راوی «صدای ایران» / حمیدرضا محمدی

1394/9/2 ۰۹:۳۱

راوی «صدای ایران» / حمیدرضا محمدی

«رضا سجادی»؛ نخستین گوینده رادیو، درگذشت «شنوندگان محترم ایران، از این ساعت رادیوی شما افتتاح شده است...» این نخستین جمله‌ای بود که در ساعت هفت بعدازظهر روز چهارم اردیبهشت 1319 از رادیو ایران پخش شد و صاحب صدا کسی جز «رضا سجادی» نبود که آن روز، 20 سال بیشتر نداشت؛ جوان مشهدی که تازه به پایتخت آمده بود.

 

 

«رضا سجادی»؛ نخستین گوینده رادیو، درگذشت

«شنوندگان محترم ایران، از این ساعت رادیوی شما افتتاح شده است...»

این نخستین جمله‌ای بود که در ساعت هفت بعدازظهر روز چهارم اردیبهشت 1319 از رادیو ایران پخش شد و صاحب صدا کسی جز «رضا سجادی» نبود که آن روز، 20 سال بیشتر نداشت؛ جوان مشهدی که تازه به پایتخت آمده بود. او برای تحصیل در دانشسرای عالی آمده بود اما اعلان روزنامه اطلاعات را که دید توجهش جلب شد: «در آگهی آمده بود برای رادیو که قرار است عنقریب راه‌اندازی شود کسانی که داوطلب گویندگی هستند برای امتحان به محل باشگاه افسران مراجعه کنند. چون در خانواده‌ای اهل نطق و بیان بزرگ شده بودم و پدر، عموها و برادرم در این رشته صاحب مقام و موقعیت بودند، احساس کردم خداوند مرا هم قرین این لطف کرده [است].» ممتحن، یک آلمانی بود و چنان از صدای جوان مشهدی به وجد آمده بود که او را با درجه بسیار عالی، به عنوان نفر اول برگزید و به رادیو وارد شد.

اما ورودش به رادیو، سرآغاز اتفاقات بسیاری برای او شد. نوروز 1320، با یک میکروفون و ضبط صوت به کاخ گلستان رفت تا پیام پهلوی اول پخش شود. پس از تأسیس رادیو برلین، همان آلمانی ممتحن، قصد داشت او را با خود به آلمان ببرد که دستور آمد: «اگر در کار گویندگی خوب است چرا برای خودمان نباشد.» پس از شهریور آن سال، تنها کسی بود که اعلامیه‌های قوام السلطنه را می‌خواند: «گفته بود غیر از سجادی کسی نباید نوشته مرا بخواند. در کابینه دوم قوام، بعد از پایان غائله آذربایجان اولین کسی که با ارتش به آذربایجان رفت من بودم.» قوام در بخشی از نخستین نطق خود در آذربایجان گفته بود: «اهالی محترم آذربایجان، ایرانیان غیرتمند، امروز آذربایجان به مام میهن بازگشته است.»  نطق معروف سپهبد رزم آرا در مجلس را که معروف ترین جمله اش «ایرانی که نمی‌تواند یک لولهنگ بسازد، چگونه می‌خواهد صنعت نفت را ملی کند» را او، به دستور مستقیم رزم آرا، از رادیو برای مردم خواند. اما از حدود دهه 40 دیگر برای رادیو کار نکرد و به عرصه سیاست وارد شد. آذر 1339 شهردار مشهد شد که تا بهمن سال بعد ادامه داشت. مسئولیت بعدی او، شهرداری اصفهان بود که در اول خرداد 1343 به این سمت منصوب شد و تا هفت ماه بعد ادامه داشت تا آنکه سال 1348 را در مناصب دیگری چون شهرداری رشت و معاونت استانداری خوزستان گذراند. در شهریور آن سال و پس از زلزله مرگبار شرق خراسان،  قائم مقام استاندار خراسان شد و در دوره بیست و سوم مجلس (1356-1350)، وکیل مردم بجنورد شد.

رضا سجادی که به نوعی راوی بخش مهمی از تاریخ معاصر ایران بود و به سبب آنکه اوایل دوره پهلوی دوم، در سمت «آجودان خبری»، در اکثر سفرها، او را همراهی می‌کرد، اتفاقات بسیاری را به چشم دیده بود و از این جهت، سینه ای سرشار از سخنان و رازهای پنهان داشت. کاش کسی پیدا می شد تا داشته ها و تجربیات او را حفظ کند. وی شامگاه شنبه 30 آبان، در 95 سالگی درگذشت. کسی که برای نخستین بار گفته بود: «اینجا تهران است، صدای ایران.»

منبع: روزنامه ایران

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: