«آب در هنر دنیای باستان» منتشر شد

1394/4/13 ۱۱:۲۷

«آب در هنر دنیای باستان» منتشر شد

کتاب آب در هنر دنیای باستان نوشته پریسا اکبری به همت انتشارات تیسا چاپ و روانه بازار نشر شد. آب نزد ایرانیان، نماد آگاهی، پاکی و طهارت، ایمان و زایندگی است. گشودن رمزهای نمادین آب، زمینه‌ای برای درک عمیق آثار هنری فراهم آورد که حاوی نمادهای آب به عنوان قدیمی‌ترین و ارزشمندترین نمادهاست. اهمیت و ارزش شناخت این نمادها و به طبع آن پژوهش دقیق‌تر آثار هنری مکشوفه از ایران باستان و مقایسه تطبیقی آنها با نمادهای مشابه در تمدن‌های دیگر و یافتن منشأ نمادها و اسطوره‌ها و آیین‌های باستانی و سنتی، راهگشای پژوهش‌های آتی در راه شناخت و توسعه هنر خواهد بود. همچنین آشنایی با مبانی فکری و اعتقادی هنرمندانی که با نمادپردازی آب، به خلق آثار هنری مبادرت نموده‌اند، بستری برای راه‌یابی به باورهای آنان فراهم می‌کند.





کتاب آب در هنر دنیای باستان نوشته پریسا اکبری به همت انتشارات تیسا چاپ و روانه بازار نشر شد.

 آب نزد ایرانیان، نماد آگاهی، پاکی و طهارت، ایمان و زایندگی است. گشودن رمزهای نمادین آب، زمینه‌ای برای درک عمیق آثار هنری فراهم آورد که حاوی نمادهای آب به عنوان قدیمی‌ترین و ارزشمندترین نمادهاست. اهمیت و ارزش شناخت این نمادها و به طبع آن پژوهش دقیق‌تر آثار هنری مکشوفه از ایران باستان و مقایسه تطبیقی آنها با نمادهای مشابه در تمدن‌های دیگر و یافتن منشأ نمادها و اسطوره‌ها و آیین‌های باستانی و سنتی، راهگشای پژوهش‌های آتی در راه شناخت و توسعه هنر خواهد بود. همچنین آشنایی با مبانی فکری و اعتقادی هنرمندانی که با نمادپردازی آب، به خلق آثار هنری مبادرت نموده‌اند، بستری برای راه‌یابی به باورهای آنان فراهم می‌کند.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: اساس شکل گیری نمادهای موجود در آثار هنری، بی شک برپایه اعتقادات، داستان ها، روایات و اساطیر است که خود متاثر از شرایط اقلیمی، اجتماعی، مذهبی و سیاسی است. با این پیش فرض می توان گفت در هر مقطع زمانی ودر هر موقعیت جغرافیایی، آنچه به عنوان اولویت مطرح بوده است در آثار هنری بیشتر و پررنگ تر رخ می نماید. از آنجا که هنر، انعکاس دهنده مفاهیم ذهنی انسان، و تصور و تجسم او از زندگی، بنابراین تصور از آفرینش، طبیعت، مذهب، عرفان و دیگر محورهای اندیشه اوست، می توان با تحلیل شاخصه های هنرف به مثابه کلید، از فرهنگ و تمدن رمزگشایی کرد.

مردم ایران در طول تاریخ چندین هزار ساله خود مردمی دین محور بوده اند و اعتقادات آنان در همه شئون زندگی، از جمله هنر جریان داشته است. بنابراین انعکاس ادیان و آیین ها، باورهای مردمی را می توان به شکل نمادپردازی در  هنر مشاهده کرد. این ویژگی در هنر دیگر تمدن های جهان نیز به چشم می خورد، ولی با توجه به قدمت اقوام ایرانی، کثرت و تنوع آثار کشف شده از دیرزمان، می توان با بررسی تطبیقی آنها به آثار به جای مانده از دیگر ملل، تاثیر و تاثرات متقابل این فرهنگ ها و تمدن ها را بازنمایی کرد.

بیش از یک سده است که اندیشمندان جهان آرا و نظریه های متفاوتی درباره مفهوم اسطوره و نماد مطرح کرده اند. در میان دانش های اجتماعی، مردم شناسی بیش از دانش های دیگر به شناخت اساطیر اقوام گوناگون جهان و تجزیه و تحلیل ساختار اجتماعی وفرهنگی آنها و نقش و اهمیت کارکردی آن در جامعه به ویژه جوامع ابتدایی پرداخته است.

اسطوره ها به طور کلی ممکن است ارزش های سیاسی و اخلاقی یک فرهنگ را متبلور سازند و در سایه نظامی از تاویل ها، تجاربی فردی را در چهارچوب کلی تبلور دهند که در پاره ای موارد مداخله نیروهای مینوی و فراطبیعی بعضی از نظام های فرهنگی و طبیعی را مجسم می سازد. همچنین ممکن است در مراسم و مناسک و نمایش هایی خاص به اجرا در آیند. به طور کلی اسطوره ها در پاره ای از موارد، مواد و مصالحی را برای بسط و تفصیل رویدادها و تجارب فراهم می آورند که البته همین اسطوره ها اغلب در شرح و توضیح مفاهیم ادبی،تاریخی، حماسی و یا رویدادهای روزمره به کار می روند.

کتاب «آب در هنر دنیای باستان» با عنوان فرعی، کتاب اول: خاورمیانه و بخش هایی از اروپا به همت انتشارات تیسا با شمارگان ۱۲۰۰ نسخه و در ۲۵۶ صفحه به قیمت ۱۸۵۰۰تومان منتشر و روانه بازار نشر شد.

مهر

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: