در پایان قرن اول هجری، وضعیت جدیدی در جهان اسلام در حال شکلگیری بود. با شروع قرن دوم هجری، دین اسلام تا آفریقا گسترش پیدا کرد و در این فرایند با فرهنگ یونانیمآبی و رومی همسایه شد. متأسفانه برداشت حکومت اموی از اسلام یک دین عربی بود و قصد داشتند تنها با استفاده از ظرفیتهای قبایل و فرهنگ عربی، امپراتوری اسلامی را اداره کنند.
در تقویم، روز چهاردهم مرداد بهنام صدور فرمان مشروطیت و روز حقوق بشر اسلامی و کرامت اسلامی نامگذاری شده است؛ دو رویدادی که در برابر فقه شیعه، پرسشهای جدیدی را مطرح کرده و افقهای جدیدی برای اجتهاد گشوده است. هرچند استبداد و رعایتنکردن حرمت انسانها در سلسله پادشاهان گذشته مردم را به محدودکردن اختیارات حاکمان کشاند ولی نباید از تحول اندیشههای متفکران مسلمان در توجه و تلاش برای بهدستآوردن این نعمتها چشمپوشی کرد. پیرامون رابطه اسلام و حقوق بشر در میان متفکران اسلامی نظرات مختلفی وجود دارد؛ از مخالفت تا سازگاری کامل در این نظریات به چشم میخورد. البته مخالفت با حقوق بشر منحصر به برخی کشورهای اسلامی نیست و متفکران برجستهای با توجیههای فلسفی با مبانی انسانشناختی و معرفتشناختی حقوق بشر سر ناسازگاری دارند.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید