اخبار

نتیجه جستجو برای

می‌گوید بعضی‌ها در دنیای شعر و ادب مثل نخود باکیفیتی هستند که در هر دیگ درهم‌جوشی به خوبی جا می‌افتند، یعنی شعر می‌گویند، برای دیگران کار چاق می‌کنند، مجموعه شعر چاپ می‌کنند، بزرگداشت برگزار می‌کنند و... اما همین که شاعری دید از تلویزیون خانه‌اش خون بیرون می‌ریزد و دست به قلم شد تا دردی را روایت کند انگ شاعر دولتی بودن به او می‌زنند.

( ادامه مطلب )

با حضور رئیس‌جمهور آئین افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد.

( ادامه مطلب )

پس از مدت‌ها سکوت مسئولان میراث فرهنگی مقابل خبرها و عکس‌العمل‌های اطرافیان مالک «بزرگترین خانه‌ی تهران»، یک کارشناس از اداره کل میراث فرهنگی تهران در این خانه‌ی تاریخی حضور یافت و آن را بررسی کرد، سپس نظر آن کارشناسِ ناشناس درباره‌ی ارزشمند بودن یا نبودن این بنا از زبان رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران بیرون آمد که «این بنا ارزشمند نیست و قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را ندارد».

( ادامه مطلب )

نکوداشت «منصوره اتحادیه»، تقدیر از یک فرد خاص نیست؛ تقدیر از تلاش تاریخ‌نگارانی است که سعی کرده‌اند، تاریخ کشورشان را خود به رشته تحریر درآورند و منصوره اتحادیه که در دویستمین شب بخارا، مورد تقدیر قرار گرفت، علاوه بر این ویژگی، یکی از زنان تأثیرگذار این عرصه است. دکتر منصوره اتحادیه (نظام‌مافی) در حوزه تاریخ‌نگاری دو ویژگی منحصربه‌فرد دارد؛ نخست فاصله‌گرفتن از روایت‌های غالبا سیاسی تاریخ‌نگاران غربی است و دوم، ورود جدی نگاه زنانه به حوزه مردانه نگارش تاریخ. این دو ویژگی را سخنرانان شب بخارا یک‌به‌یک ستودند.

( ادامه مطلب )

مهری لنکرانی (کاشانی) نویسنده و شاعر ایرانی در ٨٠سالگی جهان را دور از وطن بدرود گفت. جواد مجابی به یادوارۀ این بانوی فرهنگ‌پرور پیامی ‌فرستاده است که می‌خوانید:دل بسیاری از آدم‌ها آن‌قدر کوچک است که جز دوست‌داشتن خود در آن نمی‌گنجد. دل بعضی به اندازۀ یک کشور، یک دنیاست، اهل دنیا می‌توانند در دل یک انسان جای داشته باشند، تا ساکنان این دل بزرگ، زنده‌اند، این دل نمی‌میرد. خانم مهری کاشانی دریادل بود و کسان با انواع سلیقه‌ها و مشرب‌ها می‌توانستند در ذهن او جایی درخور داشته باشند. خاندان پدری خانم مهری، اهل فضل و سیاست بودند و بزرگ‌منشی و آزادگی و دوست‌داشتن مردم، ارث او بود. پس از ازدواج، دایرۀ فعالیت اجتماعی او گسترش بیشتری یافت. او چون برادر خود، شریف لنکرانی، به ادبیات روی آورد و شاعر و داستان‌نویس شد و هنرمندشدن او به اعتبار رفتار انسانی‌اش اهمیت بیشتری یافت.

( ادامه مطلب )

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدعلی مهدوی‌راد، پژوهشگر برتر حوزه دین از مدرسان نام‌آور دانشگاه در رشته علوم قرآن و حدیث هستند. از آثار ایشان می‌توان به «تراث‌الشیعه‌القرآنی» و «سیاست‌نامه امام‌علی‌(ع)» و «سیر نگارش‌های علوم قرآنی» اشاره کرد.

( ادامه مطلب )

بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با شعار «خواندن، گفت‌و‌گو با جهان» 15 ارديبهشت در محل مصلاي بزرگ امام خميني(ره) با حضور رئيس‌جمهوري گشايش مي‌يابد. به گزارش خبرنگار ما، سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي وزير ارشاد و رئيس بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران ديروز ضمن اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران گفت: «اين نمايشگاه وسيله‌اي است براي ارتباط ناشران با مخاطبين خود تا فاصله ناشر و كتابخوان برداشته شود.

( ادامه مطلب )

شكل‌گيري آثار ارزشمند و ظهور گنجينه‌هاي گرانسنگ فرهنگي، و نيز ظهور نام‌آوران عرصه قلم بعضاً از حوادث و اتفاقاتي منشأ مي‌گيرد كه نهايتاً فصلي مستقل و بابي آموزنده و خواندني به روي مخاطبان مي‌گشايد؛ به طوري كه اگر حادثه‌اي صورت وقوع نمي‌يافت و زمينه و شرايطي براي قلم‌زدن فراهم نمي‌آمد، آن آثار هيچ‌گاه با انگشتان صاحبان ذوق شكل نمي‌گرفت و اساسا زيور طبع نمي‌آراست، و حتي چه بسا نويسنده‌اي هيچ‌گاه دل به نوشتن نمي‌داد و احساس مسئوليت وي را در پرداختن به موضوعي خاص برنمي‌انگيخت. درواقع مي‌توان گفت برخي وقايع و حوادث، به منزله علتهاي زمينه‌ساز شكل‌گيري ساختار وجودي نوشته‌اي و يا ظهور نام‌آوري قلم‌پرداز به‌شمار مي‌آيند.

( ادامه مطلب )
1394/2/15 ۰۸:۰۱

به مناسبت 15 ارديبهشت، روز شيراز . نمي‌شود اشعار دلنشين سعدي و حافظ را خواند و از دلبستگي اين دو ستيغ سربلند ادب و معرفت به شيراز آگاه شد و با آنها اظهار همدلي نكرد؛ همچنان كه قرنها بعد شهريار شعر معاصر از دلباختگي خود اين چنين گفت: سلام ای شهر شیخ و خواجه، شیراز سلام ای مهد عشق و مدفن راز

( ادامه مطلب )

نقطه مقابل، مى‏گويند صلح خوب است. ما هم قبول داريم‏كه صلح خوب است؛ اما صلح غير از تسليم است. سلم‏خوب است، ولى تسليم بد است. صلح معنايش اين است: دو نفر يا دو قوم در شرايط متساوى بدون اينكه به تعبير قرآن بعضى بخواهند بعض ديگر را ربّ بگيرند و بعضى‏ بخواهند بعض ديگر را عبد بگيرند (و لا يتّخذ بعضُنا بعضاً ارباباً من دون ‌الله)1 مى‏خواهند با همديگر به اصطلاح‏ امروز همزيستى مسالمت‏آميز يعنى همزيستى با احترام‏ متقابل داشته باشند.

( ادامه مطلب )

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: