معصومی‌همدانی:فلسفه قرون وسطی نیاز به فهم فلسفه ابن‌سینا دارد

1392/3/21 ۰۷:۲۰

معصومی‌همدانی:فلسفه قرون وسطی نیاز به فهم فلسفه ابن‌سینا دارد

وی با اشاره به اینکه فلسفه اسلامی یا قرون وسطایی در دوره‌ای ذیل فلسفه یونانی بود و براساس دیدگاه برخی نوعی فلسفه انحرافی محسوب می‌شد، افزود: این دیدگاه یک معارضه جدید در تاریخ فلسفه یا تاریخ علم پدید آورد ...

 

حسین معصومی همدانی عضو شورای عالی علمی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی و استاد فلسفه و تاریخ علم با بیان اینکه فهم فلسفه قرون وسطی نیازمند فهم فلسفه ابن سیناست، گفت: همین نشان می‌دهد که ابن‌سینا برای اروپا موضوعیت دارد و آنها آثارش را بررسی و ترجمه کرده‌اند.

دکتر معصومی که در نشست «ابن‌سینا پژوهی در ترازوی نقد» سخن می گفت، با بیان این که « اقبال به ابن‌سینا در جهان امروز به ویژه قرن بیستم با یک تحولی همراه شده است.» گفت: یک ایدئولوژی در قرن هجده و نوزدهم در فلسفه حاکم شد و گسستی در فلسفه پیش از خود و فلسفه جدید ایجاد شد ،برای اروپایی‌ها فلسفه قدیم به فلسفه یونانی و اسکندری محدود بود و دیدگاه نسبت به آن تاریخی بود.

وی با اشاره به اینکه فلسفه اسلامی یا قرون وسطایی در دوره‌ای ذیل فلسفه یونانی بود و براساس دیدگاه برخی نوعی فلسفه انحرافی محسوب می‌شد، افزود: این دیدگاه یک معارضه جدید در تاریخ فلسفه یا تاریخ علم پدید آورد در مقابل یک نظر نیز این بود که برخی عناصری که در علم و فلسفه جدید دیده می‌شد را با توجه به قرون وسطی بازشناسی کنیم حتی اگر بخواهیم تقابل این دو دیدگاه را نیز نشان دهیم باید محل نزاع و گسست  آنرا مشخص کنیم.

معصومی‌همدانی در ادامه افزود: به نظر می‌آید در طول قرن گذشته عمدتا دیدگاه‌هایی که صرفا به قرون وسطی محدود می‌شود تعدیل شده و نوعی برنامه‌های پژوهشی در تاریخ علم و فلسفه برگزار و به نوعی باعث پیوستگی در این دو دوره تاریخی شده است. تا قرن پیش به نظر می‌آمد که علم جدید به عنوان علم دکارتی شناخته می‌شود و یک گسست کلی با علم قبل از خود داشت، امروزه مساله یافتن علم گالیله‌ای و پیشینیان آن یک کار جدی است و اتفاقا یکی از مسایل یافتن طبیعیات ابن سینا نیز دقیقا پرداختن به همین مساله است. بنابراین توجه به طبیعیات قدیم، خود یک پدیده جدید است یکی از کارهایی که چند دهه گذشته صورت گرفته انتشار ترجمه لاتینی آثار ابن سینا در اروپا بوده که همین نشان می‌دهد ابن سینا در اروپا موضوعیت یافته و فهم فلسفه قرون وسطی نیاز به فهم فلسفه ابن سینا دارد.

این استاد فلسفه و تاریخ علم با اشاره به اینکه طبیعیات ابن سینا در سال‌های اخیر به زبان‌های مختلف از جمله فرانسوی و انگلیسی ترجمه شده است، گفت: اینها نشان می‌دهد که فلاسفه به این آثار نیاز دارند. علاوه بر این یکی دیگر از دلایل اقبال به این نوع فلسفه این است که در یک دوره‌ای بخصوص بعد از غلبه پوزیتیویسم واژه متافیزیک مطرود شد امروز لااقل در یک حوزه‌هایی از فلسفه متافیزیک تحلیلی ورود کرده درحالیکه مدت‌ها بود فلاسفه با آن کاری نداشتند و نکته دوم پیدایش منطق جدید است پیشتر منطقی که مردم می‌خواندند به عنوان فلسفه و منطق حداقلی بود که در خود حوزه‌های ما هم تدریس نمی‌شد اما اکنون با آثار ابن سینا منطق نیز شکل جدید به خود گرفته است.

وی در ادامه افزود: درنهایت ابن سینا به عنوان یک فیلسوفی که نمرده است بلکه کسی است که هم به لحاظ تاریخی و منبع اندیشه فلسفی فیلسوفان معاصر مطرح است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: