منابع تحقیق / کاظم موسوی بجنوردی

1392/3/18 ۱۳:۲۲

منابع تحقیق / کاظم موسوی بجنوردی

چقدر شایسته است که در کشور ما شرایطی به وجود آید که هر استاد و پژوهشگری در هر جای کشور که باشد به منابع تحقیق دسترسی داشته باشد.

 

چقدر شایسته است که در کشور ما شرایطی به وجود آید که هر استاد و پژوهشگری در هر جای کشور که باشد به منابع تحقیق دسترسی داشته باشد. اگر استاد یا پژوهشگری در روستا و یا در کلبه‌اش در کوهستان و جنگل و در تنهائی خود بخواهد بیافریند و اثری ماندگار پدید آورد می‌باید این امکان برای او وجود داشته باشد که به منابع تحقیق دسترسی داشته باشد.

برای رسیدن به چنین هدف مقدسی دو کار اساسی لازم است. یکی پدید آوردن زیر ساخت توانمندی برای IT کشور که با سرعت زیاد اطلاعات قابل دریافت و ارسال باشد. امروزه کشورهای زیادی به ارزش افزایش سرعت در دریافت و ارسال اطلاعات پی برده‌اند و پیشرفتهای شگفت‌انگیزی داشته‌اند. شاید بتوان کشور کرۀ جنوبی را الگوی سرعت در امر تبادل اطلاعات دانست و چه تحسین‌برانگیز است که این کشور برای پیشرفت و توسعه خود گامهای مؤثری برداشته و برای تأمین رفاه ملت خود به توفیقهای زیادی دست یافته است. کار دیگری که باید در کشور ما انجام شود پدید آوردن یک کتابخانه ملی دیجیتالی می‌باشد.

وقتی مدیریت کتابخانه ملی را داشتم در جهت رسیدن به این هدف گامهائی برداشتم و حتی طرحی برای فراهم آوردن سیستم کتابخانه دیجیتال تهیه گردید و به مرحله مناقصه رسید که از آن سمت مدیریت کتابخانه استعفا دادم و به مدیر بعدی کتابخانه ملی سفارش کردم که این کار را تعقیب کند که متأسفانه انجام نشد. منظور این است که همه منابع مورد نیاز کاغذی و دیجیتالی در چارچوب کتابخانه دیجیتالی ملی فراهم گردد و شرایطی به وجود آید که پژوهشگران ما در هر جای کشور که باشند بتوانند به منابع ذخیره شده در آن دسترسی داشته باشند. اگر نویسنده‌ای در روستائی و در خلوت مطبوع خود بتواند به همه منابع تحقیق دسترسی داشته باشد مسلماً برای همه عاشقان تحقیق و فرهنگ بهشت موعودی خواهد بود که با کمال استعدادهای بالقوه را شکوفا می‌سازد و طبعاً آثار بدیع و ارزشمند بیشتری پدید می‌آید. این کار خاصیت دیگری هم دارد و آن صرفه‌جوئی در خریداری منابع است. اگر مثلاً بنا باشد همه مقاله‌های علمی و همه مجلات علمی را خریداری کنیم که باید این کار را در کشورمان معمول سازیم، با راه‌اندازی کتابخانه ملی دیجیتالی همه دانشگاهها و مدارس و همه اساتید و پژوهشگران از این منابعی که برای یکبار خریداری شده است استفاده خواهند کرد و دیگر نیازی نیست که هر مؤسسه و دانشگاهی مستقلاً برای خرید بخشی از این منابع اقدام کند که اگر چنین باشد هر منبعی چندین بار خریداری خواهد شد که نهایتاً منجر به افزایش هزینه تأمین منابع تحقیق می‌شود.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: