«کشکول» راوی اسناد و نسخه های خطی مناطق کُردنشین

1394/10/7 ۱۲:۰۶

«کشکول» راوی اسناد و نسخه های خطی مناطق کُردنشین

اولین شماره فصلنامه علمی اسناد و نسخه های خطی مناطق کردنشین به نام «کشکول» منتشر شد. شماره‌ اول فصلنامه «کشکول»، ویژه پاییز با مدیر مسئولی و صاحب امتیازی «محمد عبدلی» و سردبیری «سید عبدالله صمدی» در 215 صفحه به صورت رنگی، سیاه و سفید منتشر شد.


 

 

اولین شماره فصلنامه علمی اسناد و نسخه های خطی مناطق کردنشین به نام «کشکول» منتشر شد.

شماره‌ اول فصلنامه «کشکول»، ویژه پاییز  با مدیر مسئولی و صاحب امتیازی «محمد عبدلی» و سردبیری «سید عبدالله صمدی» در 215 صفحه به صورت رنگی، سیاه و سفید منتشر شد.
در این شماره از فصلنامه کشکول که دفتر مرکزی آن در مهاباد واقع شده است، نسخه های خطی متعلق به آرشیو زنده یاد سیدمحمدطاهر هاشمی و مرحوم علامه معرفی شده است.
معرفی و بررسی آثار خطاطان کُرد از دیرباز تا کنون مقاله دیگر  فصلنامه است. در بخش تازه های کتاب دیوان مولوی و همچنین در قسمت کتابشناسی، ترجمه متون کلاسیک فارسی به زبان کردی گزارش شده است.
قسمت نگارخانه شامل تصویری دیده نشده از کردهای کرمانشاه و در قسمت اسناد، مکتوبی نویافته درباره عزیزخان سردار مکری درج شده است.
 علاوه بر این در بخش چاپ عکسی، بخشی از دیوان مصباح الدیوان ادب به خط و نگارگری فرزندش احمد مصباح زاده به صورت رنگی چاپ و منتشر شده است.
در شماره اول فصلنامه کشکول، مقاله های از «محمد علی قرده داغی»، «عبدالله صمدی»، «محمد عبدلی»، «امیر محمودی»، «محمد احمدیان»، «امجد امام»، «شفع خضری»، «کامل صفریان»، «سیده زهرا سجادی»، «سید صباح حسینی»، «واحد ترابی»، عبدالسلام رووف»، «فاروق نعمتی» و «مهرداد رامبدی نیا» به چاپ رسیده است.
تصویر رو جلد این شماره «کشکول» به ساعت فیل که یک زمان سنج آبی است، اختصاص یافته است.
در توضیح این عکس نوشته شده است: ساعت فیل 800 سال قبل توسط دانشمند کرد «ابن جزری» در شهر دیاربکر ترکیه ساخته شده است.
  «کشکول» در زمینه مطالعات کتاب شناسی، نسخه شناسی، تاریخ علم در میان دانشمندان کرد، مجموعه داری کتب خطی و اسناد کهن به صورت فصلنامه و  با زبان فارسی منتشر می شود و در استانهای غربی کشور توزیع می شود.

منبع: پایگاه خبری نسخه خطی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: