تبریك برای فهم و درك تازه / ادیب برومند

1394/7/19 ۱۰:۰۵

تبریك برای فهم و درك تازه / ادیب برومند

ثبت جهانی «كلیات سعدی» در حافظه یونسكو، چیزی به ارزش‌ها و اهمیت سعدی اضافه نمی‌كند. سعدی بزرگ‌تر از هر اتفاقی از این دست است. بزرگی‌سعدی نه در كلام می‌گنجد و نه حتی در واقعه جهانی اینچنینی. سعدی بزرگ، شاعری است با زبان فصیح كه با فصاحت و قدرتمندی شعر خود، راه و رسم زندگی سالم را به انسان می‌آموزد و در همین «كلیات سعدی»، نشانه‌های یك انسان سالم، صحیح با سلامت روحی را با زبانی سلیس و روان برای ما به میراث می‌گذارد. زبان سعدی آسان و روان است. در اندرزهایش با نرمش و ملایمت حرف می‌زند، در عاشقانه‌هایش با معصومیت و نجابت؛ شاعری شجاع كه سر بندگی به حاكمان زمان خود خم نمی‌كند و حكیمانه، مخاطبانش را به مسیرهای درست هدایت می‌كند.

 

ثبت جهانی «كلیات سعدی» در حافظه یونسكو، چیزی به ارزش‌ها و اهمیت سعدی اضافه نمی‌كند. سعدی بزرگ‌تر از هر اتفاقی از این دست است. بزرگی‌سعدی نه در كلام می‌گنجد و نه حتی در واقعه جهانی اینچنینی. سعدی بزرگ، شاعری است با زبان فصیح كه با فصاحت و قدرتمندی شعر خود، راه و رسم زندگی سالم را به انسان می‌آموزد و در همین «كلیات سعدی»، نشانه‌های یك انسان سالم، صحیح با سلامت روحی را با زبانی سلیس و روان برای ما به میراث می‌گذارد. زبان سعدی آسان و روان است. در اندرزهایش با نرمش و ملایمت حرف می‌زند، در عاشقانه‌هایش با معصومیت و نجابت؛ شاعری شجاع كه سر بندگی به حاكمان زمان خود خم نمی‌كند و حكیمانه، مخاطبانش را به مسیرهای درست هدایت می‌كند. سعدی، معلم تربیت ملی ماست. اگر سعدی نبود و اگر بزرگانی نظیر او، فرهنگ ملی ما، هیچ نداشت. با شعرهای سعدی و اندرزهای اوست كه فرهنگ ما در تمام قرن‌های گذشته دوام آورده است و ما ایرانی‌های امروزی دچار سردرگمی و بی‌هدفی نشده‌ایم. اینچنین است كه وقتی از سعدی حرف می‌زنیم، باید بدانیم كه تمام این بزرگی و توجه به آن، نه از برای بزرگی شاعر كه از برای دریافت‌های درست و صحیح خودمان است. آشنایی با سعدی، هیچ به بزرگی او اضافه نمی‌كند. اما آنهایی كه سعدی را می‌شناسند، شعرهایش را می‌خوانند و به دنبال شناخت كامل او می‌روند، از بركت این شناخت، به آگاهی می‌رسند. اینچنین است كه ثبت جهانی «كلیات سعدی» در حافظه یونسكو هم اتفاق بزرگی برای جهان می‌شود و نه برای سعدی. سعدی، خارج از مرزهای سرزمین ایران ٥٠٠ سال است كه شناخته شده و این ثبت جهانی، در مسیر حركتی برای شناخت بیشتر این شاعر است. حركتی كه باید برای فهم و درك آن به یونسكو تبریك گفت و از آن نشانه‌ای گرفت برای نسل جوان امروزی كه شبیه گذشته، سعدی را درك نكرده‌اند و نمی‌شناسند. جوانان امروز كتاب نمی‌خوانند و به دنبال ادبیات كلاسیكی كه فرهنگ ایران از آن آمده نیستند.

این جوان‌ها را باید با سعدی آشنا كرد، باید شعرهای سعدی را گلچین شده برای آنها خواند و با حرف زدن و تكرار تمام آنچه از این شاعر بزرگ می‌دانیم، این جوان‌ها را به مسیر درست هدایت كرد. جای خالی زبان و شعر و نگاه سعدی، ضربه‌های بزرگی به فرهنگ ما می‌زند و چقدر خوب كه به بهانه همین نگاه درست یونسكو، باردیگر به بازشناسی سعدی در جامعه جوان این روزها نگاه كنیم و نه برای سعدی، كه برای ایران و فرهنگ ایرانی، راهی پیدا كنیم.

روزنامه اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: