استاد پورجوادی: باباطاهر مانوی نبود

1394/3/16 ۱۱:۲۴

استاد پورجوادی: باباطاهر مانوی نبود

اولین جلد از مجموعه 'تاریخ اندیشه' انتشارات فرهنگ معاصر با عنوان بابا طاهر جصّاص همدانی روانه ی بازار نشر شد. پورجوادی در مراسم رونمایی این کتاب اظهار داشت: طاهر شخصیتی حکیم و صوفی بود و من منبع و دلیلی بر صحت اتهام زندقه که در تاریخ بر وی روا داشته اند، نیافتم.

 

اولین جلد از مجموعه 'تاریخ اندیشه' انتشارات فرهنگ معاصر با عنوان بابا طاهر جصّاص همدانی روانه ی بازار نشر شد. پورجوادی در مراسم رونمایی این کتاب اظهار داشت: طاهر شخصیتی حکیم و صوفی بود و من منبع و دلیلی بر صحت اتهام زندقه که در تاریخ بر وی روا داشته اند، نیافتم.

 کتاب 'باباطاهر: شرح احوال و نگاهی به آثار ابومحمد طاهر جصاص همدانی' به قلم دکتر نصرالله پورجوادی، در کانون زبان و ادب فارسی رونمایی شد.

دکتر پورجوادی که دبیری مجموعه ی 'تاریخ اندیشه ' انتشارات فرهنگ معاصر را به عهده دارد، درباره ی پژوهشی که درباره ی باباطاهر در این کتاب به انجام رسانده گفت : در این کتاب ، ما دیگر با چهره ی افسانه ای طاهر رو به رو نیستیم، بلکه با اطلاعات به دست آمده از جمله اینکه تاریخ دقیق وفاتش 418 قمری بوده ، به شناخت یک شخصیت تاریخی نائل گشته ایم.

این استاد فلسفه در ادامه گفت : طاهر یک شخص گیاهخوار بود که پیشه ی جصّاصی یعنی گچ کاری داشت و آن طاهر جصّاص که عین القضات از وی یاد کرده ،همین باباطاهر عریان همدانی است.

وی در تبیین واژه ی 'عریان' (باباطاهر عریان) گفت : این واژه احتمالاً بر عریانی وی از هستی دلالت داشته است . طاهر، به خاطر زهدی که داشت اصلًا به غذا ، لباس و هیچ کدام از امور ظاهری زندگی اعتنایی نمی کرد . مسئله ی عریانی که به باباطاهر نسبت می دهند یکی از چیزهایی است که من در بررسی منابع آن دوره ، سندی که نشان دهد در آن زمان هم به او عریان می گفتند، نیافتم و نمی دانم این واژه ی عریانی از کجا آمده است.

مؤلف کتاب 'عهد الست' همچنین اظهار داشت : برخی به دلیل گیاهخواری و گچکار (جصّاص) بودن باباطاهر که از هنرهای مانویان بوده ، به وی نسبت زندقه داده اند ، اما مسئله این است که آیا ما می توانیم از این گیاه خواری نتیجه بگیریم که او مانوی بود ؟! من در این باره تردید دارم ، چون در قرن چهارم زندقه فقط به مانویان ومزدکیان گفته نمی شد، بلکه خیلی از مسلمان ها که مورد انتقاد بودند نیز زندیق خطاب می شدند . این اتهام به بابا طاهر کاملاً جدّی بوده است چون سمعانی نیز آن را نقل کرده است ؛ ولی این شخص ، یعنی بابا طاهر ، کسی است که با دو واسطه، شیخِ عین القضات همدانی بوده است . عقاید عرفانی عین القضات کاملا مبتنی بر مفاهیم قرآن است و حجم عظیمی از آثار عین القضات، تفسیر قرآن است و نمی توان گفت چون طاهر گیاهخوار بوده و یا چون گچ کاری درخشانی می کرده، پس از مانویان بوده است .

در پایانِ مراسم رونمایی از کتاب ' باباطاهر: شرح احوال و نگاهی به آثار ابومحمد طاهر جصّاص همدانی' ، دکتر پورجوادی اولین نسخه های این کتاب را به شهرام ناظری ، استاد موسیقی اصیل ایرانی و اساتید نامی ادب فارسی که در مراسم حضور داشتند، از جمله توفیق سبحانی (مولوی شناس) و پرویز اذکایی (مؤلف باباطاهر نامه) ، اهداء کرد.

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: