اسماعیلی لیما با دو کتاب جدید آمد/ از آموزش گام به گام فنون نویسندگی تا راهکارهای طلایی در زندگی

1395/6/24 ۱۰:۵۰

اسماعیلی لیما با دو کتاب جدید آمد/ از آموزش گام به گام فنون نویسندگی تا راهکارهای طلایی در زندگی

دو کتاب «آموزش گام به گام فنون نویسندگی» و «راهکارهای طلایی در زندگی» به قلم مجید اسماعیلی لیما در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

 

 مجید اسماعیلی لیما به تازگی با دو کتاب «آموزش گام به گام فنون نویسندگی» و «راهکارهای طلایی در زندگی» به بازار نشر آمده است.

 

کتاب «آموزش گام به گام فنون نویسندگی»

مخاطبان در دو بخش اصلی با عناوین شرایط و لوازم نویسندگی و ادبیات داستانی می‌توانند با مباحث این کتاب آشنا شوند.

مولف در بخشی از مقدمه کتاب می‌نویسد: «پایگاه نویسندگی پایگاه باشکوهی است، ولی رسیدن به آن کار راحت و آسانی نیست، حساسیت خودش را دارد؛ ضمناً دیربازده است. هنری است ذاتی و فطری، اما از طرفی هم مهارت‌هایی وجود دارد که می‌توانید یاد بگیرید و پس از آن پشت سرگذاشتن فرایند آموزش، مکانیزم نوشتن را برای خود آسان کنید و به موفقیت‌های چشمگیری هم دست پیدا کنید.

نویسندگی بهترین سرگرمی دنیا و یکی از چهار رکن هنرهای زیبا و از مهم‌ترین ارکان آن است. به همین دلیل خیلی‌ها دوست دارند در آینده نویسنده شوند. این فکر خوبی است. چنین اشخاصی خواسته یا ناخواسته خود را در مقام یک اسطوره قرار داده‌اند که می‌خواهند انسان‌ها را هدایت کنند و با قلم زدن خط سیر اصول زندگی بشری را به تصویر بکشند. چنین چیزی ممکن نیست، مگر با تلاش و زحمت فراوان. کسانی که به صورت آماتور و حرفه‌ای می‌خواهند این کار را دنبال کنند، باید در سایه‌ی آموزش، فن آن را بیاموزند و سپس دست به قلم ببرند تا هم خودشان و هم کسانی که از مطالب‌شان استفاده می‌کنند لذت ببرند.
هیچ کس نمی‌تواند به مهارت در نویسندگی دست پیدا کند، مگر اینکه ذاتاً به اینجا رسیده باشد؛ یا اینکه به مدت طولانی به ممارست و تمرین با سرسختی به آن بپردازد.»

مولف معتقد است، حرفه‌ای شدن در هر کاری سخت به نظر می‌رسد و مستلزم رعایت اصول فنی و تمرین و فراگیری استراتژی آن کار است. به‌خصوص کسی که می‌خواهد آثار ماندگار و جاویدان خلق کند. تجربه‌ی جهانی نشان داده است که کلاس‌های نویسندگی و آموزش نویسندگی ضرورت دارد. هرچند خروجی‌های آنها در قالب نویسندگان حرفه‌ای زیاد نیست، ولی امکان بروز استعداد را فراهم می‌کند. بی‌شک والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد، فرهنگ آن جامعه است.

وی تاکید می‌کند، خوشبختانه در کشوری زندگی می‌کنیم که آثار ادبی آن از شاخص‌ترین و متنوع‌ترین‌آثار ماندگار جهان ادب به شمار می‌رود؛ و الگوی بسیار خوبی برای نویسندگان تازه کار است. با توجه به اینکه هر اثر هنری ژانر منحصر به فرد و محتاج نگاه تازه‌ای است، شما با این انگیزه همیشه می‌توانید راجع به کل جهان هستی بنویسید. فقط باید جسارت و شهامت داشته باشید. و دست به قلم شوید.

دانستن فنون نویسندگی راه نویسنده را برای‌ آفریدن اثری بی‌عیب و نقص هموارتر می‌کند و مهارت لازم را برای نوشتن پیش رویتان می‌گذارد. ولی این روش قادر نخواهد بود کسی را با استعداد کند. اما می‌تواند کاری کند که استعداد افراد با ذوق شکوفا شود و هرز نرود.

مخاطب با خواندن این کتاب به مهارت بسیار بالا در امر نویسندگی، به‌خصوص رمان، داستان کوتاه و کلمات قصار (متن‌های کوتاه) دست پیدا می‌کند، و با برنامه‌های تدوین شده که در اینجا تدارک دیده شده است هماهنگ می‌شود.

نویسنده این کتاب در پایان یادآور می‌شود که هیچ راهی برای کشف و پرورش استعداد شما بهتر از حضور در کلاس‌های نویسندگی زیر نظر استاد کار آزموده و نویسنده پرور وجود ندارد.  هیچ وقت برای شروع نویسندگی دیر نیست. فقط باید چشم‌های تیزبین داشته باشید تا چیزی از نگاه‌تان پنهان نماند و با مطالعه‌ی آثار بزرگان ادب از آنها تاثیر بگیرید.

 مطالب کتاب به صورت کاربردی طبقه‌بندی شده تا مخاطب با پشت سرگذاشتن هر قسمت، مهارت‌هایی را که بدست می‌آورد اعتماد به نفس‌‌اش بالا برود. در پایان مخاطب کم‌کم می‌تواند به نوشته‌هایش شاخ و برگ داده؛ آنها را لایه دار و تکنیکی کرده و با کلمات بهتری متن‌ را تزیین کرده و از نوشتن لذت ببرد.

کتاب «آموزش گام به گام فنون نویسندگی» با شمارگان دو هزار و 500 نسخه در 176 صفحه به بهای 19 هزار تومان منتشر شده است.

 

کتاب «راهکارهای طلایی در زندگی»

مشکلات خانوادگی، روابط اجتماعی، تلاش در کار و در پیچ و خم زندگی عناوین چهار فصل اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «در عصری که زندگی می‌کنیم نه ضعف دلار هست و نه کمبود ریال. وضعیت کلی زندگی‌ها و سطح کیفی آنها به مراتب از گذشته بهتر شده است. اما امکانات فراوان و فرصت‌های گوناگون موجب شده تا بشر برای دستیابی به همه آنها با شتاب حرکت کند. همین مسئله باعث گردیده تا از داشتن یک زندگی آرام و شیرین محروم باشیم و همیشه در حسرت بدست آوردن چیزهایی دیگه‌ای خود را به خطر انداخته و احساس پوچی و بیهودگی نموده و نگران آینده خود نیز باشیم. ما در پهنه‌ی زندگی همواره امتحان می‌شویم و در این آزمون موفقیت یا شکست کسب می‌کنیم. در خیلی از مواقع ممکن است به خواسته‌ات نرسی، اما از آنچه هستی نگران نباش. هرچند ممکن است پیروزی‌تان طولانی شود اما در نهایت با صبر و شکیبایی آن را بدست می‌آورید. پس منتظر نمانید و  از هم اکنون برای ساختن فردای بهتر تلاش کنید.

بیشتر نگرانی‌های ما در زندگی از مسائلی است که هرگز رخ نمی‌دهند. بسیاری از مردم که در زندگی افسرده و پژمرده هستند از پوچی زندگی خود نگرانند و هیچ هدف و انگیزه‌ای ندارند. باید طبیب دل بیمار این افراد باشیم و کمک‌شان کنیم تا نجات پیدا کنند. اول مصلح خویش باشیم و بعد به اصلاح جامعه بپردازیم و راهکارهای صحیح و اصولی زندگی را در سایه صبر و شکیبایی با تلفیقی از مهارت و دانایی به دیگران بیاموزیم. قبل از هر چیز غرور و خودخواهی را کنار بگذاریم و نصیحت‌هایی که به ما می‌شود پذیرا باشیم. زیرا در بیشتر اوقات از شکستن غرور در خودمان ممانعت می‌کنیم و از هدف‌های مهم در زندگی بی‌نصیب شده و محروم می‌مانیم. گاهی هم برای انجام دادن کارها آنقدر سستی و تنبلی می‌کنیم و منتظر می‌مانیم تا مهلت را به پایان برسانیم. این برنامه روند کاری خیلی‌ها در زندگی روزمره است که اتفاق می‌افتد. بدلیل اینکه راهکارهای درستی برای زندگی تدارک ندیده‌ایم و متأسفانه همواره در مشکلات زندگی دست و پا زنده‌ایم.

زندگی بازیچه نیست و این نیست که خیلی‌ها امروزه به آن مشغول‌اند. متأسفانه برخی از مردم چنان در افکار و اعمال بیهوده گرفتار شده‌اند که به فکر نجات زندگی خود نیستند. البته این فضاحت و ترویج فساد را باید ثمره‌ی نیرنگ دشمن درونی و بیرونی قلمداد کنیم که بعضی‌ها را واقعا به زحمت انداخته است. کسانی هم که در دام هزار چهره‌ی خواهش‌های نفسانی گرفتار شده‌اند در کام زبانه‌ی تلخ آتش زندگی می‌سوزند.»

«راهکارهای طلایی در زندگی» با شمارگان دو هزار و 500 نسخه در 144 صفحه به بهای 12 هزار تومان منتشر شده است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: