رییس دانشگاه مذاهب اسلامی یکی از اهداف برگزاری کنفرانس علوم انسانی و دینی؛ مبارزه با افراط گرایی را تعریف دقیق آن دسته از مفاهیم دینی دانست که موجب کج اندیشی خشونت طلبان می شود.
به تعبیر قرآن کریم باید مسجد را با زینت و زندگی مردم گره بزنیم. آیا مساجد فاقد آن زینتی هستند که نسل جوان زندگیاش را بدان گره زده است؟ چرا نسبت به مسجد نوعی از بیرغبتی و گریز وجود دارد؟
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: کسانی که به سمت افراط گرایی، خشونت و تکفیر میروند، نه فقیه و نه مفسر هستند و نه سابقه تحصیلات دینی دارند، بلکه مشکل دور بودنشان از علوم دینی است.
تعریف اهداف فرهنگی برای «جامعه کلان اسلامی» - که «امت اسلامی» نام میگیرد- یک ضرورت اجتنابناپذیر است. در میان این اهداف، اساسیترین آنها ایجاد و تعمیق هویت اسلامی در مسلمانان با قطع نظر از مذاهب آنان است. «هویت اسلامی» یک هدف کلان است که باید در جامعه اسلامی ایجاد و تعمیق شود و هر فرد در عین وابستگی به مذهب خود، به آن ارزش نهد تا در نهایت همه با هم، آهنگ یک هویت جامع را سر دهند.
مهدی فرخیان: وقتی امام موسی صدر در اواخرسال ۱۳۳۸ سرزمین مادری خود، ایران را بهسوی لبنان ترک میکرد، علمای کم شماری را میشد پیدا کرد که توانایی تطابق خود با ظرفیتهای جهان جدید را داشته باشند. او البته از مطالعه برای ریشهیابی عوامل عقبماندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شیعیان لبنان آغاز کرد. او بهعنوان یک عالم دینی، محصور در مطالعه نماند و از مطالعه به گفتوگو رسید و از گفتوگو به عمل. روزی که با هدف ایجاد بسترهای مناسب برای گفتوگوی ادیان، تصمیم گرفت به عنوان یک روحانی شیعه در کلیسای کبوشیین سخنرانی کند، هیچ عالمی چنین حضوری را تجربه نکرده بود، حضوری که مصداق عینی و عملی برای تحقق آرمان گفتوگو بوده است. به این اعتبار،مؤسسه فرهنگی امام موسی صدر بحث «الگوهای گفتوگو» در اندیشه امام موسی صدر را برگزیده و با دعوت ازحجتالاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی در این باب به گفتوگو نشسته است.
اگر فقه به درستی استنباط، عرضه و محقق شود و راهكارهای تحقق آنرا در جامعه مانند قانونگزاری تأمین كنیم، قطعاً بیشترین نقش را در تمدنسازی خواهد داشت. بررسی جایگاه فقه در فرآیند تمدنسازی اسلامی، موضوعی بود که موجب شد برای گفتوگو در این باره، به سراغ حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی برویم. آنچه منجر شد ما به سوی این استاد حوزه و دانشگاه رهنمون شویم، ریاست وی بر مؤسسهی «فقاهت و تمدنسازی اسلامی» بود. این مؤسسه بر این باور شکل گرفته است که «تولید نقشهی راه برای تمدنسازی تنها از عهدهی فقهای توانمند ساخته است. از این رو، این مؤسسه در قدم اول، بر خود لازم میداند تا روش اجتهاد را اصلاح کرده و اجتهادی مبتنی بر ظرفیتهای فقه شیعه تولید نماید و فقهایی متعهد با افکاری مترقی و روشن تربیت کرده و آنگاه به تولید تمدن اسلامی اقدام نماید.»
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در مراسم افتتاح کرسی فقه زیدیه در دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: مذاهب مختلف با همکاری و تعامل، چالشهای جهان اسلام را حل کنند.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: اگر میخواهیم تعامل مؤثر داشته باشیم باید از دادن هرگونه سوژه برای مانور تکفیریها از سوی شیعه و سنی پرهیز شود و هیچگاه نباید یک دیدگاه و مذهب را با یک دید کلی نگاه کرد.
تکفیر هم بر وضع کنونی و هم بر آینده جهان اسلام مخاطرات جدی و جبران ناپذیری بر جای می گذارد و باید علمای جهان اسلام به صورت شفاف حکم به حرمت تکفیر بدهند. حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، طی سخنانی در کنفرانس "صلح، اعتدال، عقل سلیم و ابتکار علمای اسلام" با اشاره به ضرورت مقابله با تکفیر، گفت: تکفیر همانند آلوده سازی محیط زیست است که در صورت وقوع، فضای زیستن را بر همه تنگ و سخت خواهد کرد.
حكمت متعاليه فهمى را ايجاد مى كند كه اگر شما آنرا كنار بگذاريد، فقيه سياسى از بخشى از يك فهم عميق و ژرف محروم مى شود و نمى تواند استنباط فقه سياسى دقيقى داشته باشد. در پاسخ به اين سؤال كه نحوه ابتناى فقه سياسى بر فلسفه اسلامى يا حكمت متعاليه چگونه است؟ بايد گفت اين بحث، يك بحث پيچيده و ذواضلاعى است و جاى كار فراوانى دارد، اما با بررسى اجمالى يك كار اجتهادى ملاصدرا در زمينه فقهى، تا حدودى ابعادى از اين ابتنا بهدست ميآيد كه بايد تكميل و بازسازى شود. در حقيقت، سؤال اين است كه آيا حكمت متعاليه اجتهاد را كنار مى گذارد يا اينكه حكمت متعاليه اجتهاد رايج و مصطلح را تكميل مى كند؟
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید