تأملی بر انگاره‌های تصویری سازها... / محمدرضا ممتازواحد

1394/3/18 ۰۹:۳۳

تأملی بر انگاره‌های تصویری سازها... / محمدرضا ممتازواحد

با بررسی ریشه‌های پیدایش و سیر تکوینی و تکاملی سازها در هر قوم و ملتی -که مبحث مهم کرونولوژی سازها را در برمی‌گیرد- ناخودآگاه با تاریخ تمدن، دیرینه فرهنگی، آداب و رسوم اجتماعی و روحیات آن قوم و ملل آشنا شده و تبادلات و تعاملات فرهنگی هنری آنها بیش از پیش آشکار خواهد شد. بررسی تاریخ موسیقی یک قوم، در حقیقت بررسی تاریخ تمدن و فرهنگ آن قوم بوده و بی‌تردید، «تکامل سازها بر تاریخ فرهنگ ملل مبتنی است.» (مسعودیه، محمدتقی- مبانی اتنوموزیکولوژی- ص 227) در ملل متمدن و پیشرفته‌تر، مختصات تصویری ساز و آلات و اساساً نظام ساختار حاکم بر موسیقی آنها تکامل یافته و پیچیده‌تر است. این پیچیدگی در سازهای ایرانی در نهایتِ سادگی است.

 

 

به مناسبت 17 خرداد؛ سالروز ولادت «رضا ژاله»

با بررسی ریشه‌های پیدایش و سیر تکوینی و تکاملی سازها در هر قوم و ملتی -که مبحث مهم کرونولوژی سازها را در برمی‌گیرد- ناخودآگاه با تاریخ تمدن، دیرینه فرهنگی، آداب و رسوم اجتماعی و روحیات آن قوم و ملل آشنا شده و تبادلات و تعاملات فرهنگی هنری آنها بیش از پیش آشکار خواهد شد. بررسی تاریخ موسیقی یک قوم، در حقیقت بررسی تاریخ تمدن و فرهنگ آن قوم بوده و بی‌تردید، «تکامل سازها بر تاریخ فرهنگ ملل مبتنی است.» (مسعودیه، محمدتقی- مبانی اتنوموزیکولوژی- ص 227) در ملل متمدن و پیشرفته‌تر، مختصات تصویری ساز و آلات و اساساً نظام ساختار حاکم بر موسیقی آنها تکامل یافته و پیچیده‌تر است. این پیچیدگی در سازهای ایرانی در نهایتِ سادگی است. سیر تکوینی ساز وآلات زهی- زخمه‌ای از ابتدایی‌ترین اشکال آن (از جمله ساخت این گونه سازها از کدوی هندی و کدوی قلیان یا حتی از امعاء و احشاء حیوانات) تا به شکل امروزی‌اش؛ نشان از تکامل چند هزار ساله‌ای است که بر تاریخ فرهنگ و تمدن کهن ایران مبتنی است. این نوشتار در حقیقت مقدمه و اشاره‌ای است تا هنردوستان، با دیدگاه و رویکردی متفاوت تا به امروز به ساز و آلات موسیقی نگریسته و ارتباط تصویری و به عبارت بهتر انگاره‌های تصویری سازهای مذکور را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند. کما اینکه تصویرنگاری و به عبارتی ایکونوگرافی سازها بر اساس کشفیات باستان شناسی، از دیرباز در خصوص مباحث تحقیقی روی سازها اهمیت ویژه‌ای داشته و دارد. البته نکته‌ای نیز حائز اهمیت است که در خصوص تاریخچه هیچ کدام از سازهای موجود به روشنی سخن نمی‌توان گفت. بخصوص تمدن غنی ایران که شاهراه پیوند و اتصال تمدن‌ها بوده و تبادلات فرهنگی بسیاری را با اقوام و ملل دیگر - توأم با تأثیرات و تأثرات فراوان - داشته است.

اگر از دیدگاهی دیگر سازها را مورد بحث و بررسی قرار دهیم، «ساز» تصویری تصوّرانگیز است. ترسیم و تجسم انگاره‌های ملودیک- ریتمیک نغمات یک ساز، از مختصات تصویری آن و ارتباط تصویری‌اش با ذهن مخاطب، تفکیک ناپذیر است. ساز، تصویری تصوّرآور و تصوری تصویرآفرین است. تصویر و تصور یاد شده در تمامی سازها از جمله سازهای ایرانی کاملاً مشهود است. دسته، کاسه طنینی، سیم گیر، گوشی‌ها و وترهای سازهای زهی- زخمه‌ای در نهایت تناسبی متقارن است. طول کاسه ساز، طول دسته از محل شیطانک تا کاسه و حتی قسمت قرارگیری گوشه‌ها دارای تناسباتی هندسی است. قرینه‌های موجود حتی در صفحه ساز با محاسبات و معادلات همراه بوده است. تناسب، تقارن و توازن در اجزای سازهای ایرانی بسیار تأمل برانگیز است. سه مؤلفه‌ای که هنر طراحی - و طرح‌های تصویری - را در ذهن متبادر می‌سازد. یک سازنده ساز در حقیقت صنعتگری طراح است. سازنده ساز، مهندسی است که با محاسبات ریاضی و فیزیک صوت سروکار داشته و علم را در راستای تجربه به پیش می‌برد. سازندگان ساز در جهت هر چه بیشتر نمایاندن ویژگی‌های بصری ساز و گسترش امکانات اجرایی آن کوشیده‌اند ولی این تلاش هنرمندانه در فضای سنتی حاکم بر موسیقی ایرانی اغلب ناکام مانده است! استاد رضا ژاله در زمره سازندگان سازهای ایرانی و طراح سازهای بدیع و نوظهور است. تلاش عاشقانه و صادقانه او در این راستا بر اهالی موسیقی پوشیده نیست. نه ایشان که تمامی استادان سازنده ساز، به نوعی عمر شریف خود را بی‌هیاهو و جنجال صرف ساختِ ساز و آلات موسیقی کرده‌اند. موسیقی سازی، وامدار استادان و صنعتگران هنرمند سازنده ساز است.

روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: