنها به رهبری روبسپیر (از ۱۷۹۲ تا ۱۷۹۴) روبرو شد و بیش یک قرن بعد با ناخداگرایانی که خود را سوسیالیست یا کمونیست میخواندند… هنوز مارکس و ایدههایش ظهور نکرده بود…
وقتی مطالعۀ متن پارسی کتاب «تاریخ مذهبی اروپا»، اثر پاتریسیا بریل را به پایان میرساندم، نکتۀ جالبی در فصل بیستم با عنوان «قرن بیستم؛ دوران وحدتگرایی» به نظرم رسید که تطابقی غریب با اوضاع ما در جهان اسلام و روابط بینالمذاهب دارد.
کتاب مقدس نام مجموعه ای از نوشته های کوچک و بزرگ است که مسیحیان تمام آنها را و یهودیان بخشی از آنها را کتاب آسمانی و دینی خود به حساب آوردند. بخش مشترک بین یهودیت و مسیحیت را یهودیان کتاب عهد و مسیحیان عهد قدیم (عتیق) می نامند. بنابراین ما دو مجموعه نوشته در اختیار داریم که برای سهولت کار باید مطابق اصطلاح مسیحی واژه های «عهد قدیم» و «عهد جدید» را برای آنها به کار ببریم. یکی از نام هایی که بیشتر در زبان های عربی و فارسی برای کل این دو مجموعه رایج شده است یعنی واژه «عهدین» اشاره به همین اصطلاح مسیحی «دو عهد» دارد.
تهران یکبار دیگر شاهد برگزاری نشستی برای گفتگو با جهان مسیحیت و این بار نمایندگان کلیسای ارتدوکس یونان بود. ششمین دور نشست مشترک مرکز گفتوگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای ارتدوکس یونان پس از یك وقفه نسبتا طولانی برگزار شد.
انجمن علمی دانشجویی تاریخ دانشگاه اصفهان، نشست دیدگاه مشترک میان تشیع و مسیحیت ارتدکس را برگزار می کند.
رساله مشتمل است بر سه گفتار در مورد خلقت انسان ، ترکیب وجود انسان و نحوه تقرر آدمی در جهان . در هر دفبار موضوعات فوق به طور تطبیقی بین ادیان یهودی ، مسیحی ، مزدائی، هندوئی و بودائی به بحث گذاشته شده و با موشکافی در آراء هر دین تحلیل شده اند. گفتار نخست درباره نخستین وجود انسان یا نخستین زوج آدمی ، نحوه تکوین آنها و چگونگی هتوط بشر تا به وضعیت فعلی بحث میکند گفتار دوم به بررسی چگونگی نفس و رابطه آن با تن و قوای روحانی انسان در دینهای مختلف میپردازد
اولین همایش مطالعات تطبیقی اسلام و مسیحیت به همت دفتر تبلیغات اسلامی در بهمن ماه برگزار می شود.
شورای عـالی واتیکان در سال ۱۸۷۰ اساسنامهای تدوین کرد که در ماده اول از فصل دوم آن آمده بود: «اگـر شـخصی بـگوید که خدای واحد حقیقی را که خالق و خداوند ماست نمیتوان با نور عقل طبیعی انسان از روی چـیزهایی که خلق شدهاند، بهطور قطع شناخت، چنین شخصی ملعون باد.» (۱) اگر کسی نـداند که مقصود از عقل در ایـن اسـاسنامه، کدام عقل است و اساسنامه چه کسی را مورد لعن و طعن قرار داده است، در شگفتخواهد شد; در شگفت از تمجیدی چنین رسا از عقل توسط کلیسای کاتولیکی که عقلایی چون گالیله را پشت میز محاکمه نشانده است. لعـن اساسنامه آشکارا متوجه ایمانوئل کانت است و اشاره به برانداختن مابعدالطبیعه سنتی توسط او دارد. نفرت اصحاب کلیسا از او تا بدان حد بود که کشیشان، سگان کلیسا را به نام او میخواندند. (۲) اما مقصود از عقل در این اسـاسنامه چـیست؟ و اصولا عقلانیت کلیسای قرون وسطی چگونه عقلانیتی است؟
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید