مرکز ایران‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا زیرنظر تورج دریایی

1394/4/6 ۱۱:۴۸

مرکز ایران‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا زیرنظر تورج دریایی

مرکز ایران‌شناسی «سموال جردن» در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا بار دیگر به یک ایرانی سپرده شد. «تورج دریایی» از لیسانس تا دکترای خود را در رشته تاریخ در دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای آمریکا گرفته و تحقیقاتش درباره‌ی تاریخ ایران و تاریخ زرتشتی و زبان فارسی باستان و فارسی میانه است؛ به اندازه‌ای که بیش از 10 کتاب در این زمینه به رشته‌ی تحریر درآورده است.

 

 

 

مرکز ایران‌شناسی «سموال جردن» در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا بار دیگر به یک ایرانی سپرده شد.

«تورج دریایی» از لیسانس تا دکترای خود را در رشته تاریخ در دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای آمریکا گرفته و تحقیقاتش درباره‌ی تاریخ ایران و تاریخ زرتشتی و زبان فارسی باستان و فارسی میانه است؛ به اندازه‌ای که بیش از 10 کتاب در این زمینه به رشته‌ی تحریر درآورده است.

از آن جمله کتاب «ایران ساسانی» در سال ۲۰۰۹ جایزه «بریزمس» را کسب کرد،‌ همچنین کتاب «تاریخ ایران آکسفورد ۲۰۱۲» که به تازگی توسط وی تألیف شده، به عنوان یکی از ۲۵ کتاب آکادمیک برتر سال انتخاب شده است. این کتاب را بهترین جلد درباره تاریخ دنیای ایرانی نیز خوانده‌اند.

سال پیش نیز این محقق در «آکسفورد» محقق مهمان بود و یک کرسی ساسانی به راه انداخت.

پیش از این «نسرین رحیمیه»، دارنده کرسی «هوارد بسکرویل» در علوم انسانی از سال ۲۰۰۶ تا کنون مدیریت این مرکز را برعهده داشت و قرار است همکاری خود را با این مرکز ادامه دهد.

تورج دریایی در این زمینه به خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا گفت: بسیار خوشحالم که این فرصت به من داده شده است که ایران‌شناسی را در «یو سی ارواین» پیشرفت دهم و مرکز جردن را به یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی جهان تبدیل کنم.

به گفته‌ وی، «جرج ون دن ابیلی» - رییس مدرسه علوم انسانی - نیز درباره‌ی انتخاب وی گفته است؛ «تورج دریایی، نقش بنیادینی در ایجاد دانش، تحقیق و همکاری داشته و توانسته است پلی میان ایران‌شناسی و سایر بخش‌ها و ایرانیانِ «اُرنج کانتی» ایجاد کند و باور دارد که مرکز با مدیریت او بسیار رشد خواهد کرد.

«دریایی» درباره‌ی این مرکز نیز توضیح داد: مرکز ایران‌شناسی دکتر «سموال جردن» را دکتر «مسیح پیشگام»، میکروتکنولوژیست و بنیاد مسیح در سال ۲۰۰۹ پایه گذاری کرد که این مرکز را مدرسه علوم انسانی مدیریت می‌کند. این مرکز بر اساس نام یک مبلغ مذهبی که در دهه ی ۱۹۰۰ که یک شخصیت آموزشی پیشرو در ایران شد، نام گذاری شده و اولین مرکزی است که در سیستم دانشگاه کالیفرنیا و بدون وابستگی به یک بخش خاور نزدیک‌شناسی یا خاورمیانه‌شناسی کاملأ بر ایران‌شناسی تمرکز دارد.

از آغاز کار، این مرکز میزبان کنفرانس‌های متعدد روی دنیای ایرانی بوده و گروه‌های تحقیق بسیاری برای مطالعه پروژه‌ی تهران، موسیقی، آرشیو سنگ نوشته‌های فارسی میانه و ساسانیکا را بنیان‌گذاری کرده است.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: